MiG-ovi Hrvatskog ratnog zrakoplovstva provode premalo vremena u zraku. Nakon servisa borbenih aviona u Ukrajini stanje u zrakoplovstvu nije bilo idealno. Od ukupno njih 12, svaki treći iz tada neutvrđenih razloga sve do danas ostalo je prizemljen. Službeno je dokazano da je u tom poslu isplaćeno mito, ne i da je remont koji je koštao oko 130 milijuna kuna loše napravljen.
Prije 12 godina dva su se MiG-a na vojnoj vježbi sudarila kod Plaškog. Piloti su preživjeli i za nesreću nisu bili krivi, ali su krhotine ozlijedile ženu na polju. Četiri godine kasnije jedan je pao kod Donje Lomnice. Pilot koji je iskočio nije imao iskustva u letenju.
Nije tajna ni da piloti na MiG-ovi njima nisu dovoljno letjeli. Sve to, ali i činjenica da su iduće godine trebali u zasluženu mirovinu, presudilo je u potrazi za novima.
"Moramo to gledati ne kao trošak, nego kao investiciju", rekao je tadašnji ministar obrane Damir Krstičević u siječnju 2017. godine.
No posao koji je bio visoko na listi Krstičevićevih želja prerastao je u fijasko. Priča s izraelskim Baracima je propala. Država se okrenula Francuzima i kupovini Rafala.
"Odabir koji smo napravili po nama je najbolji izbor u pogledu cijene. Što se tiče kvalitete, to je dugoročno najbolje rješenje", rekao je premijer Andrej Plenković u svibnju prošle godine
Ti su avioni koštali više od milijardu eura. Tehničari se već obučavaju, a prvi piloti put Francuske trebali bi nakon Nove godine. Do dolaska novih francuskih zrakoplova, koji bi trebali stići najkasnije krajem iduće ili početkom 2024. godine, upitno je hoće li ratno zrakoplovstvo imati čime štititi svoje nebo.
This browser does not support the video element.
Selak o stanju zrakoplovstva
O stanju hrvatske zračne flote, kao i o nesreći koja se dogodila u blizini Slatine, s umirovljenim pilotom Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Ivanom Selakom razgovarala je reporterka Dnevnika Nove TV Lina Dollar. Rekao je da zasad ni on ne zna što se točno dogodilo, ali da su prve informacije da je došlo do tehničkog problema.
"Bit će vrlo lagano utvrditi što se dogodilo. Rep aviona ostao je čitav. U njegovu korijenu nalazi se registrator parametara leta i registrator parametara motora. To je crna kutija na vojnom avionu. Iz nje će biti vidljivo što se zaista dogodilo", rekao je Selak.
Dodao je da on osobno poznaje oba pilota i da su obojica iskusni i dobri u svome poslu. Zatim je objasnio kako izgleda postupak katapultiranja iz aviona.
"Dosta je jednostavan. Niti jedan protokol za spašavanje života ne smije biti kompliciran jer onda neće biti odrađen kako treba. Onog trenutka kada utvrdite da trebate napustiti avion, prvo ga usmjeravate na nenaseljeno područje. Zatim zauzimate pravilan položaj i povlačite udvojene ručice", rekao je.
"Sve ostalo odvija se automatski, nevezano za to hoćete li se onesvijestiti, što je vrlo vjerojatno. Napustit ćete zrakoplov zajedno sa sjedištem, stabilizirate se u zraku i otvara se padobran. Na vama je da se prizemljite na što mekši teren", dodao je.
Također je rekao da ne vidi ničiju odgovornost za nesreću pored Slatine.
"U pitanju je tehnika, a ona ima pravo otkazati. Isto kao što vaša kamera može otkazati, može otkazati i avion", rekao je Selak reporterki Dnevnika Nove TV.
Što se tiče stanja MiG-ova, Selak je rekao da će oni biti za otpis kada navrše određenu količinu sati naleta ili godina službe.
"Avion u zrak ide isključivo i samo ispravan. Ja vidim što muči hrvatsku javnost. Muči ih to što misle da su to stare kante i neispravni avioni. U 30 godina, koliko je prošlo da imamo te avione, ovo je drugi slučaj da se avion napustio katapultiranjem. Prvi je bio 2014. godine i tada je avion mogao sletjeti", rekao je.
"Prema tome, avioni su u tih 30 godina itekako bili ispravni. Ja bih bio presretan da bilo koji avion koji sljedeći dobijemo bude toliko ispravan", zaključio je Selak na kraju razgovora.
Dnevnik Nove TV pratite svaki dan od 19 sati, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr