Taksisti u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku prosvjedovali su u petak protiv konkurencije iz Ubera. U Zagrebu su vozili po kružnom toku ispred Zračne luke "Franjo Tuđman", dok su kod Dubrovnika blokirali dio Jadranske magistrale koja također vodi prema Zračnoj luci. Zbog blokade prometnica deseci turista zakasnili su na letove.


Prosvjed taksista u Dubrovniku završio je poslije 11 sati, a iza podneva razišli su se i taksisti koji su prosvjedovali u Splitu i Zagrebu.

Vezani članci Prosvjed u Erfurtu protiv pakta s krajnjom desnicom - 2 Tisuće ljudi na ulicama u Njemačkoj: Oko 18.000 prosvjednika suprotstavilo se ''paktu'' s krajnjom desnicom Prosvjed branitelja u Samoboru protiv Kreše Beljaka - 8 Branitelji u Samoboru prosvjedovali protiv Beljaka: "Tko to danas ima snage zabraniti vam da govorite Za dom - spremni?"

Potvrdio nam je to Jozo Kovačević, predsejdnik Udruženja autotaksi prijevoznika Grada Zagreba.

"Razišli smo se, ali prosvjed se spontano opet može dogoditi svaki čas. Ljudi ne mogu zaraditi za život i platiti svoje obaveze, jer im netko tko ne posluje ilegalno otima kruh", kazao je za DNEVNIK.hr Jozo Kovačević.

Butković osudio prosvjed

Ministar prometa i infrastrukture Oleg Butković osudio je prosvjed i blokadu prometnica usred turističke sezone.

Uber: "Ponašanje taksista je opasnost za građane"

Oglasio se i Uber koji je osudio blokiranje gradova u špici tutističke sezone.

Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:

"Blokiranje gradova u udarnom turističkom vikendu, u Hrvatskoj koja živi od turizma, apsolutno je neprihvatljivo. Ponašanje taksista predstavlja opasnost za građane, turiste i infrastrukturu grada. Mi smo kao odgovor na nasilno ponašanja taksista u Splitu i Dubrovniku odmah organizirali dodatnu opciju kretanja uslugom UberBOAT, kako bi turisti i građani mogli sigurno i brzo pristupati blokiranim zračnim lukama te doći do svojih odredišta.

Cijenu UberBOATa danas smo prilagodili cijeni vožnje automobilom na kopnu kako bi svima omogućili slobodu kretanja. Uber koristi više od 100.000 građana Hrvatske i turisti iz više od 118 zemalja. U turističkoj sezoni, koja nikad nije bila bolja zbog povećanog broja turista, ali koju je već ugrozio požar u Dalmaciji, smatramo da je blokada ključnih turističkih središta apsolutno neprihvatljivo i sebično ponašanje. Ovakav nepromišljen čin šteti svima – građanima, turistima, gospodarstvu i cijeloj Hrvatskoj", poručuju iz Ubera.

Prosvjed u Dubrovniku rezultirao je i fizičkim incidentom u kojem su pretučena dva taksista.

Deseci turista zbog prosvjeda su zakasnili na svoje letove

Tijek događaja do sada:

Na dijelu ceste između Župe dubrovačke i Konavala 180 taksista od 8 sati blokiralo je promet prema Zračnoj luci Dubrovnik pa je trebalo dosta strpljenja na putu do Čilipa. Policija je puštala jednu po jednu prometnu traku, javila je reporterka Nove TV Paula Klaić Saulačić.

"Nisu dubrovački taksisti organizirali nikakav prosvjed. Ovaj prosvjed organizirali su Uber i nefunkcioniranje pravne države. Oni odgovaraju za to i kad će prosvjed prestati", rekao je predsjednik Udruženja obrtnika autotaksi prijevoza Božo Miletić.

Konavoski načelnik Božo Lasić reagirao je na prosvjed rekavši kako je na Vladi RH da zaštiti licencirane taksiste, ali istaknuo je kako potpuno ne podržava ovakvu ucjenu te ih pozvao da svoje prosvjede usmjere na Zagreb.

"Činjenica je da taksi-prijevoz treba zaštititi, oni su licencirani, plaćaju naknade Općini Konavle, Zračnoj luci, plaćaju preventivne tehničke preglede svaka dva mjeseca itd. Taksi-prijevoz treba zaštititi, a ja sam se osobno za to založio kod resornog ministra upravo ovdje u Cavtatu. No moram reći da je ovo danas potpuno nedopustivo, da se u srcu sezone obustavi promet između Dubrovnika i Zračne luke", rekao je Lasić te dodao kako Općina može, ali i ne mora biti partner taksi-prijevoznicima kakva je do sada bila.

Kad je riječ o prosvjedu taksista u Zagrebu, Krunoslav Krznarić, potpredsjednik Udruge nezavisnih taksija Grada Zagreba, kazao je za DNEVNIK.hr da se prosvjeduje protiv Ubera, ali da nisu zakrčene nikakve ceste, već da se voze ukrug po kružnom toku ispred Zračne luke "Franjo Tuđman". Promet je usporen, ali nije blokiran.

Krznarić je trenutno na godišnjem odmoru i nije u Zagrebu, ali kaže da prati situaciju i, koliko zna, promet nije blokiran ovim prosvjedom.

"Stvar je u tome da je podignut optužni prijedlog protiv Ubera za ukidanje njihove aplikacije, a obećanja su bila da će biti ovaj tjedan, pa idući tjedan, pa onaj poslije njega... Sad se ispostavilo da je sutkinja na godišnjem odmoru do kraja mjeseca“, kaže Krznarić, koji smatra da je u pitanju kupovanje vremena da prođe sezona.

Optužni prijedlog podnijela je Inspekcija cestovnog prometa 21. srpnja.

Krznarić tvrdi da je situacija kod regularnih taksista katastrofalna i da će mnogi imati problema s priupljanjem dovoljno novca da za davanja državi za srpanj i kolovoz. "Ljudi se s nama voze samo kad Uber poveća cijene. Neki dan, kad je bila ona velika kiša, Uber je naplaćivao tri i pol puta više nego inače, i tada smo imali posla. Tada sam dobar, više nisam šahist i uhljeb“, žali se Krznarić.

Prosvjed podržava i Eko Taxi

U prosvjedu zagrebačkih taksista protiv Ubera sudjeluju i vozači Eko Taxija, potvrdio nam je Vjekoslav Marjanović, vlasnik te tvrtke.

"Mi smo u načelu solidarni i podržavamo nastojanja svih hrvatskih taksista da svi rade pod jednakim uvjetima“, kaže Marjanović, koji se također trenutno nalazi na godišnjem odmoru.
Tvrdi da prosvjed u Zagrebu ne bi trebao trajati tuže od petnaestak minuta i da promet neće potpuno blokirati, već ga samo otežavati vožnjom ukrug kod zračne luke.

"Dogovorili smo se na razini cijele industrije da se ne rade nikakvi problemi i obustave prometa. Sve što ćemo raditi usmjereno je na to da se upozore institucije i osobe koje sudjeluju u tome, da trebamo svi biti jednaki i da se ovaj problem mora riješiti. Ovo što mi radimo nije nasilje i terorizam, ali morate znati da ovaj problem postoji već dvije godine i da još nije riješen“, kaže Marjanović, dodajući da razumije želju građana da se voze jeftinije, kao što svi žele da su im jeftnije i namirnice, struja, voda... „I mi smo za to, ali se moramo držati nekih pravila“, kaže Marjanović.

U Zagrebu su taksisti održali veliki prosvjed protiv Ubera krajem lipnja kada su blokirali jednu od glavnih gradskih prometnica. 

Prosvjed taksista i u Splitu

Nekoliko stotina taksista sa šireg splitskog područja nešto poslije 9 sati započelo je prosvjed pred zgradom Uprave splitske Zračne luke u Kaštelima. Pomoćnik direktora luke Pero Bilas potvrdio je da unatoč tome taksisti nisu blokirali promet jer se sve aktivnosti u zračnoj luci odvijaju normalno.

"Promet se u našoj zračnoj luci normalno odvija. Zamolili smo ih da prosvjeduju, ali da omoguće normalno kretanje zračnom lukom, pogotovo jer je u blizini granični prijelaz. Legitimno je da prosvjeduju", kazao je Bilas za Hinu.

Prosvjednici ističu kako oni plaćaju koncesije, naknade za stajanje, polažu stručne ispite i sudjeluju na natječajima da bi mogli obavljati taksi-djelatnost, dok s druge strane Uber vozi po nižim cijenama te ne plaća gradovima nikakve namete.

"Nezadovoljni smo radom Uberove aplikacije jer nam je obećano prije više od godinu i pol dana da će se ona ugasiti, ali od toga još ništa. Oni voze ilegalno. Mi smo u lipnju i srpnju u 'totalnoj banani' jer imamo 40 posto posla manje. Došle su kolege iz Splita, Trogira, Segeta, Kaštela, svi nam daju podršku", kazao je Stipe Roso iz Udruge kaštelanskih taksista.

Cammeo protiv prosvjeda, ali...

"Cammeo Grupa ne sudjeluje u prosvjedu, niti današnjem niti onom prošlog mjeseca u Vukovarskoj ulici u Zagrebu. Razloge za prosvjed razumijemo, ali smo čvrstog stava, kao legalisti, da se samo kroz institucije pravne države situacija može i mora riješiti", poručio je Marko Župa, glasnogovornik Cammea.

Župa dodaje da vjeruju u institucije i da pozdravljaju odluku Ministarstva prometa da od suda zatraži gašenje aplikacije koja omogućava nezakonito obavljanje taksi prijevoza, kao i sve druge inspekcijske aktivnosti protiv svih koji posluju van granica zakona.

"Iako se zalažemo za promjenu zakona, veći broj taksi dozvola i manja administrativna opterećenja, ne pristajemo na zamjenu teza da liberalizacija tržišta znači isto što i dopuštanje nekome da radi nezakonito", poručuju iz Cammea, dodajući da bi država morala omogućiti ravnopravnu tržišnu utakmicu i jednake uvjete za sve.

"Očekujemo od institucija da nas nakon dvije godine napokon zaštiti od ilegalnih taksi-prijevoznika. Za klijente se trebamo boriti kvalitetom usluge, a ne povlaštenim položajem pred zakonom", kažu u Cammeu.