Vožnja gradom postala je veliko opterećenje za vaš automobil. Nakon 20 ležećih policajaca koje pregazite svaki dan, kao i brojne šahtove i sitne neravnine, vaš je ovjes pod stalnim opterećenjem protiv kojeg se možete boriti na dva načina: prvi je da automobil ostavite u garaži, a drugi da redovito pregledavate i održavate dijelove ovjesa.
Sigurna je vožnja ona u kojoj u svakom trenutku imate stvar pod kontrolom. Dakle, uvijek morate imati prikladne gume i ispravne kočnice, ali i ispravne amortizere, čahure ovjesa (popularno mehaničarski nazvane „seleni“) i stabilizatorske gume.
Pročitajte i ovo
Servisni savjetnik
Kako produžiti vijek trajanja vozila? Ovo su najčešće velike greške koje gotovo svi radimo
Servisni savjetnik
10 pravila u vožnji koja štede gorivo i novac
One su važne jer stabilizator može pravilno djelovati samo ako je ispravno postavljen. To je dio ovjesa koji suzbija naginjanje prenoseći silu stiskanja opruge koja je opterećena u zavoju na drugu oprugu. Time se nailaskom u lijevi zavoj desni amortizer i opruga stisnu, a zatim se preko poluge sila prenese i na lijevu oprugu i amortizer, koji se također stišću djelovanjem sile i na taj način spuštaju automobil bliže tlu.
Što je snažnija sila, stabilizator snažnije radi spuštajući automobil prema tlu. To je jedan od najboljih dijelova ovjesa koji se često zapostavlja. Iako je pouzdan i trajan koliko i vozilo, njegove gumene čahure koje ga drže i u kojima se okreće nisu. Zato ih treba provjeravati. To nije skupo, ali je na nekim automobilima promjena komplicirana i obično su „ruke“ majstora skuplje od samih gumenih čahura.
Ista stvar vrijedi i za čahure („seleni“) na vilicama ili ramenima. Čitav automobil drži se na tih nekoliko gumenih čahura u kojima je postavljen ovjes. Trkaći automobili ih nemaju, nego imaju kuglaste, odnosno sferne ležajeve (popularno nazvane „uniboli“), ali se zato vibracije prenose na čitavu karoseriju. U svakodnevnom automobilu to ne želimo, zar ne?
Izmjena gumenih blokova zahtjevna je i ne možete je obaviti sami kao hobist. Razlog je što morate imati radioničke uvjete, čahure su jeftine, ali izmjena je vremenski i fizički zahtjevna, a samim time i jako skupa. Kad kažemo jako skupa, to znači da možete platiti od 200 do 1000 kuna „ruku“ samo za promjenu na prednjem dijelu vozila.
Iste sekunde kad promijenite čahure ovjesa primijetit ćete osjećaj utegnutosti automobila. Rupe će upijati tiho, a volan neće vibrirati u rukama. Sjajan je osjećaj sjesti u svoj automobil nakon što ih promijenite. Na limuzinama ih je preporučljivo promijeniti na 120 ili 150 tisuća kilometara, za gradske automobile teško je reći kada jer su izloženi većoj torturi ovjesa.
Amortizeri su čak i često spominjani dio automobila kad govorimo o održavanju. Tijekom velikih kampanja, upozorenja i reklama kojima nas bombardiraju, svi smo shvatili njihovu važnost.
Najbolja je stvar što su česte besplatne servisne akcije tijekom kojih se testira kakvoća amortizera. Ako tester pokaže da nisu ispravni, vrijeme je da kupite nove. To nije tako skupo. Komad stoji od 300 do 600 kuna za većinu automobila, a izmjena od 100 kuna po komadu naviše.
Generalno, na tržištu je više kvalitetnih proizvođača, tek ćete u rijetkim slučajevima naići na nekog upitne kvalitete. Kad ih već mijenjate, možete razmisliti i o kvalitetnijim, skupljim varijantama amortizera.
Ako vam se sve ovo čini prekompliciranim i ne želite se zamarati odabirom, posjetite svoj ovlašteni servis i tamo će vam po dobroj cijeni napraviti sve što je potrebno da vaš automobil ostane siguran. Danas ovlašteni servisi često imaju i bolje cijene od neovlaštenih, svakako provjerite i ondje se savjetujte.