Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Mnogi naši vozači negoduju zbog aktualnog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ponajprije zbog, kako kažu, visokih kazni. No, jedno svima mora biti jasno da kazna nikada ne može biti previsoka, jer se prekršaj, sam po sebi, ne smije počiniti. Dakle, tko ne krši, niti ne plaća.


S druge strane, javljaju se i oni koji tvrde kako su kazne preblage, posebice za najopasnije prekršaje poput: prolaska kroz crveno svjetlo ili vožnje pod utjecajem alkohola ili droga. Razne prometne situacije, prije svega prometne nesreće sa smrtnim posljedicama, zahtijevaju sustavnu intelektualnu obradu nakon koje bi zakonodavac trebao ponuditi odgovor u okviru zakonskog propisa. Dakle, zakone, a ovdje prvenstveno mislimo na Zakon o sigurnosti prometa na cestama, nije dovoljno tek donijeti, te ga, više ili manje uspješno, i provoditi - već na njemu treba i sustavno raditi. Kao što nam pokazuje posljednji primjer, naših susjeda iz Italije.

5.000 mrtvih u prometu godišnja je talijanska bilanca

Vezani članci Milorad Dodik (Foto: Armin Durgut/PIXSELL) Burne reakcije iz BiH na zakon o nijekanju ratnih zločina, Dodik zaprijetio: ''Republika Srpska treba odlučno iskazati svoj put ka samostalnosti'' Nesreća Auto doletio na cestu iz vedra neba i prestravio obitelj, sletio je samo nekoliko metara ispred njih

Ondje je, naime, od 8. kolovoza, na snagu stupila nova legislativa koja posebice rigorozno regulira prometno najopasnije prekršaje – vožnju pod utjecajem alkohola ili opojnih droga. Naime, u Italiji u prometnim nesrećama godišnje pogiba u prosjeku 5.000 ljudi, a većina nesreća sa smrtonosnim posljedicama povezana je upravo sa spomenutim uzrocima. Daljnja statistika pokazuje kako je većina pijanih i drogiranih prekršitelja, ali i onih koji prolaze kroz crveno svjetlo ili voze u krivom smjeru autocestom, uhvaćena noću. Iz tog su razloga Talijani uveli posebne odredbe za noćne prekršitelje pa će tako svi prijestupnici plaćati za trećinu veće kazne, a u slučaju noćne vožnje pod utjecajem alkohola ili droga - i dvostruko veće. Kritično vrijeme je, dakle, između 22 sata i 7 ujutro, a ukoliko prekršitelj bude uhvaćen s više od 1.5 promila alkohola u krvi, prijeti mu kazna od 2.000 eura. Slijedi i oduzimanje vozačke dozvole, do dvije godine, te konfiskacija i prodaja vozila na dražbi, ukoliko je u vlasništvu prekršitelja. Ukoliko vozač i vlasnik nisu ista osoba, dvostruko se povećava period oduzimanja vozačke.

Negativni bodovi i biciklistima

No, Talijani se ne zaustavljaju na ovome. Tako je već predan prijedlog novog Zakona koji za isti prekršaj predviđa kaznu do 6.000 eura ali i obavezan odlazak u zatvor na godinu dana. Ako je ista osoba skrivila i nesreću, kazna će se udvostručiti. Nadalje, mladi vozači uopće neće smjeti imati alkohola u krvi, no prijedlog predviđa i jednu novinu, mogućnost vožnje i za 17-godišnjake, uz obveznu pratnju. Sve veći broj biciklista u gradovima diljem Italije, kao i cijele Europe, i za njih predviđa neke novosti. Naime, i njima će se upisivati negativni bodovi, a izvan gradskog centra će morati nositi flourescentni prsluk. Ukoliko vam se dogodi bliski susret sa životinjom, morati ćete joj pružiti prvu pomoć te pozvati veterinara. U suprotnom, prijedlog Zakona predviđa kaznu od 1.500 eura. Ono što je već na snazi je odredba o bacanju smeća iz automobila. Ukoliko vas u Italiji vide kako kroz prozor bacate opušak, papire ili sličan otpad, kazniti će vas rigorozno – od 500 do 1.000 eura. Mi kažemo, uvedite istu mjeru i kod nas jer za ovo nema opravdanja.

Crne kutije u automobile?

Nadalje, Talijani razmišljaju o uvođenju crnih kutija u automobile, po uzoru na avione, čime bi se mogao riješiti veći broj enigmi kod određenih nesreća. No, najkorisnijim nam se čini prijedlog o uvođenju obveznog predmeta u škole, koji bi djecu educirao kako se ponašati u prometu te kako vozila u krivim rukama postaju opasno oružje. Današnji su automobili iznimno napredovali te nerijetko prikrivaju stvaran osjećaj brzine. Većina se prosječnih vozača u kritičnim situacijama, s takvim brzinama uopće ne može nositi. Dovoljan je tek jedan krivi potez i posljedice mogu biti tragične. Edukacija je ovdje iznimno bitna te bi i naši zakonodavci, ali i policija, trebali uvesti dodatne tečajeve te obavezno propisati da svaki polaznik auto škole prođe i tečaj sigurne vožnje na specijalnom poligonu. Talijani su shvatili kako previše života, posebno mladih, nestaje u prometu. Isto ćemo, jednom, valjda shvatiti i mi. Nadajmo se, čim prije.

Emisiju Automotiv pogledajte nedjeljom ujutro na Novoj TV.