Kako je jutros objavila državna agencija za autoceste DARS, promet se odvija normalno i bez zastoja, a na ulazima na cestovnim pravcima, na kojima je obvezno imati vinjete, istaknuta su i upozorenja za vozače o obveznoj uporabi vinjeta.
Pročitajte i ovo
Teška borba
Najopasnije ceste u Europi: "Prije nesreće mislio sam da živimo u normalnoj zemlji"
Svi su poginuli
FOTO Detalji tragičnog pada zrakoplova: Let je bio rođendanski poklon jednom od putnika
Kako ističu u DARS-u, promjene u prometu mogu se očekivati krajem tjedna, kada se zbog većeg broja stranih vozila u tranzitu može očekivati da će vozači koji žele izbjeći plaćanje vinjete koristiti tzv. alternativne pravce, a gušći promet tih se dana može očekivati na cestama na kojima se ne naplaćuje cestarina, te kroz gradske ulice Maribora, Ljubljane i Kopra.
Poznato je da je zbog neuvođenja vinjeta za kraća razdoblja Europska komisija zatražila dodatna pojašnjenja od slovenske vlade, a njen odgovor na pitanja Bruxellesa još nije objavljen. U slovenskoj vladi za sada, međutim, i dalje inzistiraju na tome da vinjete nisu diskriminatorne prema stranim vozačima u tranzitu, te isključuju mogućnost uvođenja "kraćih" vinjeta, kakve imaju u Austriji.
Vozači u Sloveniji vinjete - a za sada su u prodaji samo polugodišnje, po 35 eura - mogu kupiti na više prodajnih mjesta, na benzinskim postajama, poštama i kioscima, dok na samoj granici prema Hrvatskoj za sada prodaja vinjeta još nije organizirana. U Hrvatskoj se mogu kupiti na benzinskim postajama Petrola.
Kako se doznaje, DARS će uskoro jedno prodajno mjesto za vinjete postaviti i u blizini graničnog prijelaza Bregana/Obrežje, budući da je prva Petrolova benzinska postaja nekoliko kilometara u dubini Slovenije, pa bi vozačima koji prijeđu prijelaz i uđu na autocestu bez vinjete prijetila naplate visoke globe koja iznosi od 300 do 800 eura.
Vinjete od 17,5 eura na autocestama moraju imati i motociklisti.
Vozači moraju paziti i na ograničenje brzine pri prijelazu naplatnih kućica - koje će biti uklonjene tek na jesen - a ograničenje iznosi 30 kilometara na sat. Uz službenike DARS-a, kontrolu vinjeta sljedećih će nekoliko mjeseci obavljati i državni inspektori te policija.
Za teretna vozila ostaje i dalje na snazi dosadašnje plaćanje cestarine na naplatnim kućicama, a za njih je rezerviran desni prometni trak uz naplatne kućice.
Slovenska vinjeta nije prijenosna - u sredini naljepnice nalazi se zaštitni znak, koji se, kako su nam potvrdili u društvu za autoceste, pri odljepljivanju odvoji i vinjeta postaje neupotrebljiva.
Zlouporaba vinjeta
Vođeni starim trikom, isprobali smo može li se zloupotrijebiti. S naljepnicom smo najprije pokupili vlakna s odjeće te je zalijepili na vjetrobransko staklo. Nakon toga smo je probali i skinuti. Vinjeta je ostala potpuno neoštećena.
Isti smo trik ponovili s balzamom za usne, opet bez poteškoća. Jedina mana - tragovi su ostali vidljivi. No koliko vam se zloupotreba isplati, procjenite sami. Kazna koja bi vas za to mogla sustići sve je najmanje 300 eura. Kontrolori mogu pogledati u vozilo i s rukom provjeriti je li vinjeta pravilno zaljepljena s originalnim ljepilom.
U kako rekordnom vremenu su Slovenci odlučili uvesti vinjete, govori i činjica da je sinoć tno u ponoć na njihovim autocetama zavladala prava pomutnja.
Upotrebu vinjeta u Sloveniji će nadzrati oko 300 osoba. Kontrolori će vas zaustavljati na benzinskim crpkama i odmaralištima, a iz 20 posebno opremljenih kombija, moći će vam u svom trenutku dati znak da usporite i skrenete s autoceste, gdje će provjeriti jeste li vinjetu doista kupili.
Vinjete i u Bosni
I susjedna Bosna i Hercegovina uvest će skupu naplatu vinjeta ovoga ljeta. Voditeljima jahti i brodica, za preplovljavanje dijela Jadrana u granicama BiH, ovisno o dužini plovila, naplaćivat će se i do 160 eura.
No, kako se naplata ne provodi samo u teritorijalnom moru BiH, već i u takozvanim ničijim vodama, uz sam vrh poluotoka Kleka - to bi moglo značiti i novu međudržavnu razmiricu.