Od jeseni test na ljudima

Otkriće koje budi nadu: Testni lijek UNIŠTIO stanice raka dok se dijele!

Novi lijek koji je kod miševa uništio ljudske stanice raka u trenutku dok su se dijelile odnosno umnožavale, pokazao je dramatične rezultate u prvoj fazi istraživanja otvarajući put mogućnosti izliječenja od teške bolesti.

U laboratorijskim je uvjetima lijek OTS964 kod pet od šest miševa uništio agresivne stanice ljudskog raka pluća presađene miševima, uz malo nuspojava.

Otkriće budi nadu u razvoj revolucionarnog lijeka koji bi bio učinkovit protiv raznih vrsta tumora uključujući raka dojke, mozga, jetara i mjehura kao i protiv nekih vrsta leukemije.

Testiranja na čovjeku lijeka OTS964 mogla bi započeti već u jesen sljedeće godine.

Voditelj projekta američki znanstvenik Ysuke Nakamura sa sveučilišta Chicago kazao je: "Cilj na molekularnoj razini otkrili smo još prije deset godina no trebalo nam je gotovo jedno desetljeće da pronađemo učinkoviti način da ga blokiramo".

"Početno smo proučili 300.000 tvari i potom sintetizirali njih više od tisuću te pronašli nekoliko koje bi mogle djelovati kod čovjeka. Fokusirali smo se na najučinkovitije. Mislimo da sada imamo nešto što obećava."

Lijek djeluje na jedinstveni način blokirajući aktivnosti bjelančevine TOPK koja je ključna za uspješnu diobu stanica i kod mnogih vrsta tumora proizvodi se u prevelikim količinama.

"Bez TOPK-a čini se da se stanica ne može dijeliti", kaže Nakamura. "Ne može dovršiti proces. Umjesto toga stanice ostaju povezane malenim mostom i kad se konačno razdvoje ne mogu zatvoriti pukotinu na membrani. Unutrašnjost stanice iscuri i ona ugine."

OTKRIĆE koje bi moglo promijeniti svijet: Hoćemo li konačno pobijediti rak mozga?!

Ranija istraživanja pokazala su da lijek uspješno ubija tumorske stanice ali uz neprihvatljivu cijenu - ometao je stvaranje novih erotrocita i bijelih krvnih stanica izazivajući anemiju i narušavao imunosni sustav. U isto vrijeme povećavao je rizik stvaranja ugrušaka povećanjem broja trombocita.

Te su prepreke prevladane omatanjem lijeka u mikroskopske balone zvane liposome što je smanjilo toksičnost lijeka za krv.

Kod miševa zaraženih stanicama ljudskog raka pluća taj se tumor uzgajao do veličine oko pola centimetra, a potom se lijek intravenski aplicirao dva puta tjedno kroz tri tjedna i rezultat je bio brzo smanjivanje tumora što je nastavljeno i nakon prestanka terapije. Rak je kompletno nestao kod pet od šest miševa bez vidljivih nuspojava.

Velike doze lijeka davane su na usta drugoj skupini miševa i kod svih šest životinja tumor je nestao. Iako su nakon liječenja imali niske vrijednosti bijelih krvnih stanica oporavili su se unutar dva tjedna.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Science Translational Medicine.

Nakamura kaže kako se rijetko vidi potpuno povlačenje tumora na pokusima kod miševa. Mnogi lijekovi mogu zaustaviti rast ali se rijetko vidi da tumor nestane. (Hina)