Ilustracija: Tomislav Miletic/PIXSELL
Ilustracija: Tomislav Miletic/PIXSELL

Hrvatsko sociološko društvo i njegova sekcija "Žena i društvo" reagirali su na izjavu Znanstvenog vijeća za obrazovanje i školstvo HAZU-a o Istanbulskoj konvenciji.


U prioćenju ističu kako se izjavom zlonamjerno osporava i banalizira rodnu ideologiju - jedan od temeljnih pojmova u društveno-humanističkim znanostima.

Vezani članci Detalji Istanbulske konvencije (Foto: Dnevnik.hr) - 1 Zašto se oko nje ovih dana toliko lome koplja: Što je doista famozna "rodna ideologija"? Davor Ivo Stier, arhiva (Foto: Patrik Macek/PIXSELL) Stier u pismu HDZ-ovcima poslao prilično oštru poruku predsjedniku stranke Andreju Plenkoviću: "To je uvredljivo i deplasirano..."

Hrvatsko društvo sociologa smatra kako se izjavom iskrivljuje prava namjera Istanbulske konvencije te manipulira javnim mijenjem. Pozdravljaju javnu ogradu HAZU-a i pojedinih članova Znanstvenog vijeća za obrazovanje i školstvo od navedene izjave.

Podsjetimo, Znanstveno vijeća za obrazovanje i školstvo HAZU-a poručilo je kako se dijelovi Istanbulske konvencije temelje na rodnoj ideologiji, što smatraju neprihvatljivim za odgojno-obrazovni sustav Republike Hrvatske "u nj ne treba unositi zasade bilo kakve partikularne ideologije, pa ni rodne".

Reagiranje Hrvatskog sociološkog društva prenosimo u cijelosti:

Znanstveno vijeće za obrazovanje i školstvo HAZU-a uputilo je jučer, 28. prosinca 2017. godine, Predsjednici RH, Predsjedniku Hrvatskog Sabora, saborskim zastupnicima, predsjedniku Vlade RH te hrvatskoj javnosti Izjavu u kojoj osporava onaj dio Istanbulske konvencije u kojoj se koristi pojam roda. Kao strukovna udruga koja okuplja znanstvenike iz područja sociologije i drugih srodnih znanstvenih polja, imamo potrebu reagirati na njihovu znanstveno neupućenu izjavu.

Članovi Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, kao najviše hrvatske znanstvene institucije, koji u svojoj izjavi navode da se hrvatski odgojno-obrazovni sustav temelji i na „prihvaćanju i primjeni znanstveno potvrđenih dosega znanosti“ morali bi znati da je pojam roda uvriježen pojam u području društvenih i humanističkih znanosti.

Kao prilog ovoj tezi navodimo sljedeće: jedan od najprestižnijih međunarodnih znanstvenih časopisa u polju sociologije je časopis Rod i društvo; svjetski ugledna izdavačka kuća SAGE do sada je objavila 763 naslova sveučilišnih udžbenika na temu roda i društva, a znanstveno-istraživačke i nastavne aktivnosti na temu roda se već više desetljeća izvode na najprestižnijim svjetskim sveučilištima. Primjerice, Sveučilište u Cambridgeu ima Centar za rodne studije, Sveučilište Stanford Institut za rodna istraživanja, Sveučilišta Harvard i Yale upisuju studente na rodne studije od preddiplomske do poslijediplomske razine.

U Izjavi Znanstvenog vijeća za obrazovanje i školstvo HAZU-a se stvaranjem sintagme „rodna ideologija“ zlonamjerno osporava i banalizira jedan od temeljnih pojmova u društveno-humanističkim znanostima. S obzirom da je misija Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti „uključivanje hrvatske znanosti u europske i svjetske tokove znanosti“, a u europskim i svjetskim znanstvenim tokovima rod je uvriježen pojam, apeliramo na mjerodavne institucije u Hrvatskoj da poduzmu odgovarajuće mjere protiv manipulacije pojmovnim aparatima pojedinih znanstvenih polja.

U Istanbulskoj konvenciji se pojmom roda označavaju "društveno oblikovane uloge, ponašanja, aktivnosti i osobine koje određeno društvo smatra prikladnima za žene i muškarce" (Konvencija, Poglavlje I., članak 3, str.7) što je znanstveno uvriježena definicija roda.

Hrvatsko sociološko društvo ovim javnim očitovanjem želi naglasiti da je sramotno i nedopustivo za Znanstveno vijeće za obrazovanje i školstvo HAZU da pokazuje neupućenost i neznanje vezano uz temeljne pojmove pojedinih znanstvenih polja, pri čemu pozdravljamo javnu ogradu HAZU-a i pojedinih članova Znanstvenog vijeća za obrazovanje i školstvo od navedene izjave. Izjavom se iskrivljuje namjera Istanbulske konvencije, štetno manipulira javnim mnijenjem, politizira znanost, te potencijalno negativno djeluje na obrazovnu politiku mladih generacija.