Biste li povjerili svoje živote računalima koja bi upravljala automobilima ili mislite da bi to bilo prerizično te da bi vožnja trebala biti rezervirana samo za ljude? Nedavno istraživanje koje je proveo Eno Center, organizacija čiji je cilj unaprjeđenje prijevoza pokazalo je da bi takvi automobili kojima bi upravljala računala u budućnosti mogli spasiti tisuće života i uštedjeti milijarde dolara. Teoretski, računala bi mogla biti idealni vozači – ne piju, ne drogiraju se, sigurno neće zaspati za volanom niti će ih omesti poruke na mobitelu ili pjesme na radiju, a i njihove su reakcije puno brže u odnosu na ljude.
Pročitajte i ovo
izvidi još traju
Doznali smo čiji je auto izgorio na parkiralištu: "Moglo bi biti ozbiljno"
Očevid u tijeku
FOTO Noćna buktinja uznemirila građane: Izgorjela čak tri automobila
Automobili BEZ VOZAČA: Počinje njihovo testiranje!
Komentirajući rezultate ovog istraživanja, na Huffington Postu naglašavaju da, kada bi računala upravljala samo s deset posto automobila i kamiona, godišnje bi se smanjio broj poginulih u prometnim nesrećama za tisuću, dok bi financijska ušteda povezana s prometnim nesrećama iznosila oko 38 milijardi dolara, a ako bi računala upravljala s 90 posto automobila, broj poginulih smanjio bi se za više od 21 tisuću godišnje, uz financijske uštede od čak 447 milijardi dolara – pri čemu treba napomenuti da se ove brojke odnose samo na područje SAD-a.
Joshua Schank, predsjednik i izvršni direktor Enoa rekao je kako je potrebno još mnogo vremena i koraka do faze u kojoj će automobilima upravljati računala te će se tada otvoriti jedan potpuno novi svijet koji će u potpunosti promijeniti naš pogled na vožnju i sigurnost. Tako bi dosadašnji vozači u automobilima u budućnosti mogli u miru čitati knjige, gledati videozapise na prijenosnim računalima ili telefonirati s prijateljima, dok bi računala u potpunosti upravljala automobilima. Ona bi čak mogla biti programirana da pokupe ljude ispred njihove kuće, odvezu ih na željenu destinaciju, sama se parkiraju i poslije opet odu po njih i vrate ih kući – kao da imate vlastiti taksi kojim upravlja računalo.
Iz Eno Centra podsjećaju na jedno vladino istraživanje prema kojem je ljudski faktor glavni uzrok za više od 90 posto sudara – više od 40 posto sudara sa smrtnim posljedicama povezano je s alkoholom, drogom, umorom i ometanjima vozača. Također, među čestim uzrocima prometnih nesreća nalaze se i brza i agresivna vožnja, spora reakcija vozača, neiskustvo i drugi faktori, a svi navedeni problemi mogli bi biti izbjegnuti ako automobilima ne budu upravljali ljudi nego računala.
Do sada su brojne automobilske kompanije počele s testiranjima automobila bez vozača, a čini se da je do sada najdalje s testiranjima došao Google čiji su automobili kojima upravljaju računala do sada prešli više stotina tisuća kilometara po američkim cestama.
No, trenutno postoje najmanje dva problema s razvojem ovakvih automobila – jedan je cijena jer automobili moraju biti opremljeni naprednom tehnologijom, senzorima, snažnim računalima i softverom čija vrijednost može iznositi više od sto tisuća dolara po automobilu, a drugi je, naravno, sigurnost.
Automobil kojim 'upravljaju duhovi'...
Naime, postavlja se pitanje tko bi odgovarao za štete i potencijalne ljudske žrtve koje bi mogli izazvati ovakvi automobili, a tu je uvijek i problem hakiranja i pouzdanosti softvera. 'Može se dogoditi da ljudske greške zamijenimo računalnim greškama', smatra Clarence Ditlow iz Centra za automobilsku sigurnost i upozorava da bi to trebalo ovisiti o sigurnosnim standardima koje će postaviti vlada te o kvaliteti izrade samih proizvođača automobila.
Iako još nije poznato kada bi se prvi ovakvi automobili mogli pojaviti na ulicama, iz Nissana su nedavno najavili da će njihovi 'automobili bez vozača' biti komercijalno dostupni već do 2020. godine, dok ćemo za Googleove automobile trebati sačekati još koju godinu više.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook