Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti poslala je ministrici Blaženki Divjak otvoreno pismo vezno za kritike dokumenta "Cjelokupne kurikularne reforme".


Nakon izjave ministrice obrazovanja Blaženke Divjak o neznačajnim kritikama na kurikularnu reformu akademik Vladimir Paar, predsjednik Znanstvenog vijeća za obrazovanje i školstvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, poslao joj je otvoreno pismo u kojem joj skreće pažnju na postojanje knjige: "Prilozi za raspravu o obrazovnoj i kurikulnoj reformi – kritike i vizije" u kojoj su, kako je naveo u pismu, iznesene ozbiljne kritike prijedloga "Cjelokupne kurikularne reforme".

Vezani članci Pavo Barišić i Blaženka Divjak Fakultet hrvatskih studija podnio prijavu protiv ministrice Divjak: "Sumnjamo da je zloupotrijebila položaj i ovlasti" Blaženka Divjak i Predrag Štromar Divjak o noćnoj smjeni u Saboru: "S obzirom na razinu rasprave, bolje da djeca to nisu gledala"

Dokument ''Cjelovite kurikularne reforme'', piše, vodi u pogoršanje hrvatskog obrazovanja, a 12 zbog razloga:

1. Cjelovita kurikularna reforma" udaljava hrvatsko školstvo od srednjoeuropskog modela školstva, umjesto da ga uzme kao orijentaciju kojoj bi se trebalo postupno približavati u skladu s konkretnim mogućnostima i uvjetima;

2. "Cjelovita kurikularna reforma" uvodi pogrešnu metodologiju kurikula koja se prije nekoliko desetljeća pokazala neuspješnom u SAD-u, Njemačkoj i drugdje, i kao takva je tamo napuštena;

3. "Cjelovita kurikularna reforma" ima štetne posljedice za STEM područje, koje je temelj za inženjerske, biomedicinske, prirodoslovno-matematičke i druge struke, bitne za gospodarski i društveni razvoj u 21. stoljeću. No pogrešno je poistovjećivati STEM s informatikom: jer S znači fiziku, kemiju, biologiju, geologijuT znači tehnologiju, u koju pored ostalog spada i digitalna tehnologija (informatika)E znači inženjerstvo, sa širokim rasponom inženjerskih struka – M znači matematiku, od apstraktne do primjenjive;

4. "Cjelovita kurikularna reforma" zanemaruje nacionalni identitet i nameće jednoumni svjetonazor. To je naročito problematično u predmetnim kurikulima Hrvatski jezik i Povijest, primjerice u odnosu na hrvatski jezik i Domovinski rat, a i u drugim predmetima kao primjerice u biologiji;

5. "Cjelovita kurikularna reforma" zanemaruje odgoj kao vrlo važnu sastavnicu odgojno-obrazovnog sustava;

6. "Cjelovita kurikularna reforma" zanemaruje post-STEM komponentu obrazovanja, koja uključuje također i značajna temeljna znanja iz humanističko-društvenog područja. Pluralizam treba biti prisutan u samoj biti suvremenog obrazovanja orijentiranog na budućnost;

7. Suprotno svjetskoj praksi u reformskim obrazovnim procesima, "Cjelovita kurikularna reforma" ne polazi od analize stanja, da najprije treba utvrditi što u postojećem sustavu treba mijenjati, a što sačuvati. Umjesto toga, "Cjelovita kurikularna reforma" kreće u neprovjerene improvizacije koje umjesto poboljšanja mogu voditi u predvidiva pogoršanja obrazovanja. Prije bilo kakvog novog "zahvata" u obrazovnom sustavu, treba temeljito i objektivno snimanje stanja u obrazovnom sustavu i izvršiti analizu nastavnih programa svih predmeta i tek na toj osnovi izvršiti cjelovitu reformu kurikula;

8. "Cjelovita kurikularna reforma" ignorira upozorenja iz najrazvijenijih zemalja (pa i iz same "Silicijske doline") da pretjerano korištenje digitalnih medija u obrazovanju smanjuje učinkovitost učenja i ugrožava mogućim smanjenjem inteligencije i opasnošću od "digitalne demencije";

9. "Cjelovita kurikularna reforma" u suprotnosti je sa suvremenom znanstvenim spoznajama neuroznanosti o kognitivnom razvoju pri odrastanju;

10. u "Cjelovitoj kurikularnoj reformi" strukovno obrazovanje nije usmjereno i razrađeno prema dokazano uspješnom srednjoeuropskom dualnom modelu,

11. "Cjelovita kurikularna reforma" zanemaruje svjetska iskustva koja pokazuju da se raspoloživa financijska sredstva ne smiju koncentrirati samo na jedan segment (digitalnu tehnologiju), nego trebaju biti ravnomjernije raspoređena na razvoj svih bitnih čimbenika i pedagoškog standarda (poboljšanje statusa učitelja i nastavnika; stalno stručno usavršavanje nastavnog kadra; opremanje kabineta za fiziku, kemiju, biologiju, tehnički odgoj, umjetnički odgoj itd.; školske radionice; održavanje školskih objekata; sportske objekte; projektnu nastavu; terensku nastavu). To je osobito važno za STEM područje, gdje je digitalna tehnologija samo jedan od brojnih čimbenika koji sam za sebe nije dovoljan;

12. sadržaji predmetnih kurikula u "Cjelovitoj kurikularnoj reformi" u brojnim su suprotnostima sa suvremenim znanstvenim spoznajama i sa svjetskim razvojnim trendovima, jer pri njihovoj izradi pretežito nisu bili angažirani vrhunski znanstvenici matičnih disciplina.

HAZU 2017 Kurikul Ministrica ZO by Ivana Domitrović on Scribd