Od svoje samostalnosti Egipat nije bio demokratska država, već se radilo o autokratskoj vlasti, dodao je Cvrtila. 'Iz jednog ovakvog socijalnog bunta pokazuje se kako se ruše takvi režimi i vlast. Događa se domino efekt', rekao je Cvrtila. Zabrinjava i činjenica kako ne postoji alternativna politička elita, jer se ona nalazi ili po zatvorima, ili je pobjegla iz zemlje, dodaje. 'Pitanje je tko može preuzeti vlast u ovakvoj situaciji i onda osigurati dugotrajniji mir', zaključuje Cvrtila.
>> VIDEO: Bliski istok gori - krv na ulicama Kaira
Profesor Cvrtila nedavno je i sam bio u Egiptu i već je tada, kaže, bilo vidljivo kako rastu tenzije u toj zemlji zbog teškog socijalnog stanja.
'Za razliku od prethodnih razdoblja u povijesti kada su vanjski akteri i faktori uvjetovali kretanje i nasilje u tom dijelu svijeta, ovo su sada unutarnji nemiri, koji ugrožavaju stabilnost i mir', istaknuo je Cvrtila.
Neredi se šire i po egipatskom gradu Suezu. Po njemu je ime dobio i sueski kanal, jedna od najvažnijih svjetskih strateških prometnica. Stoga je i uloga kanala bila od iznimne važnosti u svim dosadašnjim svjetskim političkim razmiricama. Kanal je u vlasništvu Egipta od srpnja 1956. godine.
Plovidba zasad neometana
Stanje nekontroliranog kaosa širi se i na Suez, grad na južnom dijelu istoimenog kanala. Sueski kanal je umjetni prokop koji spaja sredozemno i crveno more.Razdvaja afrički od azijskog kontinenta. Najbliža je pomorska veza između zapadne i istočne zemljine hemisfere. Sueski kanal za zapadni je svijet od goleme strateške važnosti. Najvažniji je tankerski plovni put za opskrbu Europe bliskoistočnom naftom.
Najnoviji prosvjedi i sukobi zasad ne ometaju prometovanje sueskim kanalom. Svjetske burze još nisu reagirale. Cijena nafte u posljednja je tri dana na njujorškoj burzi minimalno varira. Danas iznosi 88,8 dolara po barelu.
Moguća i vojna intervencija
Na naše pitanje je li moguća vojna intervencija u slučaju blokade Sueskog kanala, profesor Cvrtila ističe kako je on vrlo važan za svijet, a posebice za trgovinu naftom. Podsjetio je i na vojnu intervenciju Velike Britanije i Francuske 1956. godine, koje su željele zadržati kontrolu nad Sueskim kanalom. SAD je tad stao na stranu Egipta i dopustio kontrolu nad kanalom toj zemlji.
'Ako to išlo prema tome da se dugotrajnije zaustavi promet tim kanalom, moram reći da bila jaka međunarodna akcija i pritisak da se kanal otvori', rekao je Cvrtila, ne isključujući niti pitanje vojne intervencije. Na kraju je istaknuo kako će se nemiri širiti i dalje na regiju.
-
Iz minute u minutu
Rafalei sletjeli u Hrvatsku! "Pour vaincre, il nous faut de l'audace, encore de l'audace, toujours de l'audace!"
-
povijesni prelet
VIDEO Snimka iz kokpita: Pogledajte kako su piloti iz Rafalea pozdravili hrvatske građane!
-
Svečana ceremonija
Rafalei konačno u Hrvatskoj! Pogledajte veliku galeriju