Postupna isporuka svih aviona Rafale i prateće opreme u Hrvatsku očekuje se tijekom 2024. i početkom 2025. godine. Prvih šest Rafalea stiže početkom drugog kvartala iduće godine.
Podijelite
Da bi sve bilo spremno za prihvat prvih šest Rafalea u drugom kvartalu 2024. godine, u vojarni Pukovnik Marko Živković na Plesu u Velikoj Gorici u tijeku su opsežni građevinski radovi.
Grade se zgrada eskadrile, zgrada simulatora i tri hangara za održavanje aviona i motora te za parking. Dio radova trebao bi biti gotov do kraja ove, a cijeli kompleks do prve polovice iduće godine.
Paralelno s tim ide i obuka pilota i zrakoplovnih tehničara u Centru za obuku Bordeaux u suradnji s francuskim partnerima u projektu.
Zrakoplovi su stari su oko 14 godina, ali imaju preostali radni vijek od otprilike 3800 sati leta svaki.
#News: Croats, rejoice! The first #Croatian (ex-French) Rafale B spotted over Saint-Dizier AB, #France. In 2021, Zagreb signed a contract to acquire 12 Rafales (10 single-seat Cs & two B-models) to replace its Soviet-era MiGs. Delivery is expected this year.#avgeeks#aviationpic.twitter.com/RZ2IDJZBYb
Kako napreduju radovi na infrastrukturi za uvođenje u operativnu uporabu novih borbenih aviona, provjerio je u ponedjeljak i premijer Andrej Plenković. S njim su bili i dvojica potpredsjednika Vlade - Tomo Medved, ministar hrvatskih branitelja, i Ivan Anušić, ministar obrane.
Hrvatska je 2021. godine potpisala ugovor o nabavi Rafalea iz zaliha francuskog ratnog zrakoplovstva kako bi zamijenili Mikoyan MiG-21 iz sovjetske ere. Dobit će 10 primjeraka modela C s jednim sjedalom i dva modela B.
Prvi hrvatski Rafalei(Foto:
HRZ)
Prvi Rafalei stižu na proljeće
Dinamika isporuke Rafala Hrvatskoj zasad dobro napreduje. Naime, primopredaja trećeg višenamjenskog borbenog aviona Rafale, odnosno prijenos vlasništva između Francuske Republike i Republike Hrvatske, održan je 17. studenog 2023. godine u Francuskoj, čime je Hrvatska postala bogatija za prvi jednosjed Rafale.
Riječ je o trećem od 12 aviona Rafale, višenamjenskom borbenom avionu 4.5+ generacije francuskog proizvođača Dassault Aviation, koje Hrvatska nabavlja od Francuske za potrebe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ).
Hrvatska je ranije preuzela dva aviona dvosjeda, a primopredaja svih 12 aviona Rafale predviđena je sljedećom dinamikom: krajem 2023. – četiri aviona, tijekom 2024. – četiri aviona i početkom 2025. – četiri aviona.
Postupna isporuka svih aviona Rafale i prateće opreme u Hrvatsku očekuje se tijekom 2024. i početkom 2025. godine.
Uz 12 aviona dolazi i simulator letenja koji će omogućiti cjelovit spektar obuke i validaciju taktike, zemaljska i ispitna oprema, pričuvni dijelovi i sveobuhvatna potpora ovlaštenih predstavnika tvrtki proizvođača u Francuskoj i Hrvatskoj.
Cjelokupna potpora ugovorena je do zadnjeg kvartala 2026., kao i jamstvo u trajanju od 12 mjeseci po isporučenom avionu, motoru, opremi i pričuvnim dijelovima.
Prema stručnim projekcijama korištenja u Hrvatskome ratnom zrakoplovstvu, nabava tih, u potpunosti NATO kompatibilnih aviona, dostatna je za idućih 30 i više godina, a operativna uporaba aviona Rafale u Francuskom ratnom zrakoplovstvu planirana je do 2060. godine, ističu u MORH-u.
Prvi hrvatski Rafale - 1(Foto:
MORH)
Znatan skok
Hrvatska je zadnja članica NATO-a koja još uvijek koristi MiG-ove. Prijelaz s MiG-a 21 na Rafale skok je od nekoliko generacija borbenih aviona.
Uvođenjem u operativnu uporabu višenamjenskog borbenog aviona Rafale, ističu iz MORH-a, Hrvatska zadržava suverenost u nacionalnom zračnom prostoru, postaje mogući regionalni jamac sigurnosti zračnih prostora zemalja u regiji i postavlja nove standarde u opremanju.
Također, napominju, očuvat će se i znatno povećati trenutačne sposobnosti i potencijali borbene komponente HRZ-a, znatno će se povećati ukupna borbena moć Hrvatske vojske, ali i očuvati dugogodišnja tradicija borbenog zrakoplovstva u Hrvatskoj.
Rafale se proizvodi za potrebe Ratnog zrakoplovstva Republike Francuske u dvije verzije, od kojih je jedna i mornarička. S obzirom na to da je riječ o višenamjenskom ratnom zrakoplovu, on je dizajniran tako da u jednom letu može obavljati više različitih borbenih zadataka.
Rafale posebnim čini njegov revolucionarni integrirani sustav SPECTRA. Riječ je o sustavu koji pilotu pruža iznimno veliku situacijsku svijest, upozorava ga o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, korištenju protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija.
Važan dio SPECTRA-e je i takozvani virtualni stealth. Iako detalji rada tog sustava nisu poznati, prema informacijama o tom sustavu koje jesu dostupne, on radi tako da koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza zrakoplova izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara i/ili odašiljanjem lažnih podataka.
U pilotskoj kabini nalazi se katapultirajuće sjedalo Martin-Baker Mark16F 0-0, pomoću kojeg pilot može na siguran način iskočiti iz zrakoplova dok je on na pisti te čak i u stanju mirovanja. Navedeno sjedalo nagnuto je 29 stupnjeva unazad, odnosno stupanj manje nego u primjerice američkom ratnom zrakoplovu F-16.
Pilot Rafalea koristi širokokutni HUD (Heads Up Display), odnosno prikazivač podataka na čeonom staklu. Taj HUD ima i dva višenamjenska LCD monitora za prikaz pilotu bitnih informacija.
Pilot leti Rafaleom prema konfiguraciji HOTAS (Hands On Throttle And Stick), odnosno ne treba micati ruke s palice i gasa za siguran let, a planira se i uvođenje sustava glasovnih naredbi.
Od osnovnih tehničkih karakteristika valja izdvojiti dužinu zrakoplova od 15,27 metara, raspon krila od 10,8 metara i površinu krila od 45,7 kvadratnih metara.
Visina zrakoplova je 5,34 metra, a masa varira ovisno o njegovoj inačici, odnosno od 9500 kg u standardnoj verziji jednosjeda do 10.196 kilograma u mornaričkoj verziji.
Maksimalna masa uzlijetanja također varira te tako za varijantu C i B iznosi 24.500 kilograma, dok za mornaričku verziju iznosi 22.200 kilograma.
Rafale ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare na zemlju danju i noću te koristi DAMOCLES elektrooptički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama.
Letne karakteristike zrakoplova su impresivne, a najveća brzina kretanja zrakoplova je 2223 km/h (1,814 brže od zvuka na velikim visinama), dok mu je najveća brzina superkrstarenja 1715 km/h (1,4 puta brže od zvuka).
Maksimalan dolet zrakoplova bez borbene opreme iznosi 3700 kilometara, a s borbenim opterećenjem 1852 kilometra.
Brzina penjanja iznosi 304,8 metara u sekundi, a plafon leta zrakoplova je 16.800 metara.
Rafale ima i pozitivan omjer potiska/težine od 1,13, a pogone ga dva motora Snecma M88-2.
Stvar prestiža
''Ljudi moraju biti svjesni da je to vrlo skup borbeni sustav. Međutim, to ne predstavlja ono što se u Drugom svjetskom ratu nazivalo čudom od oružja. To je ograničenog dosega, uporabe i uvijek postoji protuoružje. Ovo je skupo plaćeno. To je stvar prestiža jer ih u ovoj regiji nema nitko, ali to ćemo dugo i skupo plaćati", kazao je početkom listopada predsjednik Republike Hrvatske i vrhovni zapovjednik Obrambenih snaga Republike Hrvatske Zoran Milanović.
Odlukom Vlade RH od 28. svibnja 2021. ponuda Francuske Republike određena je kao najpovoljnija te je 25. studenoga 2021. potpisivan Tehnički dogovor i tri ugovora s tvrtkama Dassault Aviation, MBDA France i Safran Electronic & Defense, čije će se plaćanje provesti u šestogodišnjem razdoblju od 2021. do 2026. godine.
Ukupna vrijednost Tehničkog dogovora i sva tri Ugovora iznosi 999.068.493 eura, odnosno 1.152.496.307 eura s procijenjenim troškovima indeksacije cijena i PDV-om. Financijska sredstva bit će osigurana u proračunu MORH-a.