Obavijesti Video Pretražite Navigacija
nesreća iz 2010. godine

Objavljeno izvješće o avionskoj nesreći u kojoj je poginuo poljski predsjednik: "Eksplozivne naprave postavljene su u Rusiji"

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Poljsko istražno povjerenstvo zaduženo da razjasni uzroke avionske nesreće iz 2010. kod Smolenska u Rusiji, u kojoj je smrtno stradao tadašnji predsjednik Lech Kaczynski, u utorak je objavilo da su uzrok pada predsjedničkog zrakoplova Tupoljev 154M dvije eksplozije.

Dana 10. travnja 2010. godine, visoki predstavnici Poljske, uključujući šefa države Lecha Kaczynskog, načelnika stožera oružanih snaga, političare, svećenike i druge dužnosnike, zaputili su se predsjedničkom avionom za Katyn, blizu Smolenska u Rusiji.

Pročitajte i ovo Ilustracija Prijeratno doba Rat je stvarna prijetnja, a Europa nije spremna, upozorava Poljska: "Doslovno svaki scenarij je moguć" Ilustracija Rat u Europi Poljska bijesni jer je Rusija povrijedila zračni prostor: Varšava traži objašnjenje Moskve

Povod odlaska je bio odavanje počasti žrtvama masakra 70 godina ranije. 1940. godine. Sovjetska tajna služba NKVD ubila je u tamošnjoj šumi 22.000 predstavnika poljske elite. "Pravi uzrok katastrofe kod Smolenska su bile dvije eksplozije u završnoj fazi leta", piše u izvješću.

Stranka Pravo i pravda (PiS) Jaroslawa Kaczynskog, brata blizanca poginulog predsjednika, tezu o eksploziji zagovara već godinama. Prijašnja istraga, koju je bila pokrenula liberalna vlada Donalda Tuska, odbacivala je spomenutu tezu, zaključivši da je do nesreće, u kojoj je poginulo sveukupno 96 ljudi, došlo zbog loših vremenskih uvjeta.

U novom izvješću na 300 stranica piše da su dvije eksplozivne naprave najvjerojatnije postavljene prilikom servisa zrakoplova u Rusiji. Servis je, ističe se u izvješću, obavljen u postrojenjima kompanije Aviakor u Samari, koja je tada bila u vlasništvu ruskog oligarha Olega Deripaške, tadašnjeg prijatelja ruskog predsjednika Vladimira Putina.

Povjerenstvo u izvješću oprezno bira riječi i govori da je postojala "prilika" da se postave eksplozivne naprave te da se putem kodirane radio poruke izazovu eksplozije u "željeno vrijeme i na željenom mjestu".

Prema izvješću, na dijelovima zrakoplova su pronađeni tragovi eksploziva. Također, snimka otkriva šok i povike posade i putnika u posljednjim sekundama leta, a buka je protumačena kao rezultat prve eksplozije. U prvotnom izvješću se zaključilo da se radilo o sudaru zrakoplova s drvetom.

U novom izvješću se teško optužuju ruski kontrolori letenja da su "namjerno" poljskim pilotima dali krive podatke.

Nastojeći identificirati moguće naručitelje operacije, u izvješću se navodi "ilegalno miješanje" upereno protiv predsjednika Kaczynskog zbog njegove politike koja je bila suprotstavljena interesima Moskve, no izbjegava se govoriti o "atentatu", kako je tu nesreću u nedjelju nazvao Jaroslaw Kaczynski.

On traži da se odgovorni za nesreću, u Poljskoj i Rusiji, otkriju i kazne. Moskva odbija predati olupinu zrakoplova, što Varšava godinama traži, te poručuje da će to moći učiniti tek kad se završi njihova vlastita istraga.

Povezane teme

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene