Glavna aktivnost CSEBA-e, koja je i pokrovitelj Silk Road Festivala, jest povezivanje tvrtki u Kini s tvrtkama u 25 zemlja istočne Europe. Predstavljaju kineski kapital lokalnim partnerima, a lokalne partnere kineskim tvrtkama. Jedna velika investicija već je u provedbi, a riječ je projektu razvoja turizma u Krapinsko–zagorskoj županiji. Predsjednik CSEBA-e Mario Rendulić pretvaranje Krapinskih toplica u vrhunsko spa-mjesto za rehabilitaciju naziva prvim konkretnim korakom kineskog investitora u Hrvatskoj.
Pročitajte i ovo
11.8.2017.
Silk Road Festival: Najveća hrvatsko-kineska glazbena manifestacija
Za još uvijek nedovoljno aktivnu gospodarsku suradnju s Kinom Rendulić ne krivi hrvatsku politiku. Tvrdi, veći je problem u gospodarstvenicima. "Imamo izvanredne diplomatske odnose, ali u gospodarskom smislu tek se otvaramo prema Kini i Kina prema nama. Gospodarstvenici su ti koji bi trebali obratiti pažnju na to što je Kina, kako se radi s Kinom jer to je ipak puno drugačije tržište nego Europa. Nije dovoljno otići na sajam, predstaviti svoj proizvod, nego puno dublje treba raditi s Kinom", kaže predsjednik CSEBA-e.
Kao razloge zbog kojih hrvatski gospodarstvenici zaziru od dublje suradnje s Kinom, Rendulić navodi visoke troškove putovanja i veliku jezičnu barijeru. Napominje kako se često događa da nakon dugih i iscrpljujućih pregovora sve padne u vodu jer se na kraju sazna da obje strane nisu imale istu viziju niti su se dobro razumjele. "Mi smo jednom predstavljali projekt gotovo tri godine i prije nego što smo ušli u njega, shvatili smo da smo sasvim pogrešno prezentirali. Shvatili smo da je sve što mi njima pokazujemo po europskim metodama totalno nezanimljivo. Sada, nakon tri godine imamo partnere s kojima znamo kako raditi, ali na tom slučaju vidjeli smo da nije svejedno kako ćete se predstaviti u Kini", kaže Rendulić.
Jasan cilj i ispitivanje tržišta
Dvije su odrednice koje trebaju biti potpuno jasne kako bi hrvatski gospodarstvenik pokrenuo posao u suradnji s Kinom ili nastupio na kineskom tržištu. Rendulić kaže kako je nužan jasan cilj, odnosno gospodarstvenik treba prvo biti siguran kome želi prodati svoj proizvod ili usluge. U Kini, napominje, dovoljno je fokusirati se na jedan grad, ili čak pokrajinu, jer u jednom gradu živi od 7 do 15 milijuna stanovnika. Drugi je korak odrediti konkurentnost proizvoda na tržištu. "Ima puno tvrtki koje bi htjele prodati svoj proizvod, a nisu svjesni da to u Kini već postoji. No, to ne znači što da bi ne mogli naći neko partnerstvo gdje bi kineski partner radio za našu tvrtku i distribuirao u Kini", tvrdi Mario Rendulić.
Kako bi se pomoglo hrvatskim poduzetnicima, na raspolaganju im je i poslovni inkubator u koji se mogu javiti kako bi ostvarili direktan kontakt s proizvođačima. Kinesko-jugoistočna europska poslovna asocijacija pruža im potporu i u prevladavanju velike jezične barijere, a niti hrvatska niti kineska strana ne naplaćuju te usluge.
Interesi – od željeznice do turizma
S kineske strane najveći interes u Hrvatskoj vide u infrastrukturnim projektima. Rendulić vidi prostor za suradnju u obnovi željeznice. S Kinezima razgovara i o zadarskom aerodromu i kaže kako ima laganih pomaka prema naprijed. Turizam je zapravo grana gospodarstva na koju su trenutno svi fokusirani. Cilj je omogućiti kineskom turistu lakši pristup Hrvatskoj. "U posljednjih deset godina deset smo puta povećali broj dolazaka turista, no još uvijek nam nedostaje let s Kinom", kaže predsjednik CSEBA-e. Osim turizma Rendulić ističe kako se dobre poslovne prilike Hrvatske nalaze u farmaciji, informatici i u plasiranju proizvoda Hrvatske, poput vina, sireva i mesnih prerađevina.
U moru reklama Hrvatsku je teško predstaviti na tako velikom tržištu
U Hrvatskoj se sve više radi na tome kako bi se odnosi s ovom zemljom produbili, pa tako i na kulturnom polju. Uskoro će, točnije 11. kolovoza, u pulskoj Areni nastupiti najbolji kineski glazbenici. Silk Road Festival glazbena je manifestacija koja spaja tradicionalnu mongolsku kulturu s crossover i svjetskom glazbom. "Za glazbu ne morate znati jezik, možete ju samo slušati. To je prvi takav događaj i zvijezde koje dolaze su stvarno velike. Ljudi će na ovom koncertu imati priliku osjetiti i njihov new age, ali i poveznicu stare Kine. Koliko god da Kina brzo ide naprijed, ima i staru kulturu i trebali bismo se s njom upoznati. Mislim da Kina drži do kulture, a mi smo tako mala zemlja da nam je svaka promocija važna", kaže Rendulić.
Sprema se još jedna velika poslovna suradnja Hrvatske i Kine. Budući da je zemlju malu poput Hrvatske teško predstaviti Kini u moru reklama, Kinezi žele napraviti film, otkriva Rendulić. U potrazi su za hrvatskom filmskom produkcijom koja bi u suradnji s velikim imenima kineske filmske industrije napravila ili igrani ili dokumentarni film o našoj zemlji. Rendulić tvrdi kako bi takav film u Kini zaista ostvario veliki uspjeh jer njihova znatiželjna priroda i lijepe riječi kojima opisuju Hrvatsku zaista ostavljaju velik prostor za još veću i bolju suradnju.