Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Invalide sada put automobilom Zagreb-Split stoji preko 1000 kuna jer putuju specijalnim kombijem.


Iako u Ustavu Republike Hrvatske stoji da je ona socijalna država koja svim građanima pruža jednaka prava, novim odlukama Vlade stvari su u praksi sve su dalje od napisanih riječi. Građani s invaliditetom, i prije najnovije odluke koja im srozava životni standard, svakodnevno su se suočavali s problemima pri obrazovanju i zapošljavanju. Sada je tome još dodan problem i nemogućnosti besplatnog putovanja autocestama.

Vezani članci Stigao na vještačenje pa ostao na ulici (Foto: Facebook) U kolicima stigao na vještačenje, ali ostao je na ulici jer "portir ne smije napustiti radno mjesto ni dati ključ od platforme..." Zapošljavanje osoba s invaliditetom (Foto: Dnevnik.hr) - 1 Neizvjesna budućnost osoba s invaliditetom: Mnogi poslodavci koji su ih dužni zaposliti radije plaćaju kazne

Što jednoj osobi s invaliditetom znači ukidanje prava besplatne cestarine, pokušao je objasniti Siniša Štrbac iz Hrvatskog saveza udruge osoba tjelesnih invalida. Prvo je naglasio kako smatra da se radi o sramotnoj odluci kojom Vlada ne ispunjava osnovnu obavezu koju ima prema ljudima s invaliditetom, a to je pravo na neovisan život. 'Osobu s invaliditetom sada put automobilom iz Zagreba u Split stoji preko 1000 kuna. Mi ne možemo putovati automobilima već su nam potrebni specijalizirani kombiji za koje je cestarima oko 600 kuna. Zajedno s gorivom, cifra se penje na 1200 kuna bez da ste rekli dobar dan', pojašnjava Siniša Štrbac.

Ističe kako se nitko ne bi bunio da je Vlada jednostavno postrožila kriterije po kojim se dobiva pravo na besplatnu cestarinu. Dodaje kako ljudi koji imaju 69 posto tjelesnog oštećenja u donjim ekstremitetima u većini slučajeva mogu normalno hodati što znači da se mogu služiti javnim prijevozom te da im besplatna cestarima nije neophodna. 'Ljudi koji ne mogu hodati jednostavno nemaju taj luksuz! Ili neka nam Vlada prilagodi javni prijevoz.', kaže Siniša Štrbac i ocjenjuje kako je jučerašnji potez ishitren.

'Da se Vlada savjetovala s bilo kojom stručnom osobom ili udrugom invalida nikada ne bih dogodila ovakva glupost. Vlada je jučerašnjom odlukom o ukidanju besplatnog prijevoza napravila puno veći atak na životni standard  osoba s invaliditetom nego što je to učinila s haračem', zaključuje Siniša Štrbac. S dozom ljutnje u glasu kaže kako je vladina politika spram osoba s invaliditetom potpuno nepromišljena, pokušava nešto, ali ima krivo poslagane prioritete. 'Na kraju, mi moramo plaćati za politiku koja 'daj gdje daš', koja završava nerazumnim uzimanjem', dodaje Štrbac.

Ekonomski analitičar Santi Guste na prvu nije želio komentirati Vladinu jučerašnju odluku objasnivši kako se radi o socijalnom, a ne ekonomskoj problemu. Ipak je zaključio kako je zatečen Vladinom odlukom o ukidanju cestarine za osobe s invaliditetom, s kojom će država uštedjeti 40 milijuna kuna. 'Ako našu situaciju rješava 40 milijuna kuna, mi onda uopće nemamo problema! Što ta cifra predstavlja na državnoj razini, zar toliko puno da se krenu podizati tenzije?', zapitao se Santi Guste.

>> Vlada štedi i na invalidima, ukida im se besplatna vožnja autocestama

Zaključio je kako novi Vladin program kojim se pokušava spasiti posrnulo gospodarstvo nema rokove, nema određene prioritete i nema socijalnu dimenziju. 'Ako baš nema drugog izlaza, onda se diraju prava osoba s invaliditetom, bez obzira na koje se invalide radilo, bilo iz Drugog svjetskog ili Domovinskog rata, ili da se radi o osobama koje su rođene s invaliditetom. Međutim, ja u tu skupinu gotovo da nikada ne bih dirao. Prvo se treba rezati tamo gdje je najmanje socijalno bolno. U našem slučaju to je analiza i preraspodjela  proračuna uprave i lokalne samouprave', otkrio je ekonomski analitičar Santi Guste smjer u kojem bi on rješavao probleme.

Dnevnik

Još brže do svakodnevnih vijesti prilagođenih tebi. PREUZMI novu Još lakše do najnovijih vijesti o poznatima. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju