Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Porez na luksuz

Je li mudrija Vlada ili vlasnici jahti?

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Koliko ima smisla u krpanju proračuna novim porezima i trošarinama bez rezanja postojećih bespotrebnih i ogromnih troškova? Ne treba biti diplomirani ekonomist da bi se uvidjela nelogičnost ovakve krizne politike.

No vladajućima ovakve mjere očito imaju smisla, pa se tako i od novih većih trošarina na kupnju luksuznih automobila, jahti i zrakoplova, skupljih od 400.000 kuna, očekuje priliv od 150 milijuna kuna godišnje u državni proračun. No, je li Vlada pri tome uzela u obzir spretnost Hrvata u izbjegavanju poreznih i drugih propisa? 'Ako se ta imovina kupuje na tvrtku ili registriranu djelatnost obrta ili samostalnog zanimanja, kupac ima pravo odbiti pretporez ,i još kod plovila je važno, ako kupuje za obavljanje registrirane djelatnosti on uopće ne plaća trošarinu. Nije ju plaćao do sada, neće ju plaćati ni nakon izmjene zakona', kazao je za Novac Mario Zuber, porezni savjetnik.

Pročitajte i ovo Ilustracija Neki povećali, neki smanjili Građanima upućen poziv zbog jednog poreza: Ako ga želite izbjeći treba vam potvrda liječnika Ilustracija Dobre vijesti Objavljeno kad stiže povrat poreza: Nadležna uprava otkrila detalje

A luksuznu imovinu na tvrtku ili registriranu djelatnost obrta danas kupuje jako puno ljudi. Tako smo primjerice iz prve ruke doznali za primjer pekara koji je na obrt kupio jahtu, vjerojatno kako bi prevozio kruh. Da je ovakva praksa učestala pokazali su nam i podatci o broju registriranih luksuznih automobila iz MUP-a. Kupnjom primjerice auta na leasing preko tvrtke poduzetnik povećava svoje ulazne troškove i tako direktno smanjuje prikazanu dobit ali i obvezu prema državi s osnove PDV-a. Za sve automobile do 400.000 kuna vrijednosti tako se omogućuje odbijanje 70 posto troškova i 70 posto PDV-a od troškova poslovanja. 'Može se koristiti kao pretporez u konačnici 70 posto do vrijednosti od 400.000, a preko 400.000 se ne može odbiti pretporez, osim ako se radi o automobilima za registriranu djelatnost ,primjerice rent a car', pojasnio je Zuber.

Postoji sustav kontrole

A registrirana djelatnost tvrtke može biti doslovno sve, u što se čovjek uvjeri ako samo preleti po stranicama registra trgovačkih društava. Unatoč tome što porezni propisi sadrže jasne odredbe koje kažu da ako se nabavlja dugotrajna imovina koja se ne koristi za obavljanje djelatnosti, porezni obveznik ne smije koristiti amortizaciju, odnosno ne smije umanjiti osnovicu poreza na dobit. Porezni savjetnik Kristijan Cinotti ističe da vlasnici svih službenih automobila, koji ih koriste u privatne svrhe, moraju na to plaćati prilično visoke poreze na to. 'I porezni zakoni reguliraju i točno kako se utvrđuje i plaća taj porez. Problem je u tome što postoji kontrola koja pazi na nabavku jahti i skupih automobila pravne osobe, međutim očigledno nedovoljno', ističe Cinotti.

Vjerojatno je zbog toga donedavno i bilo moguće kupiti i registrirati primjerice jahtu na trgovačko društvo, a da ona ne služi isključivo za obavljanje djelatnosti. Dokle su išle različite prijevare oko plaćanja poreza dobro, ipak suptilno, prikazuje i jedna od izmijenjenih stavki u novom zakonu o trošarinama. 'Na plovilo na koje je naknadno postavljen motor (ugrađeni, izvanbrodski ili neugrađeni) ili motor snage veće od prvotno prijavljenog i registriranog, mora se obračunati posebni porez na razliku uvećane vrijednosti toga plovila. Bez plaćenog posebnog poreza nije moguća registracija', stoji u navedenoj stavci.

'Uvođenje trošarina zapravo će izazvati kontraefekt'

To vjerojatno znači da nisu rijetki Hrvati koji su registrirali svoja plovila s motorom manje snage kako bi platili i manje poreza. Nove trošarine sigurno će otvoriti i novi prostor za manevre u plaćanju poreza. Pa se tako vlada ne bi trebala začuditi ako se dogodine na moru pojavi veći broj luksuznih jahti domaćih poduzetnika koji plove pod stranim zastavama. Manipulacija bi moglo biti i na automobilskom tržištu, što potvrđuje i Kristijan Springer iz Porsche Hrvatska. 'To znači da će se povećati sivi uvoz kroz neovlaštene trgovačke mreže, mogućnost registriranja vozila na strane tablice i treće kombinacije u toj cijeloj priči. Tako da, bojim se da država, u svakom slučaju, neće imati očekivani učinak kroz porezne prihode, bojim se da će se uvođenjem ovih novih trošarina dogoditi upravo kontraefekt', rekao nam je Springer.

Na žalost Vladajućih, to je istina. Treba samo pogledati primjere nekih drugih zemalja. Jedna Njemačka primjerice uvela je subvencioniranje kupnje automobila kako bi potaknula kupnju. Hrvatska bi, kao i uvijek do sada, novim trošarinama mogla potaknuti samo sivu ekonomiju.

Emisiju Novac možete pogledati na programu Nove TV nedjeljom u jutarnjem terminu.

Povezane teme

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene