Predrag Šustar (Photo: Patrik Macek/PIXSELL)
Predrag Šustar (Photo: Patrik Macek/PIXSELL)

Varaždinski župan Predrag Štromar (HNS) i pomoćnik ministra znanosti, obrazovanja i sporta Stipe Mamić suglasni su da je važno riještiti pitanje sufinaciranja prijevoza srednjoškolaca u Hrvatskoj, ali imaju različita mišljenja o načinu kako to pitanje riješiti te o kriterijima koje treba primijeniti.


Župan Varaždinske županije Predrag Štromar doputovao u četvrtak s predstavnicima srednjoškolaca i građana Varaždina pred Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) kako bi zajedničkim mirnim okupljenjem ukazali na propust oko sufinanciranja prijevoza za srednjoškolce te ministru znanosti, obrazovanja i sporta Predragu Šustaru uručili konkretno rješenje, odnosno Odluku o sufinanciranju prijevoza za sve redovite učenike srednjih škola u Hrvatskoj koja je, rečeno je, spremna za realizaciju.

Štromar : Zvao sam ministra Šustara 167 puta

Pred zgradom Ministarstva Štromar je novinarima posvjedočio da je zbog rješenja za sufinanciranje prijevoza srednjoškolaca zvao ministra Šustara 167 puta, ali ga nije uspio čuti. Zato se i odlučio doći osobno u Ministarstvo i Šustaru uručiti Odluku o sufinanciranju prijevoza za sve redovite učenike srednjih škola u Hrvatskoj koju bi, smatra, tehnička Vlada trebala prihvatiti na svojoj idućoj sjednici.

Jer, ustvrdio je Štromar, moramo omogućiti da svi učenici imaju ravnopravan pristup srednjem obrazovanju što, istaknuo je, nije moguće učenicima u ruralnim područjima čiji roditelji za prijevoz trebaju za svako dijete izdvojiti i do tisuću kuna što nikako ne mogu jer su njihova mjesečna primanja prosječno dvije tisuće do tri tisuće kuna.

"Ne možemo dopustiti da nemar i neodgovornost, sada već tehničke Vlade, izravno utječe na ionako loš standard naših građana, kao što ne možemo dopustiti da roditelji srednjoškolaca u cijeloj Hrvatskoj žive u neizvjesnosti", izjavio je Štromar. Pri tomu, dodao je, nismo ovdje kako bismo se borili samo za Varaždinsku županiju nego i za druge županije u Hrvatskoj, poput slavonskih županija i zaleđa dalmatinskih županija.

Time se, istaknuo je, borimo i za demografsku obnovu Hrvatske, te da djeca i njihovi roditelji ostanu u ruralnim područjima. S tim u vezi, Štromar je dodao kako je samo u posljednjih deset godina iz ruralnih područja u Varaždinskoj županiji odselilo više od deset posto ljudi u urbana područja.

Na novinarsko pitanje kakav model sufinanciranja predlaže, Štromar je rekao da se zauzima za model koji se primjenuje u posljednje tri godine - po kojemu MZOS osigurava 75 posto novca, a ostatak roditelji, ili roditelji i općine ili županije. Podsjetio je da se na to obvezao i HDZ u dogovoru oko 'slaganja' ove, sada već tehničke Vlade.

Novinare je zanimalo i Štromarovo stajalište o prijedlogu Ministarstva da se prijevoz sufinancira ovisno o imovinskome cenzusu, a župan je odgovorio kako zna da je Ministarstvo prikupljalo OIB-ove učenika, ali ne vjeruje kako bi u Ministarstvu mogli do jeseni prikupiti sve podatke i utvrditi točan imovinski cenzus. Na pitanje koliko treba novca za sufinaciranje prijevoza, Štromar je odgovorio kako je riječ o 60 milijuna do 70 milijuna kuna do kraja ove godine, dok je ukupan godišnji iznos oko 300 milijuna kuna.

Mamić: Hrvatska je u europskome vrhu kada je riječ o srednjoškolskom obrazovanju

Župana Štromara nije primio ministar Šustar već njegov pomoćnik Stipe Mamić koji je rekao da nema temelja za zabrinutost župana Štromara jer je Republika Hrvatska u samome vrhu kada je riječ o srednjoškolskom obrazovanju te da se još nije dogodilo da je učenicima onemogućen ravnopravan pristup srednjoškolskom obrazovanju.

Mamić je potvrdio da je Ministarstvo prikupilo OIB-ove učenika i da se prikupljeni podatci analiziraju. Potvrdio je Štromarove riječi kako u predkoalicijskom sporazumu stoji da će se osigurati sufinanciranje prijevoza, kao i da tehnička Vlada priprema rješenje do kraja godine što je u njezinoj ovlasti.

Najavio je kako će se predloženo rješenje idući tjedan uputiti u vladinu proceduru te da, rekao je, "nije uobičajeno da hrvatski župani, ili bilo tko drugi, požuruje za svaku pojedinu odluku za koju još nije vrijeme da se donese".

Pomoćnik ministra ustvrdio je da će Ministarstvo "svakako skrbiti o interesu hrvatskih učenika kao i do sada te da nema nikakvog razloga da se nekome od učenika uskrati pravo upisa". Mamić je objasnio i da je Ministarstvo vodilo brigu da model sufinanciranja prijevoza bude pravedan i socijalan jer, dodao je, njegovo je osobno mišljenje, kao i mišljenje nekih članova vlade, da nema smisla plaćati prijevoz djeci imućnih roditelja, a na temelju toga će se, najavio je, pronaći rješenje s kojim će svi biti zadovoljni.

Mamić smatra i kako je "evidentno da je počela politička kampanja jer je malo neobično da politička stranka organizira mirni prosvjed pred Ministarstvom za odluku koja se u mandatu prethodne vlade donosila u rujnu mjesecu".

Kada je pak riječ o cijenama prijevoza, Mamić je istaknuo kako su one uglavnom u ingerenciji lokalne zajednice, odnosno župnija izdaje koncesije za linijski prijevoz. Apelirao je na županije da stvore zdravu tržišnu utakmicu kada budu dodjeljivali koncesije, izvijestivši kako Ministarstvo radi aplikaciju koja će onemogućiti manipulacije prijevoznika.

Župan Štromar objasnio je pak da Hrvatska gospodarska komora (HGK) svake godine u studenome prima zahtjeve onih koji žele biti javni prijevoznici, što na kraju odobrava Ministarstvo prometa i utvrđuje cijene, a županija samo potpisuje dokument koji joj upućuje Ministarstvo prometa. (Hina)