Ključni rezultati:
nastavlja se trend popularnosti korištenja svih vrsta kartica, a u prosječnom hrvatskom novčaniku ima ih gotovo tri (2,7)
ispitanici preferiraju plaćanje karticama na prodajnom mjestu – 94% ih plaća karticama više puta mjesečno
čak i za iznose do 100 kuna, potrošači radije koriste kartice (56%)
prije pet godina beskontaktno je plaćalo tek 10% korisnika kartica – danas je taj broj osam puta veći (81%)
želimo inovacije – svaki drugi ispitanik želi plaćati mobitelom
čak 86% ispitanika kupuje online, najviše odjeću
Za plaćanja, čak i ona do 100 kuna, se sve više oslanjamo na kartice, pokazuju rezultati redovnog istraživanja MasterIndex koje je za kompaniju Mastercard provela agencija Improve. Istraživanje je pokazalo da korisnici bankarskih usluga u Hrvatskoj idu u korak s evolucijom plaćanja – skoro svi koriste kartice, kupuju online, a beskontaktno plaćaju osam puta više nego prije pet godina.
Skoro svi građani koriste kartice
Udio korisnika kartica među korisnicima bankarskih usluga u Hrvatskoj nastavio je tendenciju rasta te danas iznosi 94%. Naime, u rujnu 2017. iznosio je 92%, a ukupnom porastu u proteklom razdoblju najviše je pridonijelo povećanje broja korisnika kreditnih kartica – s 51% na 55%.
Ipak, neke se stvari nisu toliko mijenjale. Kao i u proteklih nekoliko godina, u prosječnom hrvatskom novčaniku nalazi se nešto manje od tri kartice (2,7). Međutim, značajan broj korisnika kartica (47%) ima tri ili više kartica, a taj broj raste s visinom prihoda i dobi korisnika. Kartice u prosjeku više koriste oni s višim prihodima, obrazovaniji te muškarci.
Uporaba kartica postala dio svakodnevice
Korisnici preferiraju plaćanje karticama na prodajnom mjestu pa ih tako 94% karticama plaća više puta mjesečno, od kojih 60% nekoliko puta tjedno, a četvrtina (25%) svakodnevno. Plaćanje karticom na prodajnim mjestima još je češće kod korisnika kreditnih kartica – 30% ih rabi svakodnevno, a 61% nekoliko puta tjedno. Na bankomatima se kartice koriste ipak nešto rjeđe.
PR
Građani žele plaćati beskontaktno
U proteklih pet godina, korištenje beskontaktnog plaćanja među korisnicima kartica povećalo se za osam puta te sada iznosi 81%. Ovaj broj ujedno ukazuje na rast korištenja ovog načina plaćanja za 7 postotnih poena u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Taj je udio još i veći među najmlađim ispitanicima, onima s mjesečnim prihodima iznad 12.000 kuna te ispitanicima iz Istre i Primorja.
Značajna većina onih koji koriste beskontaktno plaćanje, tako plaćaju najmanje jednom tjedno (75%), a svakodnevno njih 17%. Tako su čestoj uporabi sigurno doprinijele prednosti koje pruža ovaj način plaćanja, a kao glavne, većina ispitanika ističe brzinu i jednostavnost. Uz to, čak 61% ispitanika smatra ga boljim načinom plaćanja od gotovine, dok ga 62% namjerava koristiti češće nego do sada. Štoviše, preko 50% ispitanika smatra ga ne samo sigurnim, nego i najboljim načinom plaćanja.
Beskontaktno plaćanje najčešće je u supermarketima, zatim lokalnim dućanima te benzinskim postajama. Ispitanici su istaknuli kako bi svakako htjeli da na većem broju prodajnih mjesta bude moguće beskontaktno plaćanje. To se prije svega odnosi na dućane (35%), restorane i kafiće (12%), javni prijevoz (11%) te benzinske postaje (7%).
„Istraživanje je potvrdilo kako Hrvati idu u korak s globalnim trendovima, no i dalje postoji puno mjesta za napredak kad je riječ o prihvatu. Svaki ugostiteljski objekt koji želi privući i zadržati goste mora imati POS uređaj, dok su trgovine nezamislive bez njih. Posebno se to odnosi na hrvatsko priobalje u koje dolazi velik broj stranih turista. Promjene valuta ograničavaju potrošnju, a gosti mogu odustati od kupnje određene usluge samo zato što u tom trenutku ne raspolažu s dovoljno gotovine. Kartice su sve popularnije jer su praktične. Ljudi sve više cijene svoje vrijeme i u svakom trenutku žele brzinu i jednostavnost, tako i kod plaćanja“, istaknula je direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj Sanja Žigić.
U Hrvatskoj se manje kupuje na rate
Na rate kupuje 65% ispitanika, ponajprije onih starijih od 40 te s višim primanjima, što je za 7 postotnih poena manje nego prošle godine. Najčešće (83%) se na rate kupuje potrošačka elektronika, namještaj (59%) te odjeća i obuća te modni dodaci (50%). Na četvrtom mjestu su predmeti vezani uz održavanje automobila, nakon čega slijede putničke agencije, namirnice, knjige i intelektualne usluge. Rate se koriste najviše pri plaćanju iznosa većih od 500 kuna, a u prosjeku se plaća na 6 rata.
Veliki interes za mobilno plaćanje
Gotovo 2/3 ispitanika (61%) zainteresirano je za plaćanje putem mobitela, a posebno oni najmlađi i obrazovaniji. Plaćanje putem SMS-a je još uvijek najrasprostranjeniji oblik mobilnog plaćanja (71%), a mobitel se u većoj mjeri još koristi i za provjeru stanja na računu i kartičnih troškova (65%) te za mobilno bankarstvo (53%). Uz to, 52% ispitanika zainteresirano je i za inovativnije načine plaćanja, a riječ je o plaćanju putem mobilne aplikacije.
PR
Popusti i ušteda vremena potiču online kupnju
Čak 86% korisnika kartica u Hrvatskoj kupuje online. Među njima prednjače ispitanici s višim primanjima, više razine obrazovanja te ispitanici iz Dalmacije. Zanimljivo je da 8% ispitanika online kupuje svaki tjedan. Proizvodi i usluge koji se tako najviše kupuju su odjeća i obuća (61%), potrošačka elektronika (47%), pokućstvo (39%), kozmetika i parfemi (25%), softver i igre, igračke i dječja oprema, kultura i ulaznice, putničke agencije, aviokarte te knjige i glazba. Ono što najviše potiče online kupnju su povoljne cijene, promotivne akcije i popusti (67%), ušteda vremena (62%), veća ponuda roba i usluga (60%), mogućnost kupovine u bilo koje doba dana (60%), nedostupnost nekih proizvoda u klasičnim trgovinama (54%), dostava do kućnog praga (43%) te lakša usporedba cijena (39%).
S druge strane, ljude od online kupnje odvlači strah od nedostatka sigurnosti, želja da se proizvod vidi prije kupnje, činjenica da nemaju adekvatnu karticu ili metodu plaćanja te mogućnost kupnje svih potrebnih stvari u klasičnim trgovinama.
Tako 45% ispitanika ističe da nema povjerenja u web trgovine kada je riječ o ostavljanju kartičnih podataka, dok nešto veći broj ispitanika (49%) nema takvih sumnji te su pohranjuju podatke svojih kartica u stranim (29%) i domaćim online trgovinama (11%) te unutar mobilnih aplikacija (9%).
Za online kupnju najčešće se koriste kartice
Raste popularnost korištenja debitnih kartica za kupnju online pa su upravo ove kartice sada prvi odabir ispitanika pri kupnji online – njima plaća 32% online kupaca, PayPal koristi 26%, a kreditne kartice 25%. S druge strane, gotovinsko plaćanje po primitku dostave, internetsko bankarstvo ili obročno plaćanje odabire tek mali broj ispitanika (7, 5 i 3%).
Gotovo polovica ispitanika (44%) kupuje podjednako i u hrvatskim i stranim web trgovinama, dok 42% kupuje prvenstveno u inozemnim, a 14% u domaćim online trgovinama. Kupnju u stranim internetskim trgovinama preferiraju oni s najvišim i najnižim prihodima te mladi do 29 godina starosti.
76% ispitanika račune plaća online
Račune za vodu, struju, plin i ostale režije ispitanici manje plaćaju gotovinom, a više online. Tako kao glavni način plaćanja računa ispitanici ističu online bankarstvo (47%), zatim mobilno bankarstvo (39%), a tek onda plaćanje u poslovnicama pošte ili Fine (18% u usporedbi s 22% prošle godine). Ključni razlozi zašto neki ne plaćaju račune online su plaćanje isključivo gotovinom, zatim karticama u poslovnicama ili jednostavno zato što ne koriste internetsko ili mobilno bankarstvo.
***
PR
O istraživanju MasterIndex
Online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj te stavu prema platnim karticama je u svibnju 2019. za kompaniju Mastercard provela agencija za istraživanje tržišta Improve, na uzorku od 1.009 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.
O kompaniji Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, tehnološka je kompanija u globalnoj platnoj industriji. Predstavlja najbržu platnu mrežu, povezuje potrošače, financijske institucije, prodavače, javne uprave i poslovne subjekte u više od 210 zemalja i teritorija. Proizvodi i rješenja kompanije Mastercard čine svakodnevne trgovačke aktivnosti – kao što su kupnja, putovanja, poslovanje i upravljanje financijama – jednostavnijima, sigurnijima i učinkovitijima. Pratite Mastercard na Twitteru uz @MastercardNews, pridružite se razgovoru na blogu Beyond the Transaction i prijavite za najnovije vijesti na Engagement Bureau.