Nakon višegodišnje istrage američkih vlasti, njemački automobilski div Daimler AG, drugi najveći proizvođač kamiona na svijetu poznat po luksuznim automobilima Mercedes-Benz, naći se u četvrtak pred saveznim sudom u Washingtonu, zbog desetljetne prakse podmićivanja vlada u Aziji, Africi i istočnoj Europi kod dobivanja poslova.
Pročitajte i ovo
Objavio USKOK
Svi detalji afere: Kako je šef Hipodroma podijelio 1,8 milijuna eura sa šefovima zaštitara
Istraga
Korupcija, pranje novca i sudjelovanje u kriminalnoj organizaciji u Europskom parlamentu: Osam optuženih
Policija ispraznila prostor
FOTO Završena drama u šoping-centru: Policija objavila što se dogodilo
NOĆNA MORA
Htjela osmijeh iz snova, a sada ne izlazi iz kuće: "Bol je gora od poroda. Nemam zube, imam vijke"
Neobične odluke
Gradonačelnik Siska (HDZ) na prvoj sjednici digao si plaću za 100 posto
S raširenom mrežom oko 200 'offshore' bankovnih računa, korištenom kod podmićivanja utvrđenog u 22 zemlje, uključujući i Hrvatsku, Diamler AG je kao tvrtka koja posluje u SAD-u prekršio američki Zakon o stranoj korupcijskoj praksi. Istragom američkog ministarstva pravosuđa i Komisije za burze i vrijednosnice (SEC), također je utvrđeno da je Daimler AG pritom ostvario više od 50 milijuna dolara neoporezive dobiti u SAD-u, kada su sporne isplate išle preko američkih tvrtki. Kako bi izbjegao suđenje za ta kaznena djela Daimler AG je pristao na sudsku nagodbu, prema kojoj će priznati krivnju te isplatiti 185 milijuna dolara odštete. Prema nagodbi s SAD-om, dvije podružnice Daimlera priznat će krivnju, a tvrtka će platiti 185 milijuna dolara za rješavanje civilne i kaznene istrage.
Daimler AG, tvrtka majka, dobit će sporazum o odgodi s tužiteljima s kojim izbjegava optužnicu, te pristati na trogodišnji interni nadzor poštivanja tog sporazuma, koji će provoditi bivši direktor FBI-a Louis Freeh. Inače Diamler AG je nakon vlastite istrage 2005., koja je došla do sličnih nalaza, angažirao Freeha da provodi neovisni nadzor nad provedbom mjera koje je uveo radi suzbijanja korupcijske prakse. Jedna od te dvije podružnice koje, prema nagodbi, priznaju krivnju je 'Daimler Export and Trade Finance GmbH' (ETF), koja se tereti za podmićivanja dužnosnika hrvatske vlade od 2002. do siječnja 2008. godine, vezano uz ugovor iz 2003. o nabavi 210 vatrogasnih kamiona za MUP Hrvatske, vrijedan 85 milijuna eura.
Hrvatski dužnosnici primili 3,02 milijuna eura mita
ETF se u tužbi tereti da je preko hrvatske tvrtke IM Metal isplatio oko 3,02 milijuna eura mita hrvatskim dužnosnicima kako bi osigurao dobivanje ugovora o vatrogasnim kamionima. Pored toga u istu je svrhu ETF američkim tvrtkama Biotop i MRC isplatio 1,673.346 eura, kako bi bili proslijeđeni, u cijelosti ili djelomice, hrvatskim vladinim dužnosnicima, stoji u optužbi. U optužbi, prema kojoj ETF priznaje krivnju, nema imena hrvatskih dužnosnika koji su primali mito.
Saslušanje na Okružnom sudu u Washingtonu održat će se pred sucem Richardom Leonom, iskusnim stručnjakom u antikorupcijskim postupcima i profesorom na uglednom Sveučilištu Georgetown. Početak saslušanja je u 20 sati po srednjoeuropskom vremenu. Prema sudskom podnesku od 24. ožujka, upravni odbor Daimler AG-a je 1999. prihvatio pravilnik o integritetu i antikorupcijske odredbe, no te mjere nisu provedene, a mnogi rukovoditelji Daimlera aktivno su im se odupirali i nezakonite isplate su nastavljene do 2008.
Unutar Daimlera, mito je nazivano 'korisnim isplatama', a novac je dolazio s onoga što su u tvrtki zvali 'računi treće strane' ili skraćeno TPA. U sudskim spisima se ne navodi od kada je Daimler AG plaćao mito, ali je tvrtka imala neke propise o TPA od 1977. Daimler se 1998. spojio s američkom tvrtkom Chrysler, a interni revizor Chryslera David Bazzetta 2004. je potaknuo američku istragu nakon što je saznao da je u sjedištu Daimlera u Stuttgartu plaćanje mita bila uobičajena praksa. (Hina)