DEVET SEKUNDI treba da se otvore vozačeva vrata, sedam sekundi kasnije pokreće se motor, nakon manje od pola minute BMW više nije tu. Nije razbijeno nijedno staklo, nijedna brava za paljenje nije uništena, nije korišten ni jedan kopirani ključ. Problem koji postaje sve učestaliji u hrvatskim gradovima. A ljeto i sezona opuštenih turista stiže...
U noći je bez traga nestao 520d Mihaela B. „Nisam ništa čuo“, kaže vlasnik.
Nadzorna kamera snimila je (vidi gore) ono što je policija do sada samo naslućivala: munjevitu krađu automobila opremljenog s Keyless Go. Taj sustav omogućuje vozaču da pri otvaranju vrata i pokretanju vozila ne mora pritisnuti nijedan gumb ni okrenuti ključ. Sve se odvija spontano, ključ ostaje u torbi.
Princip iza Keyless Go: dodirne li vlasnik kvaku vrata, automobil radijskim signalom traži od ključa kôd za otvaranje. Kako signal s upitom ima domet samo oko jedan metar, ključ mora biti u neposrednoj blizini vozila – primjerice u džepu hlača vozača ili u hodniku kuće. U tom slučaju ključ šalje automobilu kôd za otvaranje. Ako je ključ predaleko, automobil ostaje zaključan.
Pročitajte i ovo
Nasilje nad ženama
Poražavajuće brojke: Svaka treća žena doživjela je nasilje, evo koja je najnesigurnija okolina za Hrvatice
Oprez!
Šokantni podaci Europola: Jedna skupina idealna je meta kriminalaca, vrbuju ih, a oni nisu ni svjesni onoga što rade
Kriminalci zaobilaze to ograničenje produljenjem radijskog dometa. Vlasnik vozila može, primjerice, opušteno sjediti u kafiću stotinjak metara dalje, a lopov za susjednim stolom. Na taj je način prošle godine ukradeno na stotine automobila.
Jedan od sugovornika u priči bio je i savjetnik za sigurnost Hans, koji također ima uređaj za produljenje radijskog dometa, ali u zakonite svrhe. Tajne službe i policija koriste njegovu opremu za neprimjetan ulazak u vozila. Njegova se tehnika skriva u dvije torbe za prijenosno računalo, a tvrdi: „Time otvaram svaki automobil!“
Dakle, krenimo. Deset modela različitih marki stiglo je u dvorište naše redakcije: BMW 220i Active Tourer, Mercedes C 300 Coupé, Renault Clio Grandtour, Volvo XC60, Mazda 6, Audi A4, Range Rover Evoque, Kia Carens, VW Passat i Ford Kuga. Ovom šaroliku društvu jedno je zajedničko: Keyless Go!
Krenuli smo od Clija Grandtour. Novinar Claudius držao je na udaljenosti od deset metara ključ u ruci, s prvim kovčegom produljio njegov signal. Hans je uzeo kovčeg broj dva i s lakoćom otvorio vrata Francuza te pokrenuo motor. Nikakvo protuoružje nema ni Ford Kuga, a posebice brzo sve se odvija s BMW-om. „Na istoj je frekvenciji na koju je podešen i moj uređaj“, kratko nam objašnjava. S drugim modelima poput Volva XC60 trajalo je nešto dulje jer su namješteni na neku drugu valnu duljinu. Inače je prizor uvijek isti: vrata se otvaraju, motori pokreću. Prije toga Hans je pomicao amo-tamo svoj odašiljač da pronađe pravilan razmak od antene u automobilu. „To je, na primjer, kao kad šumi radiopostaja pa okrećete gumb lijevo-desno“ objašnjava.
Mazda 6, Range Rover Evoque, Kia Carens, VW Passat – svi su nasjeli na trik s kovčegom. U Audiju A4 traje malo dulje da se pronađe antena za pokretanje, ali i njegov se motor na kraju zavrtio. Samo Mercedes C 300 Coupé ostaje neosvojiv: gumb za pokretanje može se ukloniti zajedno s prijamnikom, usto vozilo šalje i prima na razmjerno rijetkoj frekvenciji. Povrh svega, naše je testno vozilo bilo opremljeno samo sustavom Keyless start, a vrata se otvaraju pritiskom gumba na ključu. Ipak, da je samo stvar u pokretanju motora, Hans bi mogao jednostavno odvesti i ovo vozilo. „Morao bih samo podesiti jednu frekvenciju“, kaže. Oba kovčega koštaju preko 250.000 kuna, ali vlasnik ne želi otkriti njihov sadržaj.
Međutim, može se i jeftinije, iz Njemačke stiže još jedan način koji nam je demonstrirao Matthias Rötsch iz Chaos Computer Club Aachen (CCCAC) konstruirao je produživač dometa za potrebe svojih prezentacija, a primjenjuje, među ostalim, dvije antene i pojačalo signala. Troškovi za sve sastavne dijelove manji su od 1.000 kuna. Rötsch je inženjer elektrotehnike, a za mjerenje i podešavanje frekvencija koristi skupe uređaje. „Tko ih posjeduje i razumije se u analognu elektroniku, može razmjerno lako konstruirati ovakav produživač dometa. Potrebno je samo malo spretnosti“, kaže ovaj 28-godišnjak. Nedostatak glede sigurnosti smatra opasnim. „Nikad ne bih naručio Keyless Go. Daljinski ključevi koji otvaraju bez pritiska na tipku u načelu su nesigurni. Bilo bi jako složeno dodatno osigurati te sustave.“
Nema naznaka ni da autoindustrija na tome radi. „Na samom vozilu zasad nisu na raspolaganju nikakve mjere za sprječavanje otvaranja alatom za produljenje signala“, kažu u Fordu. VW i Audi jednoglasno govore o „natjecanju tehnologija“ između lopova i proizvođača. Mazda ukazuje da se funkcije otvaranja i pokretanja bez ključa mogu isključiti u službenom servisu. U Mercedesu je jednostavnije – isključuje se dvostrukim klikom na tipku za zatvaranje. Volvo savjetuje da se ključ ne odlaže blizu tankih vanjskih zidova, prozora ili kućnih vrata.“
Stvarno sigurno jedino je nimalo uobičajeno mjesto za čuvanje automobilskog ključa: čelični hladnjak.
ZAKLJUČAK
Keyless Go olakšava život, posebice kad dolazite ruku punih vrećica iz trgovine, a ključ se nalazi na dnu torbe. Međutim, udobnost ima nerazmjerno visoku cijenu – sigurnost. Zbog toga nikad ne bih naručio Keyless Go.
TO KAŽU PROIZVOĐAČI
„Postoji trajno natjecanje tehnologija“ - Audi
„Jako ozbiljno shvaćamo problem produljenja radijskog signala“ - VW
„Naš se koncept zaštite ubraja u vodeće“ - BMW
„U vozilu trenutačno nisu na raspolaganju protumjere“ - Ford
„Mazdin službeni servis može isključiti sustav Keyless Go“ - Mazda
„Na najnovijoj generaciji ključeva može se isključiti Keyless Go“ - Mercedes
„U budućnosti ćemo moći locirati i zaustaviti ukradene automobile“ - KIA
„Na kupcima je da izaberu Keyless Go kao opremu“ - Land Rover
Nema odgovora - Renault
DEVET AUTOMOBILA PROVALJENO – SAMO JE MERCEDES BIO PROBLEM
Neuspjela Keyless krađa: gumb za pokretanje Mercedesa C 300 Coupé može se izvaditi, u njemu je prijamnik
KUTIJA ZA KEKSE PROTIV KEYLESS KRAĐE – SIGURNOSNI SAVJETI
1. Aluminijska folija: tko njome omota ključ štiti ga od radijskih signala. Nažalost, donekle nespretno.
2 Metalna kutija za kekse: kod kuće je praktičnije čuvati ključ u kutiji za kekse. Alternativa: stara kutijica od filma. Nekad su štitile film od rendgenskih zraka u zračnim lukama.
3 Dalje od zida: u kući ne odlažite ključ na prozoru, najbolje je u sredini kuće.
4. Kuka za upravljač: onesposobljavanje mehaničkih prepreka oduzima dragocjeno vrijeme pa će kradljivci radije potražiti automobil koji je lakše ukrasti.
5 Hladnjak: radijski valovi ne prolaze kroz metalne zidove hladnjaka – ovo neuobičajeno mjesto sigurno je, premda hladno, mjesto za odlaganje.