Sarajevo Film Festival ove godine je na samom početku obilježio nemili događaj koji je grad podignuo na noge.


Ovogodišnje najveće regionalno okupljanje ljudi iz svijeta filma, kao i najvažnije kulturno-turističko događanje glavnog grada Bosne i Hercegovine, na samom početku je nažalost obilježilo ubojstvo i odmah zatim spontani prosvjed građana. Epilog je bila blokada glavne prometne žile kucavice Sarajeva zbog eskalacije brutalnih zločina koji prolaze nekažnjeno u zadnjih godinu dana. Ovo je prvi put da je Sarajevo Film Festival neplanirano i spontano iskorišten od strane građana kao medijska platforma za ukazivanje na egzistencijalno-sigurnosne probleme i manjkavosti sistema u kojem žive. Povod blokadi grada u dijelu poznatom po nazivu Čengić vila bilo je mučko ubojstvo mladog konobara Amara Mistrića u noći sa srijede na četvrtak prošlog tjedna i to zbog toga jer dvojicu nasilnika nije poslužio pićem nakon završetka radnog vremena.

Vezani članci Koronavirus u Sarajevu Novi crni rekord unatoč strogim mjerama: Susjedi bilježe najveći broj zaraženih od izbijanja epidemije prosvjedi u BiH U jednom danu 73 preminule osobe: U BiH kritično u dva grada, pooštravaju se mjere i jačaju prosvjedi

>> SFF: Svi putevi vode u Sarajevo

Sredina je reagirala dan kasnije. Nekoliko stotina prosvjednika je blokiralo promet u ulici Džemala Bijedića gdje se nalazi kafić u kojem je mladić ubijen hicima iz pištolja. 'Ne može više ovako! Prije pola godine je isto tako ubijen mladić u tramvaju, a nitko od svjedoka nije htio svjedočiti. Ljudi se boje za svoj život, jer kriminalci bivaju brzo pušteni na slobodu!' izjavio je jedan prosvjednik iz grupe okupljenih koji su i u nedjelju ujutro blokirali promet između istočnog i zapadnog dijela grada. Ta situacija je tijekom vikenda shvaćena prilično ozbiljno, a svi su odahnuli kad je u bosanskohercegovačkim medijima glavna vijest u nedjelju bila da su ubojice uhićene u Omišu. To je ujedno bio i znak za ukidanje blokade ispred kafića 'Ochorios' gdje je radio nesretni mladić.

Taj događaj je u posljednja tri dana skrenuo fokus s Festivala koji je već tradicionalno značajna i prestižna manifestacija za filmaše i medije iz regije. Petnaesti po redu Sarajevo Film Festival je u natjecateljskom dijelu otvorio film redatelja Antonija Nuića 'Kenjac', koji je i u Hrvatskoj na Pula Film Festivalu okrunjen s nekoliko nagrada. Prvi i posljednji film na filmskim festivalima uvijek je stvar stava i politike samog festivala, tako da 'Kenjac' nipošto nije bio slučajni odabir. Osim što je u pitanju koprodukcija nekoliko zemalja, tema i ambijent filma je nešto što prilično odgovara senzibilitetu bosanske publike, a ne treba gubiti iz vida situaciju iz privatnog života redatelja i glavne glumice Nataše Janjić koja je ipak najveći magnet za medije.

Antonio Nuić i Nataša Janjić su u Sarajevu (kao i u Puli prije nešto manje od mjesec dana) vješto balansirali sa zajedničkim pojavljivanjima (uvijek na distanci od par metara), međusobnim ne komuniciranjem i to na skučenom prostoru i situacijama u kojima je često nemoguće bar na trenutak sresti se pogledom. Jednako uspješno su eliminirali i kontakte s medijima koji imaju bilo kakav predznak žutila. Upravo su tim potezima još više potencirali fokus na segment privatnog života, što im u ovom trenutku nije potrebno jer, ako je suditi po ocjeni publike ('Kenjac' je dobio visokih 4.7), film je postao veći hit od novog Almodovarovog ostvarenja, što mu daje dobre predispozicije za osvajanje Srca Sarajeva.

Što se tiče ostalih hrvatskih autora prva ovogodišnja filmska nagrada išla je u ruke zagrebačkim kreativcima Ivanu Ramljaku i Marku Škobalju. Redatelja i scenaristu su u intervjuu pobliže mogli upoznati posjetitelji našeg portala još tijekom trajanja Pula Film Festivala kad su skrenuli pozornost na sebe pričom 'Najpametnije naselje u državi' u sklopu omnibusa Borisa T. Matića 'Zagrebačke priče'. U Sarajevu su osvojili nagradu Atlantic grupe u iznosu 2000 eura za film 'Oslobođenje u 26 slika' koji prati tužnu svakodnevnicu jednog sarajevskog devetnaestogodišnjaka.

Noćni život Sarajeva za vrijeme Festivala pored velikog broja ponuđenih filmova jednako je bogat i glazbenim i ostalim scenskim zbivanjima. Od hrvatskih glazbenika su do sada nastupili Colonia i Severina. Dok je Colonia bez problema napunila Dom mladih i pošteno protresla sarajevske tinejdžere, Severini, po izjavama očevidaca nije baš uspjelo dupkom napuniti The Club, popularno zvani Bičakčić, inače mjesto gdje se okuplja 'zlatna mladež' grada. Pa se njeno (ne)očekivano nepojavljivanjem na crvenom tepihu ispred Narodnog pozorišta u kuloarima tumači još neraspoloženjem zbog nastupa.

Zahvaljujući tome glumac Tarik Filipović i Lejla Šehović su u subotu navečer bili najveći regionalni celebritiyji koji su ušetali u Narodno pozorište. Od glazbenih događanja treba istaknuti koncerte domaćih bendova Dubioza kolektiva i Dvadesetorice koji su se zbog urbanog, oštroumnog i nadasve kvalitetnih i zabavnih nastupa najviše uklopili u koncept i stanje uma ovog filmskog Festivala. Pažnju medija privukla je i promocija modernog bontona za muškarce Borisa Banovića. Banović alias Fashion Guru 'furao je na kulturu' i predstavio svoj prvi književni uradak na At Mejdanu, a općenito pojavljivanje modnog kolumniste Red Carpeta izazvalo je zavidnu medijsku pozornost.

U Sarajevu će se u ponedjeljak po prvi puta odigrati burleskna predstava skupine Burlesque Voyage, što će ujedno biti i prvi burleskni nastup u povijesti grada. Riječ je o provokativnom scenskom nastupu glumica, plesačica i pjevačica koji uključuje i njihov striptease. Četiri umjetnice kulta ženstvenosti, kako same nazivaju burleskni performance, odnosno Miss Lalla Morte, Agent Lynch, Lady Flo i Lada Redstar najavile su nastup u sarajevskom Colloseumu za koji kažu da neće biti samo posebno privlačan pripadnicima muškog spola. Zanimljivo je da je Lada Redstar, prva umjetnica burleske iz Bosne i Hercegovine.

Da se nisu dogodili nemili događaji o kojima je bilo riječi na početku, ovo bi bio još jedan tradicionalni i unikatni sarajevski filmski tulum, ali i pored toga pozitivno je to što se pokazalo da Festival ima toliki utjecaj da onoliko koliko uveseljava goste, toliko senzibilizira stanovnike grada na ukazivanje gorućih problema, što do sada nije bio slučaj.