Vlada sigurno nije računala na ovakve posljedice uvođenja novog sustava trošarina na male brodice. Radovi su stali, novih narudžbi nema, a mali brodograditelji boje se da je s njima definitivno gotovo. Jedan od njih je i Boris Vukušić. Recesija, pa nakon toga nove trošarine, doslovno su uništili njegovu tvrtku.
Pročitajte i ovo
ENERGETSKA KRIZA
Kolike će biti trošarine na gorivo? Vlada opet izmijenila Uredbu
NOVA INTERVENCIJA VLADE
Plenković: ''Fiksiramo sve današnje cijene goriva na svim postajama osim na autocestama''
'Problem je o tome što nitko nije pričao o sustavu trošarina.
Mi smo dobili prijedlog zakona četiri dana prije nego što je zakon izglasan. Zakon je, ako se ne varam izglasan u subotu 1.8 i sedam dana nakon objave je stupio na snagu. Jednostavno nije bilo vremena za reakciju', objašnjava Boris Vukušić.
Iznenađeni mali brodograditelji
Mali brodograditelji ovakvu situaciju sigurno nisu očekivali. Pogotovo jer je Vlada prije samo dvije godine osnovala klaster male brodogradnje, kao jedan od šest strateških izvoznih klastera. Uvođenjem novih trošarina proizvodi malih brodograditelja poskupili za otprilike 60 posto i sve je vraćeno deset godina unazad.
'Prije nekih možda mjesec dana klasteru male brodogradnje je odobreno sufinanciranje nastupa na jednom velikom svjetskom nautičkom sajmu. Mjesec dana nakon toga donesu zakon kojim se ponovno oporezuje ta mala brodogradnja, to jedno s drugim jednostavno nema smisla', tvrdi Nikola Krasić, iz Nautičkog centar Prgin.
Besmislena situacija
Da čitava situacija nema smisla tvrdi i Josip Zanze iz vodičke tvrtke Zanzine-proizvođača legendarnog Galeba. Ovim poslom bavi već trideset godina. Opstao je i nakon rata i privatizacije, no nove trošarine doslovno su ga uništile. Prošle godine u ovo vrijeme, tvrdi, dočekao bi nas prizor zaposlenih radnika i barem desetak zainteresiranih kupaca u ovoj hali. Sada sve stoji, a u samo desetak dana i ono malo narudžbi što su imali, jednostavno je stopirano.
'Ako vlada imalo prati situaciju onda zna da je kriza koja je nastupila lani u ovo vrijeme smanjila narudžbe za negdje 70 posto, a trošarine su i onih 30 posto mogućnosti svele na nulu. Mislim da je zakonodavac totalno pogriješio. Vjerujem da nije znao što čini i neka mu dragi Bog oprosti', kaže Josip Zanze.
Što je Vladin cilj?
Vlada sigurno nije znala što radi. Prije samo nekoliko tjedna s vrha države dolazili su zadovoljni komentari upravo zbog promijenjenih kriterija plaćanja trošarina brodove. Pa je tako novi sustav pametno uveo plaćanje trošarina na brodove prema njihovoj cijeni, a ne kao ranije prema metraži. Brodograditelji su pokrenuli i potpisivanje peticije za spas male brodogradnje. Od Vlade traže hitnu promjenu
novog zakona, jer tvrde da su na njemu radili ljudi koji nemaju veze s brodogradnjom. Njihov prijedlog je da se ne oporezuju brodice za koje struka smatra da nisu luksuz- one do 7 metara duljine i 50 kilovata snage, koje najčešće koriste ribari i rekreativci.
Mislim da bi bilo bolje rješenje ne uvoditi te poreze nego jednostavno podignuti za 20, 30, 40 posto godišnje naknade, godišnje poreze na plovila . To ljudi ne bi ni osjetili. Za brodicu od 5-6 metara plaća se oko 170 kuna, a moglo se plaćati i 270 kuna Boris Vukušić, kaže direktor Bimex proma.
Na Jadranu je registrirano oko 100.000 plovila. Po toj računici uzme li se prosječno 200 kuna po plovilu, u proračun bi se slilo 20 milijuna kuna koje bi svatko platio. Jedini način da se iz trenutne krize svi izvuku je da se potiče potrošnja, odnosno kupnja malih brodova. Susjedna Italija je toga svjesna, pa je tako ukinula sve poreze i trošarine na plovila. Njihov nautički sektor cvate. Ako je vladin cilj da kroz par mjeseci u maloj brodogradnji više nema niti jednog zaposlenog, neka nove trošarine ostanu. No, čini se kako Vlada ni sama ne zna što želi.
Emisiju Novac pogledajte u nedjelju u jutarnjem programu Nove TV.