Stojeći pored spomen-ploče postavljene u znak sjećanja na njezina 14-godišnjeg sina, kojeg je prije godinu dana u središtu Sofije ubio pijani vozač, Nikolina Petkova obećala je da će se boriti da bugarske ceste postanu sigurnije.
"Ništa ne može vratiti našeg Filipa", rekla je i dodala: "Ali istupam kako roditelji više ne bi uzalud čekali da im se djeca vrate kući."
Bugarske ceste najopasnije su u Europskoj uniji s 82 smrtna slučaja na milijun stanovnika, prema službenim podacima za 2023. koje je objavila Europska komisija. Švedska najbolje stoji među 27 članica EU-a s 22 smrtna slučaja na milijun stanovnika.
Filipov otac Krasimir Arsov jedan je od nekoliko ožalošćenih roditelja koji za velik broj smrtnih slučajeva u prometu u Bugarskoj okrivljuju neopreznu vožnju, loše održavane ceste i neučinkovit pravosudni sustav.
Filipa je u rujnu 2023. pregazio pijani vozač koji je vozio 88 kilometara na sat, tri puta više od dopuštenog. Spomen-ploča pored pješačkog prijelaza na kojem je poginuo postala je okupljalište prijatelja i obitelji drugih žrtava koji traže pravdu.
"Prije nesreće mislio sam da živimo u normalnoj zemlji", rekao je Arsov, 60-godišnji inženjer, i dodao: "Ali kada sam razgovarao s rodbinom drugih žrtava, shvatio sam da država ne štiti živote svojih građana."
Nekažnjavanje
Filipovi roditelji od kobne nesreće bore se za podizanje svijesti o tom pitanju ne bi li se nešto promijenilo. "Ništa ne može ispraviti ono što nam se dogodilo", rekla je 52-godišnja Petkova.
Ali kritizira to što krivci misle da mogu proći nekažnjeno, rašireno nepoštovanje zakona i nekažnjavanje krivaca. "Čovjek koji nam je ubio sina bio je osuđen zbog vožnje pod utjecajem alkohola prije 18 godina, ali prošao je s običnom novčanom kaznom i ponovno je počinio kazneno djelo", rekla je.
Nakon nekoliko mjeseci provedenih u pritvoru prije suđenja vozač je smješten u kućni pritvor. Sada mu se sudi. "Moramo biti uporni: ništa se neće promijeniti dok se kazne ne budu zaista provodile", rekla je Petkova, koja je studirala pravo.
No izgleda da su prometne nesreće o kojima gotovo svakodnevno izvješćuju mediji podigle svijest o tom problemu u najsiromašnijoj članici EU-a, pogođenoj dugom političkom krizom.
Prošle godine bugarski parlament usvojio je strože kazne za osobe koje voze pod utjecajem droga. Automobili optuženih vozača sada bivaju zaplijenjeni do suđenja čak i ako vozači prije nisu bili kažnjavani.
Sudovi bi mogli poništiti taj zakon na osnovi toga da krši pravo na privatno vlasništvo, ali Petkova je naglasila da su i ljudski životi također "temeljno pravo".
Tisuće zaplijenjenih automobila
Policija je zaplijenila više od 4000 automobila od uvođenja strožih mjera, prema službenim statistikama. Ako vozači budu proglašeni krivima, vozilo se prodaje na aukciji ili daje na korištenje lokalnim vlastima ili ministarstvima.
Ali službena parkirališta prepuna su zaplijenjenih automobila. "Pokušavamo pronaći rješenje kako bismo ih prebacili na veća parkirališta", rekao je policajac Ivo Momčev.
Direktorica Agencije za sigurnost na cestama Malina Krumova rekla je da je pljenidba automobila imala pozitivan učinak. Broj smrtnih slučajeva u prometu smanjio se od 2019., kada je agencija osnovana, rekla je, no broj ozlijeđenih i dalje se mjeri u tisućama.
Bugarske ceste jako su prometne jer je zemlja zbog svojeg geografskog položaja ulaz u EU i to je jedan od glavnih uzroka visoke stope prometnih nesreća, rekla je Krumova. Ali krivi i relativno siromaštvo zemlje.
Gotovo polovica automobila registriranih u Bugarskoj starija je od 20 godina. Blagi tehnički pregledi ne uklanjaju opasna vozila s cesta, a i cestovna infrastruktura jako je loša.
Pročitajte i ovo
Uvođenje brutalnih carina
Odgovor na novu prijetnju: "Ovo je rat u kojem nitko neće pobijediti"
Pročitajte i ovo
Usred žestoke rasprave
Bivša njemačka kancelarka uoči izbora podržala kontroverzan potez: Objašnjenje se krije u memoarima
Pročitajte i ovo
Kad se promijene okolnosti...
Slučaj bez presedana: Trump objavio još jednu važnu pobjedu