Obavijesti Video Pretražite Navigacija
27. ožujka 1999.

Svjedočanstvo pilota čiji su nevidljivi F-117 Srbi oborili iznad Beograda: "Bio sam prestravljen"

Dale Zelko i F-117 (Foto: Arhiva/AFP)
Dale Zelko i F-117 (Foto: Arhiva/AFP) Arhiva/AFP
Aktualno Galerija Dale Zelko i F-117 (Foto: Arhiva/AFP) Dale Zelko i F-117 (Foto: Arhiva/AFP) Foto: Arhiva/AFP +0 Dale Zelko i Zoltan Dani (Foto: Arhiva/AFP) Galerija 1/2 >>
Serijal national Geographica "Nikog ne ostavljamo" prikazao je svjedočanstvo američkog pilota Dalea Zelka stealth ratnog zrakoplova F-117, koji je srušen iznad Beograda četvrtog dana operacija bombardiranja srpske prijestolnice od strane NATO snaga 1999. godine. Njegovo spašavanje iza neprijateljskih linija bilo najveće te vrste još od Vijetnamskog rata.

Dale Zelko imao je loš predosjećaj još i prije same misije 27. ožujka 1999. godine, u kojoj je imao zadatak baciti dvije 900 kilograma teške bombe na ciljeve u Beogradu. Tijekom njegove misije, sve do sudbonosnog trenutka, pratili su ga loši vremenski uvjeti, prisjetio se.

Pročitajte i ovo Prometna nesreća na autocesti A3 - 1 TEŠKA NESREĆA Šokantno svjedočanstvo preživjelog: "Mi koji smo bili u gornjem dijelu autobusa dobro smo prošli, ali oni koji su bili dolje... To je bio pravi masakr" Slika nije dostupna Kiretaža bez anestezije Stravična svjedočanstva žena: ''Vrištala sam toliko da je muž pokušao kroz prozor vidjeti što mi rade''

"Gledajući olujne oblake u mraku, osjetio sam neku tegobu od glave do pete. U stvari, bio sam prestravljen", rekao je Zelko za National Geographic, a prenosi Blic.

Ciljeve je Zelko pogodio, no tad je nastupila protuzračna obrana. Američki pilot manevrirao je između raketa i hitaca iz protuzračnog oružja, no jedna ga je raketa, kaže, pogodila u krilo zrakoplova. Njegov F-117 počeo je ponirati, a on nije mogao katapultirati svoje sjedalo zbog te činjenice.

"Sve mi je prolazilo kroz glavu. Moj život, obitelj, slika kako tuguju nad mojim lijesom, aviona koji pada. I odjednom sam se našao u sjedalu koje pada. Morao sam se rješiti sjedala. Nekako sam uspio, i počeo sam se spuštati padobranom. Tada sam samo razmišljao o tome kako me srpski vojnici već čekaju dolje, jer sam im upravo bombardirao glavni grad", priča Zelko, prisjećajući se trenutka kad je njegov avion pogođen.

Padobranom je aterirao oko 30 kilometara od Beograda, između dva sela te se sakrio u obližnjem kanalu za odvodnjavanje. Uključio je komunikacijski uređaj i počeo tražiti signal.

"Laknulo mi je kada sam uspostavio vezu sa bazom. Satima sam bio u kanalu. U daljini su se čula vozila, helikopter. Odjednom sam čuo da je neko pored mene. Vidio sam psa na petnaestak metara od mene. Uzeo sam nož i čekao. No, on se okrenuo i otrčao", prisjeća se Zelko.

Po njega je došao helikopter iz Tuzle, no kako mu infracrveni marker nije radio, morao je upotrijebiti signalnu raketu.

"Iskočio sam iz kanala i upalio signalnu raketu. Čekao sam tko će me prvi uhvatiti. Pritrčala su dva vojnika, nisam znao čiji su dok nisu progovorili na engleskom. Idući dan sam nazvao kćer i čestitao joj 10. rođendan. Tek tada sam shvatio - spašen sam", rekao je na kraju američki pilot.

Zelko se 2012. vratio u Srbiju, ali kao gost časnika čija je postrojba oborila njegov zrakoplov. Riječ je o Zoltanu Daniju, a Zelko je posjetio njegovu obitelj u Kovinu, zajedno sa svoje dvoje djece. Njegov posjet bio je uoči premijere filma o događaju u kojem su obojica bili protagonisti, ali svatko na suprotnoj strani.

Dale Zelko i F-117 (Foto: Arhiva/AFP) Dale Zelko i Zoltan Dani (Foto: Arhiva/AFP) Foto: Arhiva/AFP

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene