Započela je nova faza u tarifnom sukobu između Njemačke željeznice (DB) i Sindikata strojovođa (GDL).
Nakon trodnevnog obustavljanja rada početkom siječnja, što je znatno poremetilo željeznički promet u zemlji, njemački strojovođe, koje je pozvao GDL, planiraju štrajk koji će trajati šest dana. U putničkom prometu štrajk će početi u srijedu u 2:00 i trajat će do 29. siječnja.
Posljedice će osjetiti cijela Europa
Očekuje se da će ovo biti najduži štrajk u povijesti DB-a. Što se tiče teretnog prometa, štrajk je već počeo u utorak navečer, a planirano je da traje do idućeg ponedjeljka u 18 sati.
Nepovoljne posljedice štrajka neće osjetiti samo Njemačka željeznica. Kolaps u željezničkom prometu imat će značajan utjecaj na brojna poduzeća koja se oslanjaju na željeznički prijevoz za transport robe i sirovina.
Važno je napomenuti da će susjedne zemlje također osjetiti posljedice, s obzirom na to da čak 60 posto ukupnog teretnog prometa Njemačke željeznice čini transport širom Europe. Kroz Njemačku prolazi šest od ukupno jedanaest europskih željezničkih koridora za transport robe, kako je navelo Ministarstvo prometa.
"Njemačka je logističko srce Europe", rekao je Thomas Puls iz Instituta njemačke privrede (IW).
Takvom izjavom Puls je zabrinuo ne samo Njemačku već i Europsku uniju, čija je ekonomija dobrim dijelom naslonjena na Njemačku. Teško je procijeniti koliku ekonomsku štetu može izazvati ovakav štrajk, prenosi DW.
Šteta će doseći milijardu eura?
Ako ne dođe do prekida proizvodnje zbog logističkih problema s dostavom robe i sirovina, troškovi štrajka teško će se evidentirati u statistici, napomenuo je Puls.
.
Problem bi mogao nastati ako dođe do do kompletnog obustavljanja proizvodnje - šteta bi mogla iznositi 100 milijuna eura dnevno, kako navodi Michael Grömling, šef Odjela za analizu konjunkturnog razvoja u IW-u. Zbog dugotrajnosti štrajka šteta bi mogla doseći basnoslovni iznos.
"I tu smo vrlo brzo kod štete koja iznosi milijardu eura", dodaje Grömling. Ovakve najave samo su preliminarne te treba proći vremena kako bi se utvrdila točna količina gubitka njemačke ekonomije, čak iako je riječ o jednodnevnom štrajku. Uprava DB-a smatra kako će zabilježiti 25 milijuna eura gubitka svakog dana štrajka."
"Premda udio u ukupnom prometu to ne pokazuje jasno, mnogi transporti tračnicama ne mogu se ili se mogu vrlo teško odvijati na drugi način", smatra Puls.
Važne industrijske sektore, poput metalne i kemijske industrije, oslanjaju se na željeznički prijevoz, a ovaj je način transporta ključan za održavanje operativnosti visokih peći i termoelektrana.
Bez pravilnog snabdijevanja ugljenom preko teretnih vlakova, postaje nemoguće održati rad navedenih industrijskih procesa. U kemijskoj industriji, posebno za prijevoz opasnih tvari, željeznički transport obvezan je radi smanjenja rizika od prometnih nesreća.
Plan njemačke vlade propada
Također, dijelovi namijenjeni automobilskoj industriji, kao i novi automobili, često se prevoze željeznicom. Puls ističe da gotovi automobili predviđeni za izvoz preko željeznice stižu do luke Bremerhaven, gdje se dalje prekrcavaju na brodove. Međutim, kada željeznički promet stane, Puls naglašava da nedostaje dovoljan broj kamiona koji bi mogli preuzeti prijevoz automobila do luke.
Posljedice štrajka bit će ublažene zbog toga što su brojna poduzeća pripremila rezervni plan isporuke odmah kada su strojovođe najavile obustavu prometa.
Frank Huster, direktor Saveznog udruženja špeditera i logistike, ističe da gubitak povjerenja logističkih stručnjaka u željeznički prijevoz ima značajan utjecaj. Ovaj oblik prijevoza već se suočava s izazovima zbog tehničkih smetnji i zanemarene željezničke infrastrukture.
Prema koalicijskom ugovoru iz 2021. koji su potpisale vladajuće stranke u Njemačkoj, postavljen je cilj povećanja udjela željezničkog transporta na 25 posto do 2030. No, trenutačni udio željezničkog prijevoza iznosi samo 19 posto.
Ova ambiciozna inicijativa suočava se s dodatnim izazovima zbog postojećih problema u željezničkom sektoru, što stvara pritisak na postizanje otprije postavljenih ciljeva.