Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Nova studija pokazala je kako čudne rupe u oblacima nastaju kad kroz njih, u pravim vremenskim uvjetima, prolaze avioni. Tada se vodene kapljice u oblacima instantno pretvaraju u snijeg te iza sebe ostavljaju okrugle pukotine u oblaku.


Čudne formacije oblaka mogu biti enigma znanstvenicima i po nekoliko desetljeća, a rupe u oblacima znanstvenike muče još od 1940-ih godina prošlog stoljeća.

Vezani članci Misterij oko drona - 2 Misterij pada drona u Zagrebu: "Zna se otkud je došao i pretpostavlja se tko ga je lansirao, ali..." Rupe u Mečenčanima Ma kakav Čile, imamo mi svoje rupe! "U početku je bilo straha, ali..."

Misteriji, poput čudnog oblaka iznad Moskve, kojeg su popratili svi svjetski mediji i događaj povezali s mogućim NLO-om, zapravo je nastao djelovanjem zrakoplova, iako je tada mehanizam tog djelovanja bio nepoznat.

Ranija istraživanja sugerirala su kako zrakoplovi na propelerski pogon mogu uzrokovati padanje snijega, letom kroz 'superohlađene' oblake, gdje kapljice ostaju u tekućem stanju, unatoč temperaturama ispod ništice.

Donedavno, prava veza između nebeskih rupa i zrakoplova nije bila poznata, ali tim znanstvenika koji proučavaju atmosferu, tvrdi kako je uspio naći tu poveznicu. Studiju su znanstvenici objavili u ovomjesečnom izdanju magazina Bulletin of the American Meteorological Society.

Trenutno smrzavanje superohlađenih oblaka

Andrew Heymsfield iz američkog Nacionalnog centra za atmosferska istraživanja, zajedno je s kolegama istraživačkim zrakoplovom letio kroz snijeg proizveden rupom u oblaku, zapadno od međunarodne zračne luke u Denveru 2007.

Njihov avion bio je krcat instrumentima za proučavanje ledenih formacija u oblacima, a radar na tlu zabilježio je čudan odraz iza njih, koji je indicirao neobično oblikovane pahuljice snijega.

Nakon pregleda dobivenih podataka, Heymsfield i njegove kolege došli do zaključka kako su rupu i snijeg u oblacima napravila dva komercijalna zrakoplova na turbopropelerski pogon i koja su poletjela sat vremena prije njihovog istraživačkog zrakoplova.

'Kretanje superohlađenih kapljica vode preko propelera zrakoplova dovoljno ih ohladi da se mogu zamrznuti pasti na tlo u obliku snijega', istaknuo je za Wired Heymsfield. Inače, pahuljicama snijega ili kiše potrebna je bilo kakva sićušna čestica u zraku, poput zrnca prašine, oko koje bi se formirale.

No, superohlađena voda, može se trenutno zamrznuti, ako se dovoljno brzo njezina temperatura spusti na -37 stupnjeva Celzija. kako bi potvrdili svoj zaključak, znanstvenici su usporedili pahuljice snijega iz sredine rupe, s onima na rubu te došli do zaključka kako su one iz središta rupe znatno jednostavnijeg oblika od onih iz okolnih oblaka, jer su ove rubne još rasle prikupljajući kapljice vode pri padu.

Voda u sredini rupe, ili je isparila trenutno, ili je trenutno zamrznuta pa su znanstvenici došli do zaključka kako pahuljice stvorene u sredini rupe, ne sakupljaju druge kapljice oko sebe pri padu na tlo.

Fenomen se rijetko pojavljuje

Do istog zaključka znanstvenici su došli i kod mlaznih zrakoplova, no ističu kako to ne znači da svaki prolazak zrakoplova kroz oblak sada generira snijeg.

Radi se o 7,8 posto površine oblaka na planeti, koji se nalaze na pravoj visini za pojavu ovog fenomena, a avioni uglavnom ne lete na tim visinama, jer se ti oblaci nalaze niže pa ih zrakoplovi mogu probiti i napraviti rupu samo prilikom slijetanja ili uzlijetanja. Heymsfield dodaje kako ovaj fenomen, ne može utjecati na globalnu promjenu klime, no da može uzrokovati povećano padanje snijega na lokalnoj razini.

Još brže do svakodnevnih vijesti prilagođenih tebi. PREUZMI novu Još lakše do najnovijih vijesti o poznatima. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju