Obavijesti Video Pretražite Navigacija
''Isus na biciklu''

Njegovu pomoć koristi čak i policija: "Kad sam počeo s ovim, pokretao me bijes, ali sada suosjećam s tim ljudima"

Ilustracija
Ilustracija Foto: Getty Images
Premda Reykjavík nije svjetski poznat biciklistički grad, upravo u njemu živi šaptač biciklima. Neki ga zovu i Isus na biciklu. Bjartmar Leósson, vozač autobusa, za sebe kaže da je samopriznati biciklistički štreber. Njegova životna misija je vratiti ukradene bicikle pravim vlasnicima, a usput je ne samo sebi, već i mnogima s ''krive'' strane sica i žbica promijenio život nabolje.

"Kao da me netko udario šakom u trbuh", to je bio osjećaj koji je obuzeo Bjartmara Leóssona kada mu je prvi put ukraden bicikl. No, ubrzo je pomislio da to i nije takav problem: ''Okej, tvoj bicikl je tamo negdje, to je igla u plastu sijena... ali ovaj plast sijena nije tako velik, ovo je Reykjavík. I odlučio sam - idem pronaći svoj bicikl''.

Napravio je bilješke i ubacio ih kroz vrata susjedu, a ubrzo je dobio opis osobe za koju se vjerovalo da je viđena s njegovim biciklom u centru grada: ''Svaki dan sam si mislio u sebi - danas je dobar dan da pronađem svoj bicikl.''

I zaista - jednog dana ugledao je nekoga na svojem biciklu, zaustavio ga i dobio natrag. Susret je, doduše, protekao u pomalo dramatičnom tonu, priznao je, ali se njegov pristup od tada i dramatično promijenio.

''Sad kad vidim te tipove na ukradenom biciklu, samo razgovaram s njima vrlo smireno. Neki dan sam razgovarao s jednim od njih i nisam ni spomenuo bicikl, samo sam rekao - ispričaj mi svoju priču.'' Na kraju razgovora, kaže, čovjek mu je dao bicikl.

Vitez pedala

Strast Bjartmara Leóssona prema biciklima započela je dok je bio dijete i vozio svoj prvi tricikl ulicom, kao tinejdžer počeo je voziti brdske biciklističke utrke, a zainteresirali su ga i starinski bicikli. S vremenom je počeo primjećivati i bilježiti porast krađa bicikala u Reykjavíku, a probudio se i stari inat. Umjesto da nestale bicikle zauvijek otpiše, prisjetio se za Guardian, on je odlučio krenuti u potragu za njima i vratiti ih pravim vlasnicima.

Bilo je to 2019., a četiri godine kasnije tijekom kojih je spasio stotine bicikala, sve na volonterskoj bazi, 44-godišnjak je stekao reputaciju u glavnom gradu Islanda – i među biciklistima i među potencijalnim kradljivcima bicikala. ''Šaptač biciklima'', ''policajac na biciklu'', ''svećenik na biciklu'', ''Isus na biciklu''- nadimci su koje su mu nadjenuli ljudi diljem njegova rodnog grada koji mu se obraćaju za pomoć kako bi pronašao njihove nestale bicikle, alate, pa čak i automobile.

Kradljivci bicikala često mu ih, kaže, predaju bez pitanja, a neki bivši su mu čak počeli i pomagati. "To je poput male grude snijega koja je jako brzo postala velika", istaknuo je, a ljutnja i bijes koje je osjećao na početku, preobrazili su se u pokušaj razumijevanja situacije i upoznavanja ljudi. Upravo takvim načinom razmišljanja došao je do mnogih i ne samo da ih je uvjerio da pomognu u pronalaženju ukradenih bicikala, već je na neke čak i utjecao da naprave promjenu u svojim životima.

Pročitajte i ovo Ilustracija - 5 Pitanje budućnosti Investicija koja se uvijek isplati: Neki to rade iz gušta, drugi iz potrebe, ali nikada nije prekasno, a jedno je presudno

S ''krive'' strane sica i žbica

Kada netko izgubi svoj bicikl, sada ga već i za 48 sati može pronaći u grupi koju je pokrenuo na Facebooku - Hjóladót ofl. tapað fundið eða stolið odnosno Stvari za bicikle - izgubljene, pronađene ili ukradene, koja se svakih nekoliko sati ažurira nestalim i pronađenim predmetima i ima više od 14.500 članova.

"Nisam samo ja. Mnogo puta netko vidi bicikl skriven u grmlju, fotografira ga i onda netko drugi prokomentira - hej, to je moj bicikl, tako da svi paze'', ističe, a njegov rad jako cijeni i policija. "Bjartmar Leósson radi sjajan posao pronalazeći i skupljajući bicikle koji su ukradeni", rekao je za Guardian šef policije Reykjavíka Guðmundur Pétur Guðmundsson.

Kad je nekome ukraden bicikl, policija ga upućuje na njegovu grupu na Facebooku, a on kada postoji nagrada za nalaznike, daje ju ljudima koji žive u skloništu. No, začeci, kao što je i sam priznao, nisu baš bili tako altruistični. Ljutnja je bila snažan pokretački motiv kada sam tek počeo, kazao je.

Naime, nakon što je vidio predmete, pa tako i bicikle, za koje je smatrao da su ukradeni, ispred primjerice skloništa za beskućnike, nosio bi ih na policiju, a ne skriva ni da se često sukobljavao i raspravljao s ljudima koje je smatrao odgovornima. Sada, kaže, suosjeća s njima.

Ništa se, dodaje, neće promijeniti ljutnjom i vrištanjem pa je odlučio razgovarati s njima. Ubrzo je uvidio da je problem krađe, ne samo bicikala, vrlo često uzrokovan ovisnošću, dugim listama čekanja na rehabilitaciju i zatvaranjima tijekom ljeta. U tom trenutku pokrenuli su se još neki kotačići.

Bjartmar Leósson se sprijateljio sa štićenicima skloništa, a neki, među njima i pojedini koji su i sami bili prisiljeni na krađu, počeli su pomagati pronaći bicikle. Nekima od njih on je pomogao i pomaže u rehabilitaciji, a sve je uvelike utjecalo i na njega samog i spoznaju koliko je važno na različite načine pomagati ljudima, pogotovo onima koji su ranjivi dio društva i zajednice.

Pročitajte i ovo Ilustracija Financijska pismenost Nudi vam se 1000 eura: Hoćete li ih uzeti odmah ili za godinu dana?

Kotač promjena

Reykjavík nije Amsterdam, ali prijevoz na dva kotača je u porastu u glavnom islandskom gradu, koji ima 139.875 stanovnika. Bjartmar Leósson upozorava da krađa bicikala može odvratiti ljude od korištenja bicikala umjesto javnog prijevoza jer se boje ostaviti ih zaključane vani, a može ih i potpuno spriječiti da bicikliraju: "Neki ljudi su se prebacili s automobila na bicikl, ali ako im je bicikl ukraden, a policija ništa ne čini, onda se jednostavno vrate automobilu''.

"Sve prijave krađe bicikla se istražuje'', napominju iz policije, prema čijim je statistikama u posljednje tri godine došlo do stalnog smanjenja krađa bicikala u gradu - s padom s 569 u 2021. na 508 2022. godine i 404 u prvih 11 mjeseci ove godine.

Da bi ljudi više vozili bicikle, a što donosi brojne koristi i uštede na osobnom, društvenom i državnom planu, važna je i odgovarajuća biciklistička infrastruktura. Toga su dobro svjesne gradske vlasti, čiji je cilj kroz novi sustav biciklističkih staza u Reykjavíku povećati udio biciklističkih putovanja na najmanje 10 posto svih obavljenih putovanja do 2025. godine.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene