Prije 252 milijuna godina

Hoće li se povijest ponoviti oko najvećeg masovnog izumiranja vrsta?

Geolozi su izašli s novom tezom - da je najveće masovno izumiranje vrsta na Zemlji uzrokovano jakim pulsiranjem magme zbog kojeg su u atmosferu ispuštene smrtonosne razine stakleničkih plinova.

U članku u znanstvenom časopisu Nature Communications "Inicijalni puls Sibirskih trapa kao pokretač krajnjeg masovnog istrebljenja u permu", tim znanstvenika predlaže da su snažne vulkanske erupcije izbrisale čak 95 posto morskih vrsta i 70 posto kopnenih vrsta prije 252 milijuna godina.

Pročitajte i ovo Ilustracija Vremenska prognoza Stiže velika promjena vremena, no prije nje mogli bi pasti travanjski rekordi Darijo Brzoja, meteorolog Dnevnika Nove TV i voditelji Dnevnika Nove TV - 1 Darijo Brzoja Što se krije iza ljeta u travnju i zašto je ovoliko vruće, objasnio je meteorolog Dnevnika Nove TV

Završetak razdoblja perma podudara se s naglim promjenama, tj. pojavom vulkanske aktivnosti u Sibiru.U regiji poznatoj pod nazivom Sibirske trape ogromne količine magme kolale su kroz Zemlju. Umjesto da su eruptirale na površinu proširile su se kroz Zemljinu koru stvarajući ogromnu mrežu stijena koja se proteže preko više od milijun kvadratnih kilometara. Magma se zatim stvrdnula između starijih slojeva sedimentnih stijena u geološke formacije poznate kao "pragovi".

Ekstremna toplina iz tih pragova dovela je do promjene sastava i strukture stijena bogatih ugljikom. Kemijski tragovi iz starih stijena pokazuju kako su u periodu masovnog izumiranja vrsta temperature porasle od 8-10 stupnjeva. Pretpostavlja se da je lava na svom putu spalila velike količine ugljena, karbonata i stijena i da su zbog toga u atmosferu poslane goleme količine stakleničkih plinova poput metana, ugljičnog dioksida i sumporovog dioksida i to je uzrokovalo kraj geološkog razdoblja perm.

Michael Benton, profesor paleontologije kralježnjaka na Sveučilištu u Bristolu, kaže: "Ovaj je rad važan zbog podudaranja faze vulkanske erupcije do vrhunca masovnog izumiranja vrsta".

"Sibirske trape su eruptirale milijun godina ili više, a ipak vrhunac izumiranja se dogodio u 50.000 godina ili manje. To se podudara s epizodom oblikovanja "pragova", kada je magma ušla u starije slojeve sedimentnih stijena oko mjesta erupcije. Ključno je da se to podudara s maksimalnom razinom proizvodnje ugljičnog dioksida što je dovelo do ekstremnog globalnog zatopljenja i izumiranja", pojasnio je prof. Benton.

Obično se za masovno izumiranje okrivljuje vulkanske erupcije, no ova je studija proučavala tajminge i utvrdila da su se erupcije lave na Zemljinoj površini dogodile prerano da bi mogle biti uzroci.

Ruske Sibirske trape su za ovo istraživanje proučavali Seth Burgess - geolog u državnoj agenciji SAD-a US Geological Survey, Samuel Bowring - profesor geologije na MIT-u i James Muirhead - znanstveni suradnik u Odjelu znanosti o Zemlji.