Kvaliteta života

Pravo, a ne dar Vlade: Slave već tri godine besplatnog javnog prijevoza. U Hrvatskoj je to nemoguća misija?

Ilustracija Foto: Getty Images
Tko živi u maloj europskoj državi Luksemburgu, već tri godine ima besplatan javni prijevoz.

Nije iznenađujuće da na treću godišnjicu naizgled vrlo skupe javne inicijative gotovo svi koji koriste tramvaje, autobuse i vlakove u maloj državi EU-a kažu da su zadovoljni.

"Budući da je besplatan, lakše je brzo donijeti odluku, birati između javnog ili osobnog prijevoza. To znači da je vrlo pozitivan za okoliš i praktičan", rekao je muškarac čekajući tramvaj u gradu Luxembourgu.

Biti bogat i imati mali broj stanovnika, naravno, pomaže. Ima samo oko 640.000 građana i svaki od njih, u smislu BDP-a po stanovniku, vrijedi oko 99.900 eura godišnje prema najnovijim podacima Svjetske banke iz 2021. Usporedite to s prosjekom svakog građanina u susjednoj Francuskoj sa samo 35.200 eura godišnje, piše euronews.

Pročitajte i ovo JAVNI PRIJEVOZ ''Svaki dan kasnim na posao, trčim kao manijak na autobus, zašto se ne poštuje vozni red?'': Imamo ZET-ov odgovor

Pročitajte i ovo Napokon Tramvaj zvan čežnja: Nakon više od 20 godina širi se mreža u Zagrebu, pogledajte koji će dijelovi grada prvi dobiti nove trase

Kao što ste možda pogodili, besplatan prijevoz ima svoju cijenu; novac poreznih obveznika u konačnici ga financira – ali to ga čini pravednijim, objašnjava ministar mobilnosti i javnih radova.

U tome je veća pravednost jer oni koji plaćaju mali porez ne plaćaju ništa ili vrlo malo u ovom sustavu, stvarno je besplatno. A oni koji plaćaju veći porez, očito, imaju cijenu koja je možda malo viša", rekao je François Bausch.

Luksemburg ga također promiče kao način borbe protiv zagađenja i klimatskih promjena navodeći ljude da iz vozila prijeđu u vlakove i autobuse.

Pročitajte i ovo Kotač promjena Projekt koji bi mogao promijeniti sve: Stiže jedan od ključnih dokumenata za budućnost prometa u Hrvatskoj

Pročitajte i ovo Na putu napretka Budućnost na dva kotača: Ulaganje koje nema alternative, Hrvatska bi tu mogla posebno daleko dogurati

Zasad su automobili još uvijek najbolji, iako neki Luksemburžani već smatraju besplatni prijevoz pravom, a ne velikodušnim darom vlade.

"To omogućuje svim stanovnicima pograničnih područja, posebno onima iz Belgije, Njemačke i Francuske, jednostavno putovanje. A uz to je i dobar oblik slobode. Ovoga nema u Francuskoj. Manje je kontrolora, manje je gnjavaže", rekla je još jedna sretna korisnica tramvaja.