Praćenje izborne kampanje po postojećim pravilima za elektroničke medije s nacionalnom koncesijom treba promijeniti, jer ne koristi nikome – ni biračima, ni kandidatima, niti promicanju demokracije, rečeno je danas na tematskoj raspravi na saborskom Odboru za Ustav, poslovnik i politički sustav.
Pročitajte i ovo
(Nad)standard
U jednoj bolnici gledanje TV-a pacijentima naplaćuju tri eura dnevno: "Nije to hrvatski izum"
Visoko obrazovanje
Lista najpoželjnijih fakulteta u Hrvatskoj: FER je dugo vrijeme držao mjesto najpoželjnijeg studija, ali više nije prvi izbor
Javna rasprava o promjeni pravila traje do 25. svibnja, namjera je da ih Hrvatski sabor donese do 15. srpnja kako bi se mogla primjeniti već za slijedeće predsjedničke izbore, rekao je predsjednik Odbora Peđa Grbin.
Poručio je ako se promjenom pravila želi pojednostaviti proces izborne promidžbe, osigurati slobodu rada elektroničkih medija te informirati birače.
Većina sudionika sklona je da se umjesto sadašnjeg pravila striktne jednakosti, po kojem sve stranke imaju jednak tretman neovisno o potpori birača, uvede načelo razmjerne jednakosti, koje bi u obzir uzimalo i istraživanja javnog mnijenja.
GONG se, rekao je Dragan Zelić, zauzima za princip razmjerne jednakosti, odnosno da se pravila praćenja izbora određuju temeljem relevantnog istraživanja javnog mnijenja ili prethodnom zastupljenošću, odnosno snagom u predstavničkom tijelu.
Za odabir relevantne agencije koja bi istraživala javno mnijenje bilo bi zaduženo Državno izborno povjerenstvo (DIP).
GONG zagovara 'princip lijevka', odnosno podjelu kampanje u tri djela, pri čemu bi samo na početku svi kandidati, odnosno liste imali jednak pristup i zastupljenost.
Načelo razmjernosti zagovara i Nenad Zakošek (Fakultet političkih znanosti), koji smatra da u skladu s tim načelom medijske kuće trebaju i same donijeti pravila praćenja izborne promidžbe.
Tko će provoditi, odnosno financirati ispitivanje javnog mnijenja, zanimalo je Mislava Bagu (Nova TV) koji upozorava da su se pravila fokusirala 'samo na tri nacionalne televizije i prosječno 14 dana kampanje', dok je zakonodavac posve zaboravio na ostale medijske platforme.
Nelogičnost sadašnjih pravila oslikava pitanjem kako u dvije minute, koliko prosječno traje televizijski prilog, ugurati izjave 25 kandidata, jer je toliko listi istaknuto za euroizbore, a sve su ravnopravne.
Treba napraviti pravila i za internet, odnosno pisane i lokalne medije, smatra i Laburist Branko Vukšić kojeg zanima do kada bi se dopustilo istraživanje javnog mnijenja, odnosno kada bi se to pretvorilo u politički marketing stranaka koje ga mogu platiti.
Grbin naglašava da treba vidjeti kako pravila primjeniti na lokalne televizije koje zbog emitiranja putem kabela imaju gotovo nacionalni doseg.
I predstavnici javne televizije Goran Rotim i Renato Kunić pozivaju da se razmišlja o lokalnim izborima, Rotim predlaže da oni budu obveza medija s lokalnom koncesijom.
'Na prošlim lokalnim izborima snimio sam preko 1.400 predstavljanja po tri minute, to je sumanuto', rekao je Kunić otkrivajući kako se sa svakim novim izborima susreće s novim iznenađenjima. Tako mu je, kaže, jednom na snimanje došao suprug kandidatkinje uz objašnjenje da ona nije mogla doći, jer radi.
Da pravila medijskog praćenja izborne promidžbe treba reformirati, suglasan je Milorad Pupovac (SDSS) koji smatra da se zbog sadašnje kakofonije, odnosno zagušenja, nisu mogle čuti relevantne poruke.
Dio odgovornosti za to je na političkim strankama, ali i DIP-u i Vijeću za elektroničke medije (VEM) koji su, kaže, još benevolentni prema nekim pojavama, pa samo opominju, ne sankcioniraju.
Potpredsjednica DIP-a Zdravka Čufar Šarić odgovara kako DIP, prema zakonu, nema alata za oštrije kažnjavanje. Podsjetila je da je DIP nastojao uvesti red, upozoravao je resorno Ministarstvo uprave da pooštri uvjete osnivanja političkih stranaka i preispita uvjete za registraciju.
I DIP je svjestan postojanja 'obiteljskih stranaka, odnosno kandidata koje po prvi i zadnji put vidi samo kad donose liste, rekla je Čufar Šarić. (Hina)
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook