Inflacija je u posljednje vrijeme sve rašireniji pojam u medijskom prostoru, iako je mnogi ne razumiju. Ona se događa kada tržište bilježi velik i raširen rast cijena usluga i proizvoda, što znači da si danas možete priuštiti manje nego što ste to mogli jučer. Prolaskom vremena, dakle, inflacija označava smanjenje vrijednosti neke valute.
Mnogi se pitaju što to točno znači za hrvatsko društvo budući da vrijednost eura, koji ćemo preuzeti za nekoliko mjeseci, nastavlja padati u odnosu na američki dolar. Je li ovo nužno loša vijest za Hrvate s obzirom na to da danas za jedan euro možemo kupiti protuvrijednost od "samo" 99 američkih centi?
Svaka medalja ima dvije strane. S jedne, opadanje vrijednosti eura znači da američki proizvodi i usluge postaju skuplji za hrvatske potrošače. S druge, eurozona (što će uskoro podrazumijevati i Hrvatsku) postaje atraktivnija američkim tvrtkama, potrošačima i investitorima - jer za jedan dolar mogu dobiti više proizvoda ili usluga nego prije.
Pročitajte i ovo
svjetla u banskim dvorima
Vlada brusi protuinflacijske mjere, one se neće odnositi na cijenu plina: "A što je sa školama koje koriste drva?"
Pročitajte i ovo
Žive na rate, životare bez mora, izleta...
Inflacija ih gura preko ruba siromaštva: Zapanjujući broj umirovljenika primoran raditi
U razgovoru za DNEVNIK.hr profesor Domagoj Sajter s Ekonomskog fakulteta u Osijeku objasnio je da pad vrijednosti eura u odnosu na dolar ne treba brinuti hrvatske potrošače. "Za prosječnu osobu to ne znači ništa drastično - da, cijene proizvoda i usluga koje uvozimo iz SAD-a će porasti, ali budući da nam je glavni trgovinski partner EU, na prosječnu osobu to neće drastično utjecati", rekao je.
Dapače, inflacija znači dobre stvari za neke društvene skupine. "Ali, svaka priča ima dvije strane. Ovo je izvrsna vijest za sve izvoznike koji posluju sa SAD-om, i to ne samo u Hrvatskoj, jer porast cijena domaćih proizvoda i usluga znači da će dobivati više novca za ono što izvoze", objasnio je.
Ovo nije dobra vijest samo za izvoznike, već potencijalno i za hrvatski turizam. "Budući da vrijednost eura pada, Amerikanci samim time imaju veću kupovnu moć nego ranije. Dakle, eurozona im postaje atraktivnija destinacija za trošenje tog novca, pogotovo kada pričamo o turizmu. Naprosto smo im atraktivnija destinacija", rekao je.
Međutim, kako će se odnos eura i američkog dolara odraziti na hrvatsko gospodarstvo, tek ćemo vidjeti. Ekonomija je, na kraju dana, znanost o ljudskom ponašanju i motivacijama koje su, nerijetko, nepredvidljive.