''Na ubrzanom Planu obnove nakon potresa, koji ima pet točaka, radili smo u zadnjih mjesec dana, uklopili smo ideje raznih dionika, a on neće usporiti dosad započete procese'', istaknuo je ministar prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine Ivan Paladina.
Najvažnije točke koje bi trebale dovesti do ubrzanja obnove i dostizanja zadanog broja otvorenih gradilišta odnose se na efikasniju i bržu nabavu uvođenjem generičkih troškovnika i okvirnih sporazuma, provođenje postupaka nabave po cjelinama (blokovska rješenja, primjerice po geografskim cjelinama), reorganizacija rada Fonda za obnovu, centralizacija kontrole i praćenje procesa obnove te uvažavanje poremećaja na građevinskim tržištima fleksibilnijim određivanjem cijena.
Prioritet: Do zime građanima omogućiti adekvatan smještaj
''Prioritetno radimo na tome da svim građanima u kontejnerskim naseljima i sličnom smještaju osiguramo da zimu provedu u svom domu ili adekvatnom smještaju'', dodao je i naglasio da je jedan od prioriteta učinkovitija organizacija i komunikacija iz dana u dan.
''Svaki tjedan imamo operativne koordinacije u koje sam i ja uključen te unaprijeđujemo procese na tjednoj bazi, a sljedeća važna stvar je jačanje ljudskih kapaciteta Fonda za obnovu - u ovom trenutku u to krećemo snažno i odlučno'', naglasio je Paladina.
''Tu je i organizacijski preustroj Fonda za obnovu, naime, nemamo na području obnove Zagreba niti jedno gradilište što govori samo za sebe da su potrebne prilagodbe. Imamo već neke ideje i one će biti provedene u nekih mjesec, dva'', kazao je.
Podsjetio je da je prošli tjedan raspisan natječaj za ravnatelja Fonda te je još jednom pozvao ljude da se jave na njega: ''Posla je puno, odgovrnost je velika, ali zadovoljstvo ako i kada napravimo rezultat bit će veliko''.
Najavio je da će se Plan revidirati na mjesečnoj bazi u suradnji sa strukom te da će se redovito ažurirati e-bazu obnove.
Promjenjiva cijena kao benefit
''Nabava će biti brža i efikasnija u skladu s tržišnim okolnostima'', također je najavio ministar kazavši da su analizirali stanje na tržištu te dodao: ''Natječaji će biti prilagođeni i malim obrtima te poduzećima svih veličina kako bismo aktivirali cjelokupnu građevinsku industriju''.
''Moramo napraviti i dodatne iskorake u sustavu informiranja, a nabava će biti provođena po blokovima - geografskim cjelinama kako bismo postigli da izvršiteljima olakšamo provođenje njihova posla i troškove mobilizacije'', istaknuo je Paladina.
''Poticat ćemo i da se u ugovore ugrađuju posebne uzance o građenju, a možda bi bilo najbolje da bude promjenjiva cijena o građenju s obzirom na nestabilnost cijena na tržištu, bila bi to dodatna sigurnost za naručitelje'', dodao je.
"Događa se u nabavama koje provodi Fond da se raspisuju nabave za pojedinačne objekte s kratkim rokovima izvršenja i za tako male nabave zainteresirani ponuditelji nemaju dovoljno interesa da potroše sav početni trošak pripreme i uključivanja u sam proces obnove... Pripremit ćemo generičke troškovnike. Raspisat ćemo jednu nabavu umjesto 30 nabava za 30 objekata'', kazao je.
''Ako se pokaže da unatoč svemu ovome da kapaciteti hrvatske građevinske industrije nije dovoljno, osigurat ćemo informiranje strane industrije - centralno mjesto gdje migu dobiti cjelokupnu informaciju o tome što sve moraju zadovoljiti'', kazao je.
Najavio je i
regulatorne promjene, naime ''samoobnova je prilika da se sami vlasnici uključe u proces obnove i podignu sigurnost svojih domova. No, to ne znači da se država želi izvući iz procesa obnove, mi ćemo potpuni fokus staviti na organiziranu obnovu, ali s druge strae smatramo da povećanje broja obnovjenih objekata kroz samoobnovu jest dodatan plus i dinamika ubrzanja obnove''.
Najavio je i veći poticaj građanima za pokretanje samoobnove uvođenjem naknade operativnog troška, mogućnošću isplatu predujma kao dodatnog poticaja kod konstrukcijske obnove i izgradnje zamjenskih obiteljskih kuća, isplatom PDV-a kod novčane pomoći koja se isplaćuje prije početka konstrukcijske obnove zgrade te usklađivanjem propisanih maksimalnih cijena roba, usluga i radova u Programu mjera.
''Izmijenit ćemo Program mjera... Prvi korak će biti pregled ovlaštenog inženjera. Jasno ćemo definirati korake u konstrukcijskoj obnovi što usporava proces u brojnim objektima'', najavio je kao i uvođenje seizmičkog certifikata u srednjem roku - do kraja godine: ''Dugoročno je on važan i bitan jer će dobrobiti njegova uvođenja biti višestruke - jasna digitalna baza podataka svih zgrada, a bit će i motivacija za obnovu vlasnicima jer će ta iskaznica biti i dodatna ne samo sigurnost, nego i vrijednost''.
Čija je odgovornost proces obnove?
''Dobra komunikacija sa svim dionicima je bitna stavka ubrzavanja obnove i na njoj moramo raditi te ćemo intenzivnije, posebno s građanima, u kampanji komunicirati oko obnove'', naglasio je ministar te najavio novu internetsku stranicu i newsletter o svim novostima vezanim uz obnovu uz pojačanu komunikaciju na društvenim mrežama.
Što se tiče dinamike ralizacije, do kraja ljeta je cilj započeti radove na svim područjima sve vrste obnove, istaknuo je te kazao: ''U procesu obnove smo svi zajedno i odgovornost je svih nas, prvenstveno moja''.
Rekao je da će se prioritetno isplatiti novčane pomoći za nekonstrukcijsku obnovu te je cilj u idućih godinu dana gotovo u cijelosti završiti sve postupke organizirane nekonstrukcijske obnove.
Do kraja ljeta radovi na svim vrstama obnove
"Do kraja ljeta trebali bi započeti radovi na više stotina gradilišta, konstrukcijske obnove i gradnje zamjenskih kuća”, rekao je ministar. Cilj je da u idućih godinu dana počne izvođenje radova konstrukcijske obnove i izgradnje zamjenskih građevina za tisuću domova: "Ovi su ciljevi optimistični, ali istovremeno i realni, ja stojim iza njih i napravit ćemo sve da ih ostvarimo".
Što se tiče gradnje višestambenih zgrada, ''imamo još određena pitanaj koja moramo riješiti, ali započet ćemo tijekom ljeta s procesom, a ona će početi u narednih nekoliko mjeseci''.
Ako netko ne želi u zamjenski smještaj, a koji je geografski blizu i adekvatan, mislim da nismo napravili ikakav propust ako građani žele i dalje živjeti u kontejnerskom smještaju, kazao je ministar.
''Proces obnove nije usporen ili čeka donošenje odluka jer oba tijela imaju dovoljno odluka za izvođenje radova, ali svjesni smo da trenutnom dinamikom bi taj proces trajao predugo. Moramo povećati kapacitete, organizacijski se unaprijediti i postići da barem duplo ili triput brže provodimo stvari'', kazao je.
Hoće li radovi još poskupjeti, još je jedna velika briga, a Paladina je kazao da su dva elementa važna za razumijevanje: ''U trenutku kada želite ugovoriti nepromijenjivu cijenu nisam siguran da dobivate bolji rezultat. A što ako dođe i do pada u budućnosti - tada možemo uštedjeti''.
Pročitajte i ovo
U tijeku i javne nabave
Novi ministar graditeljstva o obnovi nakon potresa: ''Vidi se veliki napredak...''
Pročitajte i ovo
OD RADARA DO RENDGENA
Plenković: ''Ne znam otkud ta nebulozna teza da bih Paladina birao pod nečijom ucjenom''
''Dosadašnjom dinamikom obnove nakon potresa nitko nije zadovoljan, no vidi se veliki napredak u posljednjih nekoliko mjeseci'', opetovao je ministar čije se ime neprestano provlači u javnim raspravama koje iz dana u dan dobivaju na zamahu s obzirom na njegovu poprilično impresivnu imovinsku karticu.
Objava njezina sadržaja stavila ga je dodatno pod povećalo javnosti i ministar češće govori o njoj nego o obnovi pa su ga i na današnjoj konferenciji za medije opet dočekala pitanja o imovini.
"Nisam nikad ni u jednom trenutku, ni u jednom slučaju, ni u jednoj svojoj poslovnoj aktivnosti izvlačio imovinu niti iz jedne firme", kazao je Paladina upitan je li izvlačio imovinu, odnosno nekretnine IGH-a kroz otkup potraživanja.
Upitan kako je kao fizička osoba uspio dobiti kredite od 10 milijuna kuna i još 305.000 eura za stan u Podravskoj banici i je li to na bilo koji način povezano s njegovom funkcijom savjetnika u Hrvatskoj poštanskoj banci (HPB), Paladina je odvratio: Nije ni na koji način bilo povezano. Ja sam prve kredite u Podravskoj banci dobio puno prije nego sam postao savjetnik Uprave u HPB-u".