Tihomir P. tipičan je zagrebački vozač koji od zime nije autom napustio grad. Zasluženi godišnji odmor konačno je stigao. Supruga, djeca i prtljaga nekako su se smjestili u automobil i obitelj je krenula na jug. Nakon 150 kilometara vožnje autocestom panika: "Upomoć, motor je zakuhao!" Para se širi ispod poklopca motora, a kazaljka temperature u crvenom je polju. Nije neobično što se to nije dogodilo ranije – auto se redovno vozi na kratkim relacijama kad se pošteno niti ne zagrije pa je kvar dugo bio neotkriven. Vožnja punim gasom dovela je loše održavan automobil do granice. Upravo kako bi izbjegli ovakvu nevolju, trebali biste odvesti automobil na pregled u servis prije duljeg putovanja. Tamo bi mehaničari provjerili razinu rashladne tekućine, kočione pločice, vrelište kočione tekućine, motorno ulje i gume.
Sad je prekasno za Tihomira P. Propustio je posjetiti svog mehaničara prije godišnjeg odmora i sada su mu na raspolaganju samo naši trikovi za samopomoć da nekako stigne do najbližeg servisa i barem izbjegne troškove prijevoza automobila ili izlazak servisera na teren.
Pročitajte i ovo
novi toplinski val
Balkan se prži: U Albaniji do 40 stupnjeva, u Srbiji upaljen alarm
Brzo otkriva nedostatke
VIDEO Želite znati pravo stanje automobila koji kupujete ili servisirate? Ovako ćete sve doznati za samo jednu minutu
Prva pomoć kad auto zakuha
Pročitajte naših 6 načina prve pomoći protiv pregrijavanja rashladne tekućine u motoru. Važno: većina savjeta dovest će vas tek do najbližeg servisa i nikako nisu trajno rješenje. Pratite temperaturu motora. Ako kazaljka ponovno dođe u crveno područje unatoč svemu što ste probali, parkirajte automobil i zovite pomoć na cesti.
Uključite grijanje na najjače
U principu se za grijanje kabine koristi hladnjak jednak onome koji hladi motor, samo manji. Pojačajte grijanje i stavite ventilator u najvišu brzinu. U autu će postati jako vruće, otvorite prozore!
Dopunite rashladni sustav
Ako je temperatura previsoka najčešće nedostaje rashladne tekućine. Dobra vijest: za prvu pomoć ne trebate čak ni destiliranu vodu. Poslužit će obična voda iz slavine, u servisu će ionako izmijeniti svu rashladnu tekućinu.
Provjerite termostat
U osnovi termostat je ventil između malog i velikog rashladnog kruga. Ako je ispravan vruća će tekućina ispuniti cijevi koje vode do hladnjaka čim kazaljka u kokpitu prijeđe 80 °C.
Premostite senzor temperature
Moderni automobili imaju električni ventilator koji osigurava dovoljan protok zraka preko hladnjaka i dok automobil stoji, primjerice u prometnoj gužvi. Senzor određuje kad se ventilator uključuje. Ako je senzor neispravan, možete ga premostiti tako da ventilator radi stalno.
Spojite ventilator direktno na akumulator
Ako ventilator ne radi ni nakon što ste isključili ili premostili senzor, možete ga spojiti direktno s akumulatorom. Prije toga svakako provjerite je li osigurač na kojem je ventilator ispravan. Možda je u njemu problem.
Popravite crijevo trakom
Lokva ispod automobila otkriva da negdje nešto curi. Dolijte vode i kratko pokrenite motor. Ako curi neko od crijeva, najčešće su krive životinje. Najčešće je najbolja prva pomoć samoljepiva traka. Preporučamo duct-tape, a ako ga nema pokušajte izolir-trakom. Druga opcija: umetnite komad crijeva i osigurajte s dvije šelne.
AUTO BILDOV SAVJET
Iznenađujuće je koliko ljudi nepripremljeno ide na godišnji odmor automobilom. Najgore je pokvariti si godišnji stotinjak kilometara od kuće. Puno je bolje par tjedana ranije posjetiti servis i prekontrolirati auto na vrijeme da se otklone eventualni kvarovi. Mnogi servisi nude posebne ponude upravo za to.