Izvođenje nastave na daljinu predstavlja izazov za učitelja i učenika, ali i za cjelokupnu obitelj jer se proces učenja i poučavanja odvija kod kuće pa je potrebno osigurati određene preduvjete za učenje, ali i procijeniti koliko zapravo treba učiti. Stoga je ova preporuka napisana na jednostavan način s konkretnim primjerima koji mogu biti od pomoći učenicima, učiteljima i roditeljima/starateljima.
Pročitajte i ovo
Godine su samo broj
VIDEO Nikada nije kasno! Baka prvi put sjela u školske klupe s 92 godine
Škola za život
Tableti za škole danas više leže na policama nego što se koriste, a nove neće nabavljati: "Sve češće se kvare, ne isplati ih se popravljati"
Što se uvjeta za učenje tiče, to podrazumijeva opremu za nastavu na daljinu (upute o tome dane su školama) i potrebne udžbenike, ali i da se za učenike kod kuće organizira mirni kutak za učenje. Nadalje, iz Ministarstva kažu da je dobro da se pokuša uvesti i redovita struktura radnoga dana za učenike. Posebno je važno da roditelji o tome vode brigu kod mlađe djece koja pohađaju razrednu nastavu, a dobro je i da se određenih preporuka drže i stariji učenici, na taj način brinemo se i o psihofizičkome zdravlju djece i mladih ljudi.
Preporuke o organizaciji radnoga dana učenika tijekom radnoga tjedna podrazumijevaju slobodne vikende. Ipak, mogući su i drugačiji načini uspostave ritma radnoga tjedna, a prijedlozi Ministarstva u nastavku mogu predstavljati pomoć u izradi vlastitoga plana.
Razredna nastava
Učenici razredne nastave trebali bi dnevno provesti pet sati dnevno učeći (to uključuje učenje i poučavanje).
TO bi funkcioniralo tako da učitelji šalju dodatne zadatke vezane za planirane teme roditeljima, ali pri tome trebaju voditi računa o opterećenju učenika i svrsishodnosti zadataka, kao i tehničkim mogućnostima koje učenici imaju kod kuće.
Ministarstvo ističe da nije prihvatljivo da se od roditelja traži da isprinta listić, već je dovoljno da učenik zadaću napiše u bilježnicu. Sve zadaće za svakoga učenika ne trebaju se slati svaki dan učitelju na provjeru, učitelj može napraviti raspored učenika koji će mu poslati zadaću taj dan, na taj način omogućava se individualizacija aktivnosti, prilagodba pojedinim učenicima i ishodima učenja.
Predmetna nastava u osnovnoj školi
Prema sličnom obrascu učenici u osnovnoj školi u predmetnoj nastavi trebali bi učiti oko 6 sati dnevno (uključujući učenje i poučavanje).
Iz Ministarstva naglašavaju da nije ključno pratiti videolekcije na televiziji jer one su dostupne na mrežnim stranicama Škole za život pa se mogu pregledavati i upotrebljavati redoslijedom koji učenicima i nastavnicima odgovara.
Međutim, ako nastavnik odluči ne koristiti te materijale, mora izraditi svoje, i pritom nije dovoljno učenike samo uputiti da nešto nauče iz udžbenika jer takav pristup ne daje dobre rezultate u svladavanju gradiva većine predmeta.
Srednja škola
U srednjoj školi učenici u prvom, drugom i trećem razredu u prosjeku bi trebali učiti oko 7 sati dnevno (uključujući učenje i poučavanje), preporučuju iz Ministarstva.
Kao i kod predmetne nastave u osnovnoj školi, nije nužno da se sve videolekcije prate na televiziji ili da one postanu jedini način učenja i potpore učenicima.
Međutim, ako se nastavnici odluče ne oslanjati na lekcije koje su pripremljene u centralnim servisima, onda slične materijale trebaju pripremati samostalno i davati jasne upute učenicima o svim izvorima koje trebaju koristiti.
Maturanti
Za maturante bi bilo potrebno uložiti 8 sati dnevno u učenje i tako 5 dana u tjednu. Za maturante, ali i za ostale učenike srednje škole, preporučuje se model obrnute učionice (flipped classroom).
Prema tom modelu učenici pročitaju što treba o nekoj temi, pogledaju videomaterijal ili na neki drugi način samostalno istraže temu, a onda u virtualnoj učionici postavljaju pitanja, raspravljaju i rješavaju problemske zadatke ili argumentiraju svoje stavove.
Vodič za učitelje i nastavnike
Ministarstvo predlaže sljedeću organizaciju nastavne jedinice u trajanju od 60 minuta:
- videolekcija u trajanju od otprilike 15 minuta
- učenik govori ili piše temeljem zadataka iz videolekcije ili napiše sažetak u vremenu od 15 minuta
- samostalni rad učenika (ponavljanje, istraživanje, čitanje, pisanje, rasprava ili praćenje rasprave) u trajanju od 30 minuta
Sve detalje možete pogledati u niže priloženom dokumentu.