Online kupovina (Ilustracija: Guliver/Thinkstock)
Online kupovina (Ilustracija: Guliver/Thinkstock)

Online kupci imat će širi prekogranični pristup proizvodima, hotelskim rezervacijama, najmu automobila ili ulaznicama za glazbene festivale u EU.


U skladu s novim pravilima, potrošači će moći odabrati s koje internetske stranice žele kupovati robu ili usluge, a da ih se pritom ne blokira ili automatski preusmjeri na drugu internetsku stranicu na temelju države iz koje dolaze, boravišta ili trenutne lokacije.

Više od 30% hrvatskih građana redovito kupuje online i taj broj se stalno povećava. ”Ovo je kraj dvogodišnjeg procesa i odlične vijesti za Hrvatsku! Već od iduće jeseni hrvatski kupci će moći kupovati sa svih internetskih stranica u EU. Do sada su hrvatski potrošači kao građani iz manje i novije države članice nerijetko diskriminirani tijekom kupovine online. Najčešće se događa da nam web trgovina odbija nešto prodati. Istraživanje Europske komisije je pokazalo kako čak 63% internet trgovaca ne prodaje van svoje države članice“, objašnjava europarlamentarka Biljana Borzan.

Europski parlament danas je potvrdio rezultate pregovora o Direktivi o geoblokiranju i drugim vrstama diskriminacije utemeljenim na nacionalnosti, mjestu prebivališta ili boravišta na online tržištu. Na direktivi je u Odboru za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača radila i Borzan.

Ukidanje barijera odnosi se samo na fizičke proizvode, a servisi za čitanje e-knjiga ili streaming glazbe možda će biti uključeni u zakon kroz iduće dvije godine.

Borzan je tražila i zabranu automatskog preusmjeravanja kupaca na nacionalne stranice. U pojedinim slučajevima kupce se automatski prebacuje na lokalnu stranicu s drugim proizvodima i cijenama. Uz to, ponekad nam se čak naplati i po višoj cijeni nego kupcima iz nekih drugih članica EU-a. Zabrana je usvojena.

''Prekogranična online kupovina u EU čini tek 14% ukupne internetske kupovine. Ukidanjem ove barijere očekuje se njen rast. Online tržište ima veliki potencijal koji bi koristio i hrvatskim trgovcima i potrošačima. Procjena je da bi povećanje online trgovine sa sadašnjih 5% na 15% značilo siguran rast BDP-a na razini Unije za 1,7 posto'', navodi Borzan.

Trgovci će morati jednako postupati prema online kupcima iz druge zemlje EU-a i lokalnim kupcima, tj. omogućiti im pristup istim cijenama ili uvjetima prodaje za:

fizičku robu, kao što je pokućstvo ili elektronika,
• online usluge kao što su cloud računarstvo ili usluge smještaja i održavanja internetske stranice,
• prodaju ulaznica za primjerice, festivale, koncerte.


Također će biti zabranjeno različito tretiranje kupaca na temelju mjesta izdavanja kreditne kartice. Trgovci i dalje ostaju slobodni prihvatiti sredstvo plaćanja koji oni žele, ali ne smiju diskriminirati unutar određene kartice specifičnog platnog brenda.

Primjer geoblokiranja

Kada netko želi kupiti nešto s francuske web trgovine, ali odabirom željenog predmeta bez pitanja biva preusmjeren na lokalnu verziju stranice gdje ta roba nije niti dostupna, radi se o preusmjeravanju na temelju lokacije (tzv. "country redirect") i jednoj od težih prepreka razvoju internetske trgovine.

''Online trgovine dio su svakodnevnog života brojnih Hrvata i Europljana. Bilo da se radi o odjeći, elektronici ili pokućstvu, 57 posto građana kupilo je nešto putem interneta u 2017. Od danas, temeljem našeg zalaganja, više nema prepreka i diskriminacije Hrvata u online kupovini zbog mjesta prebivališta. Regulacijom online tržišta, Hrvati više neće biti građani drugog reda i imat će jednaka prava kao ostali građani EU. " rekla je europarlamentarka Dubravka Šuica.

''Više od 30% hrvatskih građana kupuje preko interneta, a kao najnovija članica EU-a bili smo nepravedno diskriminirani prilikom on-line kupovine. Raduje me odluka Europskog parlamenta jer slobodno kretanje roba i usluga nije samo ukidanje granica među članicama, već i jednaka prava svih građana EU-a bez obzira na nacionalnost i mjesto boravišta,“ rekao je europarlamentarac Tonino Picula.

''Geografsko blokiranje i drugi oblici diskriminacije na temelju nacionalnosti, mjesta boravišta ili mjesta poslovnog nastana klijenata neprihvatljivo je na unutarnjem tržištu EU. Principi digitalne unije moraju se dosljedno poštivati. Cilj je povećati transparentnost internetske trgovine te spriječiti mogućnost blokiranja pristupa pojedinom internetskom sadržaju. Uz to važno je postići pravnu sigurnost za potrošače i za trgovce koji se moraju prema potrošačima iz neke druge zemlje članice odnositi jednako kao i prema svojima lokalnim potrošačima,“ naglasio je Jozo Radoš.

''Jedinstveno tržište najkorisniji je i najfunkcionalniji segment europskih integracija. Nažalost, nekih se starih praksi još uvijek nismo riješili, a multinacionalne korporacije vješto ih koriste kako bi zadržale svoje stare monopole ili oligopole unutar državnih granica. Najveće žrtve su građani te male tvrtke i obrti. U Hrvatskoj se oni s ovim problemom susreću osobito često i zato podržavam ovo izvješće kojim će se stati na kraj štetnim praksama i dodatno povećati konkurentnost na jedinstvenom digitalnom tržištu", izjavila je Ruža Tomašić.
 

Sadržaj zaštićen autorskim pravima zasada isključen

Digitalni sadržaj zaštićen autorskim pravima, kao što su e-knjige, glazba ili online igre, zasad neće biti obuhvaćeni novim pravilima. Ipak, pregovarači EP-a uspjeli su u zakon unijeti „revizijsku klauzulu", koja zahtijeva od Europske komisije da u roku od dvije godine procijeni može li se zabrana „geo blokiranja“ proširiti i na spomenuti sadržaj. Audiovizualni i prometni sektor također su isključeni iz primjene ove Uredbe.