Za mnoge korisnike jedan od najvećih problema pri surfanju internetom jest privatnost jer, osim što naše online aktivnosti prate brojne kompanije poput Googlea, Yahooa i Facebooka koje žele znati sve što radimo kako bi nam prodale što preciznije oglase, nedavno smo saznali da online aktivnosti korisnika prate i FBI i američka Agencija za nacionalnu sigurnost. Zbog tih je stvari jasno da više nemamo privatnosti na internetu, no čini se da ćemo je sve manje imati i u 'offline svijetu' jer će u budućnosti naše kretanje, ponašanje i navike kupovanja pratiti trgovine.
Pročitajte i ovo
Radne nedjelje
U ponedjeljak skoro ništa ne radi, kupite sve na vrijeme: Imamo popis trgovina otvorenih ove nedjelje
detaljan popis
Pogledajte gdje danas možete u kupovinu: Otvoreno je i dosta šoping-centara
Naime, kako Google prati svoje korisnike na mreži, tako neke trgovine (poput Nordstroma) putem naprednih kamera, opreme za nadzor i softvera za analizu podataka, prate WiFi signal posjetitelja kako bi saznali više informacija o njihovom kretanju unutar trgovine i navikama kupovanja. 'Bilo je prigovora', komentirala za NY Times glasnogovornica kompanije Tara Darrow, a dijelom zbog tih komentara Nordstrom je u svibnju prekinuo s testnim razdobljem praćenja svojih posjetitelja.
Nećete vjerovati tko vas špijunira u trgovinama!
Sve više trgovina diljem svijeta eksperimentira s praćenjem svojih posjetitelja kako bi saznali različite informacije – tko se od posjetitelja više puta vratio, tko je što kupio, na kojim se mjestima u trgovinama ljudi najviše kreću, raspoloženje posjetitelja, koliko dugo gledaju proizvod prije nego ga kupe, a kamere, odnosno program za analizu može razlikovati djecu od starijih posjetitelja te na temelju svih tih informacija mijenjaju izgled trgovina i prilagođavati ponudu.
Vlasnici trgovina smatraju da na ovaj način ne krše privatnost ljudi jer samo promatraju ponašanje posjetitelja na sličan način na koji Google i druge kompanije prate naše online aktivnosti, a sve s istim ciljem – dobiti što više informacija o ljudima koje će iskoristiti za bolju prodaju.
No, brojni posjetitelji trgovina, ali i tehnološki stručnjaci smatraju da je ovakvo uhođenje ljudi u trgovinama 'pomalo jezivo' jer, iako su informacije koje se prikupljaju anonimne, sami posjetitelji nemaju uvid u te informacije koje su o njima prikupile trgovine.
Guido Jouret iz Cisca čija se tehnologija koristi u nekim trgovinama za praćenje posjetitelja u tome ipak ne vidi nikakav problem jer smatra da su online trgovine u velikoj prednosti u odnosu na fizičke trgovine čiji vlasnici ne mogu saznati jesu li potencijalne kupce odbile visoke cijene ili jesu li ušli u trgovinu samo kako bi se ugrijali.
Osim praćenja posjetitelja, Realeyes iz Londona koristi kamere iznad blagajni i specijalni softver koji analizira izraze lica, 'razinu sreće' i reakcije na blagajnama, dok ruska startup kompanija Synqera prodaje softver koji na računalima i terminalima unutar trgovina, na temelju informacija poput spola, godina i izraza lica, posjetiteljima može prikazivati personalizirane poruke. 'Ako ste ljuti muškarac u tridesetima godinama i petak je navečer, softver vam može ponuditi bocu whiskeyja', slikovito je objasnila način na koji radi ovaj softver Ekaterina Savchenko iz Synqere.
Facebook će korisnicima omogućiti besplatan pristup internetu u zamjenu za njihovu lokaciju!
Jedna trgovina iz New Yorka još detaljnije prati korisnike (one koji dobrovoljno daju svoje podatke) i stvara njihov poseban profil baziran na temelju aktivnosti na internetu (što su pregledavali na internetu, odnosno što su kupili) i u trgovini kako bi detaljno znali njihove interese i te informacije iskoristili kako bi im mogli preporučiti stvari koje će ih zanimati.
Iako je velik broj posjetitelja trgovina protiv ovakvog načina praćenja, dio njih nema ništa protiv, ako za to dobiju nešto zauzvrat – jedna kompanija iz Seattlea razvila je aplikaciju koja 'pita' posjetitelje gdje se nalaze u trgovini te ih nagrađuju novcem i poklon bonovima za Amazon i Google Play.
Što vi mislite o ovakvom načinu praćenja u trgovinama – jeli to još jedan opasan način kršenja privatnosti ili trgovci samo žele dobiti više informacije o posjetiteljima koje će iskoristiti za bolju prodaju?
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook