Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Sporazum između Europske unije i Sjedinjenih Država o liberalizaciji transatlantskih letova, koji bi trebao dovesti do revolucije u međunarodnom zračnom prometu, stupa na snagu.


Sporazum o "otvorenom nebu", potpisan u Washingtonu 30. travnja 2007., nakon četiri godine pregovora, omogućit će europskim i američkim zrakoplovnim kompanijama da lete između bilo kojeg grada u EU i u Sjedinjenim Državama, čime će se ukloniti sadašnja ograničenja koja, primjerice, priječe njemačkom prijevozniku Lufthansi da leti u SAD iz Amsterdama ili Rima.

Vezani članci Boris Johnson Lagano blagdansko štivo: Johnson pozvao Britance da nakon božićnog ručka pročitaju sporazum o Brexitu Brexit, ilustracija Brexit: Nastavljeni pregovori o trgovinskim odnosima

Pristup londonskom Heathrowu, najprometnijoj zračnoj luci u EU, bit će posve otvoren konkurenciji, čime će se okončati izrazito unosno ekskluzivno pravo na transatlantske letove odobreno prije 30 godina kompanijama British Airways, Virgin Atlantic Airways, United Airlines i American Airlines.

Američki zračni prijevoznici dobit će također pravo da lete između europskih gradova, a europske kompanije moći će letjeti iz SAD-a u europske zemlje koje nisu članice EU-a poput Švicarske.

Riječ je o dosad najambicioznijem sporazumu u sektoru zračnog prometa koji obuhvaća 60 posto svjetskog prometa, smatra Europska komisija.

Stručnjaci očekuju ekonomsku korist od više milijardi eura, milijune novih putnika i otvaranje 80.000 novih radnih mjesta u idućih pet godina. Transatlantski promet trebao bi se povećati za 50 posto, a moguća su i neka preuzimanja među europskim zrakoplovnim kompanijama.

EU i SAD trebali bi u drugoj fazi pregovora, koja bi trebala početi do 30. svibnja ove godine i završiti do kraja 2010., postići i dogovor o kupnji dionica američkih kompanija. U ovom trenutku, američki propisi zabranjuju vanjskim ulagačima da imaju više do 25 posto dionica u američkim aviokompanijama.

Hoće li se povećana konkurencija u transatlantskom zračnom prometu odraziti i na cijene zrakoplovnih karata još je, međutim, dvojbeno, pišu europski mediji. Neki stručnjaci smatraju da je tržište već i sad izrazito konkurentno, dok drugi očekuju radikalne promjene, poput prekooceanskih letova za samo deset eura.