Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Klasik

Volvo P1800 - skulptura na kotačima koju je Svetac spasio

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Prije više od pola stoljeća s proizvodne je trake sišao prvi primjerak elegantnog švedskog kupea i ušao u legendu

Elegantni švedski kupe? To je bio Volvo P1800. Čak i danas, kad je Volvo odavno napustio kockasti dizajn mnogima je teško vjerovati da je ovakva skulptura na kotačima nastala u toj švedskoj tvrtki.
Priča je započela katastrofalno. Model P1900 doživio je debakl s tek 68 proizvedenih primjeraka između 1956. i 1957., ali Volvo je i dalje želio sportski automobil.

Za dizajn je zaslužna Carrozzeria Pietro Frua koja je izradila prva tri prototipa, a jedan od njih odvezen je u Osnabruck u Njemačkoj, gdje je sjedište Karmanna. Ideja je bila da Karmann preuzme proizvodnju, dapače, njihovi su inženjeri već započeli s crtežima na osnovi drvenih modela koje su dobili iz Frue, ali sve je zaustavio Volkswagen. Najveći Karmannov partner zabrinuo se da će Volvo oduzeti previše kapaciteta pa Karmann neće moći isporučiti njima dovoljno autombila.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna KLASIK Nevjerojatni automobili nastali iza željezne zavjese u Istočnoj Njemačkoj! Slika nije dostupna KLASIK Ferrari, Monaco i Schumacher u istoj rečenici – moderna umjetnost na prodaju!

Kako je malo nedostajalo da čitav projekt propadne, Pettersson je potražio pomoć dvaju financijskih institucija koje bi mu pomogle da od Volva kupuje komponente, a auto da prodaje sam. Ipak, nakon što su fotografije P1800 iscurile u medije Volvo ga je odlučio predstaviti javnosti na salonu u Bruxelessu. Karoserije je proizvodio Jensen Motors, a prvi je primjerak s proizvodne trake sišao u rujnu 1960.

P1800 pokretao je motor oznake B18 što je u tadašnjem Volvovom označavanju značilo da je riječ o benzincu obujma 1,8 litara. Imao je dva rasplinjača i razvijao je 100 KS. Ovaj je motor u stvari nastao iz B36 V8 motora koji se koristio u kamionima istog proizvođača što je smanjilo troškove. Mjenjač je bio ručni s četiri stupnja, a 1963. u ponudu je dodan ručni mjenjač s overdriveom koji se uključivao električnim putem.

Na taj je način P1800 dobio praktički petu brzinu što je značajno smanjilo potrošnju.
Nakon tri godine proizvodnje i 6000 primjeraka zbog problema s kvalitetom proizvodnja je iz Jensena prebačena u Volvovu tvornicu u Goteborgu. Kako bi se modeli "made in Sweden" razlikovali od potencijalno problematičnih Jensenovih dobili su oznaku S na kraju imena.

Od 1970. na tržištu se našao model P1800E kojeg je pokretao motor B20, dvolitreni benzinac s ubrizgavanjem goriva Bosch D-Jetronic. Razvijao je 130 KS što je švedskom kupeu omogućilo postizanje najviše brzine od oko 190 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h za 9,5 sekundi. Ovaj je model prvi je dobio disk kočnice na sva četiri kotača, dok su prethodni modeli imali diskove sprijeda i bubnjeve straga.

Posljednja je verzija predstavljena 1972. i posebno je zanimljiva. Riječ je o modelu P1800ES, svojevrsnom kupe-karavanu, ili nečem što bi Englezi nazvali shooting-brake. Glavna odlika, pored oblika karoserije, su mu staklena stražnja vrata, rješenje koje Volvo vratio na model C30.

Motor za ES prerađen je i malo oslabljen na 125 KS. Unatoč smanjenju snage, u praksi je novi motor bio živahniji od prethodnika. Pored uobičajenog četverobrzinskog ručnog mjenjača s overdriveom, ovaj je model u ponudi imao Borg-Warnerov automatski mjenjač s tri stupnja prijenosa.

Ovaj se model proizvodio samo dvije godine jer su u Volvu zaključili da im ga se ne isplati dalje razvijati kako bi bio u skladu sa sve strožim američkim propisima o sigurnosti i emisiji štetnih plinova.

Do 1974. proizvedeno je 8077 primjeraka Volva P1800ES. Tijekom 12 godina proizvodnje, ostalih je verzija 47.492, što je solidan rezultat, posebno uzmemo li u obzir da se P1800 na tržištu pojavio istovremeno kad i Jaguar E-type i to po vrlo sličnoj cijeni.

Svetac i njegov Volvo
Junak serije Svetac iz 1962. Simon Templar koga je glumio Roger Moore vozio je bijeli P1800 registarske oznake ST1. Kad je automobil predstavljen, istovremeno kad i Jaguar E-type, uloga glavnog automobila u seriji prvo je ponuđena Jaguaru, ali kad su Britanci to odbili uskočio je Volvo. Ovaj dobar marketinški potez poboljšao je prodaju kad je serija krenula, a Rogeru Mooreu se auto dopao toliko da si je jednog i kupio.

Ultramaratonac
Amerikanac Irv Gordon, ili bolje rečeno njegov Volvo P1800S, ušao je u Guinessovu knjigu rekorda za najviše kilometara prevaljenih u istom automobilu. Primjerak simpatičnog Amera na brojčaniku ima skoro 5.000.000 kilometara.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene