Oni koji su ove godine navršili 40 godina dobro se sjećaju drugog srednje i prvog mobitela s kojeg su mogli zvati prijatelje ili im poslati poruku s ograničenim brojem znakova koji su se ispisivali na malenom ekranu. Poruke ili SMS-ovi tada se nisu trošili uzalud jer nisu bili jeftini. Bonovi koji su se te 1999. godine pojavili pružali su našim roditeljima priliku da kontroliraju naše troškove, a nas naučili da pametno trošimo svoje minute razgovora i dopisivanja s prijateljima.
Prvi bonovi i korisnička podrška koja radi 24 sata dnevno
Prvi telekom u Hrvatskoj koji je pružao prepaid opcije bio je nekadašnji Vipnet, a današnji A1. Počeo je kao startup, a već do kraja 1999. godine imao je 496 zaposlenih i čak 150.000 korisnika, kojima je na raspolaganju bila korisnička služba koja je radila 24 sata dnevno, svih sedam dana u tjednu.
Kakvih je sve upita i problema bilo u posljednjih 25 godina, najbolje zna Mario Duler. U A1 timu je već 25 godina i sam je primio prvi poziv u njihovoj korisničkoj službi.
25 godina pomicanja granica
(Foto:
A1 Hrvatska/PR)
Plaćanje parkinga SMS-om – kako smo to ono radili prije?
Već je tada bilo jasno da će mobiteli zauvijek promijeniti naš život i navike. Godine 2001. uveden je GPRS. Nekoliko mjeseci kasnije stručnjaci iz A1 razvili su uslugu koja je omogućila nešto što nam danas uvelike olakšava svakodnevicu, a to je plaćanje parkinga SMS-om na području Zagreba.
Plaćanje parkinga sa sitnišem pa vraćanje do auta kako bismo papirić s potvrdom stavili na vidljivo mjesto postalo je prošlost. Plaćanje parkinga s mobitelom koji te po isteku vremena podsjeti porukom da parking treba nadoplatiti postalo je nevjerojatno praktično. Stoga ne čudi što je usluga nazvana mParking vrlo brzo postala popularna i proširila se na 57 gradova diljem Hrvatske. Čak su i mnogi strani telekomi preuzeli tehnologiju koju je razvio hrvatski A1.
Slanje multimedijskog sadržaja pomno se planiralo
Dok se danas razni multimedijski sadržaji dijele bez puno razmišljanja, prije nešto više od 20 godina bilo je nezamislivo primjerice nekome poslati 60 fotografija s proslave rođendana ili ljetovanja na mobitel. No 2001. godine korisnici današnje A1 mreže mogli su osim običnih SMS-ova slati duže poruke, pa čak i fotografije. Takva vrsta sadržaja bila je poznata kao MMS i nismo se njima razbacivali.
Birali smo koji ćemo trenutak zabilježiti i slati ga dalje jer su memorije tadašnjih mobitela bile male, a MMS-ovi trostruko skuplji od SMS-ova. A1 je 2002. godine svim svojim korisnicima omogućio da takve multimedijske poruke šalju i u inozemstvu i time bio među prvim telekomima u svijetu koji su uveli MMS u roamingu.
25 godina pomicanja granica
(Foto:
A1 Hrvatska/PR)
Prvi međunarodni videopoziv prije 21 godinu
FaceTime, videopoziv na Whatsappu, Skype ili Zoom danas omogućuju da razgovaramo i pritom se vidimo licem u lice s najmilijima na udaljenim lokacijama diljem svijeta. Videopozivi u Hrvatskoj bili su nezamislivi sve do prije 21 godinu kada je prvi videopoziv u Hrvatskoj izveden zahvaljujući današnjem A1.
U svibnju 2003. godine demonstriran je prvi nacionalni i međunarodni videopoziv na testnoj mreži. Iz Splita se javio Goran Ivanišević, Gordana Kovačević iz Ericssona Nikola Tesla s Trga bana Jelačića, Robert Ferlin iz Rijeke i Boris Nemšić iz Beča.
Usluge koje olakšavaju učinkovitost tvrtki
Brza internetska mreža uvijek je bila imperativ za A1 Hrvatska pa su nadogradnjom na 3G brzinu 2007. godine postavljeni temelji za daljnje razvijanje na 4G i 5G mrežu, kojom je danas pokriveno 98 % populacije Hrvatske.
Kao pioniri u telekomunikacijskim inovacijama, svaku su godinu donosili usluge koje su olakšavale svakodnevni život i poslovanje drugim tvrtkama. Tako su 2008. godine postali prvi telekom koji je ponudio fiksne usluge bez pretplate s prepaid uslugom Homebox, a 2009. godine predstavili Auto nadzor, koji pomaže povećanju učinkovitosti tvrtki koje imaju vlastiti vozni park.
25 godina pomicanja granica
(Foto:
A1 Hrvatska/PR)
Pogled u budućnost i vraćanje duga društvu
Vipnet, današnji A1, još je prije 13 godina znao kako je održivost važna za budućnost našeg planeta te je 2011. s Končarom predstavio hibridni sustav baznih stanica koja se napajaju obnovljivim izvorima energije te za proizvodnju električne energije, uz sunce i vjetar prvi puta koriste i gorivne članke (vodik).
25 godina pomicanja granica
(Foto:
Getty Images)
Od samih početaka A1 je posvećen ulaganju u zajednicu. Ukupno je uložio više od 11 milijuna kuna za razminiranje gotovo milijun i pol četvornih metara. Usporedbe radi, to je veličina gotovo cijele Dubrovačko-neretvanske županije. U čak sedam županija A1 je omogućio slobodnije odrastanje djece i brži gospodarski razvoj u tim regijama.
Osmijeh na dječja lica stavio je i projektom pokrenutim 2016. godine. Motivirao je širu zajednicu na doniranje crowdfunding-platformom ''Čini pravu stvar'', kojoj je cilj pružanje svima jednake mogućnosti za učenje, stvaranje i napredak. Zahvaljujući donacijama puno je djece prvi put vidjelo more, kupljeno je vozilo za osobe s invaliditetom, pružene su besplatne psihoterapije za mnoge oboljele od malignih bolesti.
U suradnji s s partnerom Go2Digitalom pokrenuli su i projekt GigaBEEtno za očuvanje solitarnih pčela i njihova ekosustava. Izgradili su stabilne i zaštićene nastambe, odnosno hotele kako bi im osigurali stabilan i siguran dom.
A kako bi dao svoj doprinos sigurnijem osjećaju na internetu, A1 je nakon dugogodišnje provedbe aktivnosti u području sigurnosti u online svijetu, u suradnji s Centrom za sigurniji internet, napravio platformu #BoljiOnline. Platformom promiču nultu toleranciju prema govoru mržnje i na taj način pridonose stvaranju sigurnijeg i pozitivnijeg interneta za sve nas.
Sve uloženo u zajednicu i za zadovoljstvo korisnika, vratilo se u obliku prestižne nagrade za 25. rođendan. Zbog korisničkog iskustva, pouzdanosti, stabilnosti i maksimalne brzine preuzimanja i slanja podataka s najveće gigabitne mreže s 800 000 gigabitnih priključaka diljem naše zemlje, A1 Hrvatska je proglašena najboljom fiksnom mrežom u Hrvatskoj.
Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom A1 Hrvatska po najvišim profesionalnim standardima.