Porsche 911 već je pet desetljeća najpoznatiji model legendarnog proizvođača sportskih automobila. Postoji tek nekolicina drugih automobila na svijetu koji se mogu pohvaliti toliko dugom tradicijom ali i kontinuitetom proizvodnje kao što je to slučaj s Porsceom 911.
Pročitajte i ovo Nova Porsche 911 Carrera s pogonom na sva četiri kotača Subaru Advanced Tourer koncept – prilično opaki karavanOvaj automobil izvor je inspiracije mnogim zaljubljenicima u sportske automobile diljem svijeta i to od prvog dana otkad je predstavljen kao model 901 na IAA International Automotive Showu u rujnu 1963. godine. Danas ga mnogi smatraju iskonskim sportskim automobilom, oglednim primjerom za sve ostale automobile. 911 model također je i glavna referentna točka za sve druge Porsche modele.
Od tada do danas, proizvedeno je više od 820.000 Porsche 911 automobila čime je to ujedno i najuspješniji sportski automobil na svijetu. Prilikom razvoja svake od sedam generacija 911-ice, inženjeri u Zuffenhausenu i Weissachu uspijeli su na nov način protumačiti temeljni identitet ovog modela čime bi uvijek iznova pokazali svijetu Porscheovu sposobnost za inovacije. Ono što je jedinstveno za 911-icu jest da ovaj automobil uspijeva pomiriti očigledne proturječnosti kao što su sportski karakter i svakodnevnu praktičnost, tradiciju i inovacije, ekskluzivnost i društvenu prihvaćenost, dizajn i funkcionalnost.
Osim svog jedinstvenog vizualnog identiteta koji karakteriziraju klasične ali isto toliko jedinstvene linije, Porsche 911 oduvijek se isticao svojim naprednim tehnološkim rješenjima. Većina ideja i tehnologija koje su debitirale s Porsche 911 modelima začete su na trkaćim stazama. 911 model od samih je početaka pravi performansni automobil u srcu, a automobilistički sport njegov je najvažniji laboratorij i testni poligon. Od samog početka, 911 model neizostavni je sudionik utrka diljem svijeta čime je stekao reputaciju svestranog i pouzdanog pobjednika. Štoviše, dobre dvije trećine svih postolja na profesionalnim utrkama, kojih je oko 30.000, Porsche je osvojio upravo s 911 modelom.
Iz svih gore navedenih razloga, Porsche za 50. rođendan svoje 911-ice planira nešto doista posebno. Porsche namjerava cijelu godinu posvetiti proslavi ovog legendarnog sportskog automobila uz cijeli niz posebnih događaja a slavlje počinje već u ožujku s Retro Classics izložbom automobila u Stuttgartu koja se održava od 7.-10. ožujka. Porsche Museum najaviti će cijelogodišnje slavlje s četiri posebna eksponata, sa starim 911 Turbo Coupe modelom, zatim 911 Cabriolet dizajnerskom studijom iz 1981., cestovno-legalnom verzijom 911 GT1 modela iz 1997. te Type 754 T7 prototipom. Šasija potonjeg modela koju je izradio prof. Ferdinand Alexander Porsche bila je glavni moment u u razvoju dizajna 911-ice.
Porsche će također poslati autentičan 911 model iz 1967. godine na svjetsku turneju. Tijekom godine ovaj će klasik proputovati preko pet kontinenata gdje će se pojaviti na mjestima poput Pebble Beacha, Kalifornije, Kine, Goodwooda u Velikoj Britaniji, Pariza te Australije. Kao ambasador Porsche brenda, ovaj 'vintage' 911 model također će gostovati na mnogim međunarodnim sajmovima automobila ali i povijesnim relijima i automobilističkim događajima.
Prva 911-ica (1963.) – legenda je rođena
911 model došao je kao nasljednik Porsche 356 modela te je odmah osvojio srca ljubitelja sportskih automobila. Prototip je prvi put predstavljen na IAA Frankfurt Motor Showu 1963. kao 901 model da bi bio preimenovan u 911 model tijekom lansiranja na tržište 1964. Njegov šesterocilindrični boxer motor sa zračnim hlađenjem dostavljao je 128 KS što mu je omogućavalo i za današnje pojmove prilično respektabilnu maksimalnu brzinu od 211 km/h.
Za one kojima je to ipak bilo malo prebrzo, od 1965. kupci su se mogli odlučiti i za četverocilindrični Porsche 912 model. Godinu dana kasnije, 1966., Porsche je predstavio 911 S model sa 158 KS koji je ujedno bio i prvi model s kovanim alu naplatcima iz Fuchsa. 911 Targa sa svojim osebujnim 'roll-barom' od nehrđajućeg čelika predstavljena je krajem iste godine kao prvi cabriolet sa sigurnosnom šipkom u slučaju prevrtanja. Tijekom 1967. godine ponudi se pridružio i model s polu-automatskim Sportomatic 4-stupanjskim prijenosom.
Porsche 911 postajao je sve jači i jači kako se zapremnina motora povećavala, prvo na 2.2 litre 1969. te kasnije na 2.4 litre 1971. godine. Porsche 911 Carrera RS iz 1972. s 2.7-litrenim motorom (207 KS) i masom od manje od 1.000 kg i dan danas je utjelovljenje sportskog automobila iz snova. Njegov karakterističan 'ducktail' stražnji kraj bio je prvi stražnji spojler koji se ikada pojavio na serijski proizvodnom automobilu.
Serija G (1973.) – Druga generacija
Deset godina nakon premijere 911-ice, inženjeri iz Porschea dali su 911-ici prvi temeljiti makeover. Serija G proizvodila se od 1973. do 1989., duže od bilo koje druge generacije 911 modela a ista je bila specifična po izražajnim branicima svojstvenim po svojim apsorpcijskim karakteristikama u slučaju sudara. Ta je inovacija uvedena s ciljem ispunjavanja najnovijih standarda sigurnosti u slučaju sudara uvedenih u SAD-u. Zaštita putnika dodatno je poboljšana ugradnjom sigurnosnih pojaseva u tri točke koji su bili dio standardne opreme kao i ugradnjom naslona za glavu na sjedala.
Jedna od prekretnica u razvoju 911 modela dogodila se 1974. godine s predstavljanjem prvog Porsche 911 Turbo modela s 3.0-litrenim motorom snage 256 KS i upadljivim stražnjim spojlerom. Svojom jedinstvenom kombinacijom luksuza i sportskih performansi, Turbo je postao sinonim za Porscheovu magičnu privlačnost.
Sljedeći skok u performansnom potencijalu uslijedio je 1977. godine s 911 Turbo modelom s 3.3-litrenim motorom. Izlazna snaga iznosila je 296 KS čime je ovaj model bio najjači u svojoj klasi. 1983., atmosferski 911 Carrera model naslijedio je SC model a sa svojim 3.2-litrenim motorom s 228 KS postao je jedan od najdražih kolekcionarskih primjeraka. Od 1982. godine nadalje ljubitelji svježeg zraka i otvorenog neba mogli su naručiti i kabriolet verziju 911-ice. Porsche 911 Carrera Speedster, lansiran 1989. godine podsjećao je na legendaran 356 model iz pedesetih godina prošlog stoljeća.
Klasično i moderno - 964 (1988)
Baš kada su stručnjaci iz automobilističke industrije počeli predviđati neizbježan kraj jedne ere, Porsche je 1988. godine izbacio 911 Carrera 4 (964) model. Nakon 15 godina proizvodnje platforma 911-ice radikalno je revidirana i osviježena s čak 85 posto novih komponenti što je omogućilo Porscheu da stvori moderno i održivo vozilo. Njegov 3.6-litreni boxer motor sa zračnim hlađenjem dostavljao je 247 KS. Izvana, novi 964 model razlikovao se od svojih prethodnika tek u sitnim detaljima, točnije svojim aerodinamičkim poliuretanskim branicima i automatski izvlačivim stražnjim spojlerom. Isti je tako dolazio s ABS-om, servo upravljačem i zračnim jastucima a opcionalno se mogao naručiti i Tiptronic automatski mjenjač. Novi model imao je potpuno redizajniranu šasiju s ramenima od ultra-lakih kovina i ovjesom s oprugama umjesto prethodnog tipa ovjesa s torzijskom šipkom.
Revolucionaran model 911 modelske linije bio je Carrera 4 model s pogonom na sva četiri kotača. Uz Carrera Coupe, Cabriolet i Targa verzije, od 1990. godine kupci su također mogli naručiti i 964 Turbo. Prvotno pogonjen iskušanim 3.3-litrenim rednim šesterocilindričnim motorom, Turbo iz 1992. bio je unaprijeđen s jačim 3.6-litrenim agregatom sa 355 KS. Danas se 964 Carrera RS, 911 Turbo S i 911 Carrera 2 Speedster nalaze na samom vrhu popisu želja gotovo svakog kolekcionara automobila.
Posljednji modeli sa zračnim hlađenjem – 993 (1993.)
Porsche 911 s internom oznakom 993 i dan danas je jedina istinska ljubav većine vlasnika Porscheovih automobila. Njegov nevjerojatno lijep dizajn ima puno veze s time. Integrirani branici naglašavaju elegantan izgled ovog automobila. Prednji kraj je nešto više spušten u odnosu na ranije modele što je bilo moguće zahvaljujući prelasku s okruglih na polieliptične svjetlosne sklopove. 993 vrlo je brzo stekao reputaciju izvanredne pouzdanosti a bio je i vrlo agilan zahvaljujući svojoj novo-dizajniranoj aluminijskoj šasiji.
Turbo verzija bila je prva s twin-turbo motorom koji se mogao pohvaliti s najnižom emisijom štetnih plinova od bilo kojeg drugog pogonskog sklopa u serijski proizvodnim automobilima u svijetu te 1995. godine. Naplatci sa šupljim krakovima koji se nikada prije nisu našli ni na jednom drugom automobilu bili su još jedna inovacija koja je dolazila s Turbo verzijom s pogonom na sva četiri kotača.
Porsche 911 GT2 zamišljen je kao iskonski sportski automobil s jednim, jedinim ciljem, velikom brzinom. Električni stakleni krov koji se spuštao iza stražnjeg stakla bio je jedna od inovacija predstavljenih s 911 Targa modelom. Međutim, glavni razlog zašto najokorjeliji Porscheovi fanovi i dalje obožavaju 993 model jest to što je ovaj model, koji se proizvodio od 1993. do 1998., bio posljednji 911 model s motorom sa zračnim hlađenjem.
Vodeno hlađenje - 996 (1997)
Interne oznake 996, koji se proizvodio od 1997. do 2005., predstavljao je prekretnicu u povijesti 911 modela. Ta je generacija zadržala sve karakterne crte i povijesno nasljeđe 911 modelske linije dok se u stvari radilo o posve novom automobilu. Opsežno redizajnirana generacija bila je prva koju je pogonila verzija boxer motora s vodenim hlađenjem. Zahvaljujući svojim glavama cilindara s četiri ventila, postizao je 296 KS te je postavio nove standarde u pogledu emisija štetnih plinova, buke i potrošnje goriva.
Vanjski dizajn odlikovale su klasične linije 911-ice izvedene na nov ali i dalje prepoznatljiv način. Stilske promjene donijele su i manji otpor zraka od 0.30 Cd. Linije 996 modela bile su rezultat razmjene komponenti s uspješnim Porsche Boxsterom. Najočigledniji su prednji svjetlosni sklopovi s integriranim indikatorima za promjenu smjera koji su u početku bili uzrok kontroverzi da bi ih kasnije počeli kopirati mnogi drugi proizvođači vozila. U unutrašnjosti su vozači mogli uživati u sasvim novom putničkom prostoru. Udobnost u vožnji počela je biti sve veći imperativ uz neizostavne sportske vozne karakteristike. S 996 modelom, Porsche je pokrenuo do tada neviđenu modelsku ofenzivu s cijelom serijom novih verzija 911-ice. 911 GT3 stajao je na pročelju zavidne kolone modela 1999. godine te je upravo ovaj model zaslužan za to da je tradicija Carrera RS-a ostala živa i zdrava. 911 GT2, prvi automobil standardno opremljen s keramičkim kočnicama, 2000. godine predstavljen je na tržištu kao ekstremno sportsko vozilo.
997 (2004) – Klasicizam i moderna
U srpnju 2004. Porsche je predstavio novu generaciju 911 Carrera i 911 Carrera S modela koje su nosile internu oznaku 997. Prozirni, ovalni prednji svjetlosni sklopovi s odvojenim indikatorima za promjenu smjera na prednjoj masci označavali su povratak dizajnu starijih 911 modela a nova generacija pružala je još mnogo toga osim stila. Bilo je to visoko-performansno vozilo s 3.6-litrenim boxer motorom pod poklopcem koji je dostavljao 321 KS dok je novi 3.8-litreni motor u Carreri S dostavljao nevjerojatnih 350 KS.
Šasija je također značajno prerađena a Carrera S dolazila je s Porsche Active Suspension Management sustavom (PASM) koji je bio dio standardne opreme. 2006. godine Porsche je predstavio 911 Turbo, prvi serijski proizvodni benzinac s turbo punjenjem i varijabilnom geometrijom turbine. Redizajn je stigao u jesen 2008. čime je 997 postao još učinkovitiji zahvaljujući DFI sustavu izravnog ubrizgavanja goriva i Porscheovom PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) mjenjaču s dvije spojke. Bio je to prvi put u povijesti 911 modela da je postojalo toliko puno opcija koje su vozači mogli odabrati te tako prilagoditi performanse automobila svojim željama a s Carrerom, Targom, Cabrioletom, modelima sa stražnjim pogonom ili pogonom na sva četiri kotača, pa Turbo, GTS modelima, drugim specijalnim modelima te cestovnim verzijama GT trkaćih automobila, 911 obitelj u konačnici se sastojala od sveukupno 24 različite varijante.
Seksi 50-godišnjak oblikovan iskustvom – 991 (2011)
Ovaj automobil, koji unutar četiri zida njemačkog brenda nazivaju 991, predstavlja najveći tehnološki iskorak u evoluciji 911 modela. Model koji je ionako već desetljećima postavljao mjerila kvalitete, s novom generacijom je podignuo ljestvicu što se tiče performansi i učikovite potrošnje na sasvim novu razinu. Potpuno nova šasija s dužim međuosovinskim razmakom, širim tragom kotača, većim gumama i ergonomski optimiziranim interijerom, 911 postao je još više sportski orijentiran te udobniji nego ikada. Tehnički gledano, 911 je ogledni primjer Porsche Intelligent Performance filozofije, time što nudi još nižu potrošnju goriva i još više performanse. Isto je bilo moguće zahvaljujući manjem 3.4-litrenom motoru u Carrera modelu (koji unatoč tomu razvija 5 konjskih snaga više od 3.6-litraša iz druge generacije 997 modela), ali i hibridnoj konstrukciji od čelika i aluminija koja je značajno smanjila ukupnu masu vozila.
Uvedene su i neke druge inovacije poput Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) funkcije i prvog takvog na svijetu 7-stupanjskog ručnog mjenjača. Dizajn 991 modela također je bio predmet pohvala i pozitivnih kritika. Svojim karakternim linijama, uzbudljivim konturama i precizno dizajniranim detaljima, sedma generacija Porsche 911 Carrere i dalje je nedvojbeno 911 model koji je još jednom uspio na nov i uzbudljiv način protumačiti legendarno povijesno nasljeđe 911-ice te ponovno postaviti nove standarde u dizajnu automobila. Ovo je najbolja generacija 911-ice ikada.......dok ne dođe sljedeća generacija!
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na Facebooku i Twitteru. Pratite DNEVNIK.hr putem iPhonea i ANDROID mobilnih uređaja.
►►► Prototip izvornog Porschea 959 ponuđen na aukciji
►►► Upoznajte Silver Bullet Hot Rod