'Like' i 'Tweet' koji se pojavljuju na vrhu stranica vijesti ili pored proizvoda na maloprodajnim mjestima obavještavaju Facebook i Twitter da je osoba posjetila te stranice čak i kada nije kliknula na ikone, pokazala je studija koju je naručio Wall Street Journal.
Pročitajte i ovo
Interpol raspisao potragu
Misterij dječaka iz Dunava: Pronađen je omotan folijom i s kamenom na tijelu - "Netko negdje zna nešto o njemu"
REZULTATI ISTRAŽIVANJA
Kao Jugoslaveni: Vrlo mali broj građana Unije se nacionalno smatra Europljanima
Ti programi su dakako, vrlo profitabilni. Dodani su milijunima internetskih stranica u posljednjih godinu dana. U studiji se navodi kako se Facebook ikone pojavljuju na trećini od 1.000 najposjećenijih web stranica na svijetu. Ikone Twittera i Google Inc.-a nalaze se na 20 do 25 posto tih stranica.
Navedeni programi koji su stvoreni kako bi se lakše dijelio sadržaj s prijateljima i kako bi web stranice privukle posjetitelje su također potencijalno snažan alat za praćenje korisnika interneta. Oni mogu povezati korisnike pregledavajući njihove navike s njihovim socijalno umreženim profilom koji često sadrži njihova imena. Na primjer, Facebook i Twitter znaju kada neki od njihovih korisnika čita određeni članak čak i ako korisnik ne stisne 'Like' ili 'Tweet' na tim mjestima. Da bi se to omogućilo, čovjek mora biti samo prijavljen na Facebook ili Twitter barem jednom u posljednjih mjesec dana. Stranice će nastaviti prikupljati pregledane podatke čak i ako osoba isključi svoj preglednik ili njihovo računalo, sve dok se ne odlogira iz svog Facebook ili Twitter profila.
Ograđuju se od optužbi za kršenje privatnosti
Iz Facebooka, Twittera i Googla kažu kako ne koriste programe za praćenje korisnika. Facebook kaže da ih koriste samo u reklamne svrhe, te da korisnikov klik na tipku služi isključivo za dijeljenje sadržaja s prijateljima. Facebook i Google tvrde kako oni pregledavanje podataka čine anonimnim tako što se informacija ne vezuje uz određenog korisnika. Iz Facebooka naglašavaju i da se podaci brišu u roku od 90 dana, dok Google navodi kako se brišu u roku od dva tjedna. Informacije, dodaju, također koriste za mjerenje učinkovitosti te kako bi privukli posjetitelje.
Twitter navodi kako ne koristi podatke takvog tipa te ih vrlo brzo briše. Njihov glasnogovornik kaže da teoretski tvrtka koristi podatke s ciljem poboljšanja sadržaja koji će ići na ruku korisnicima u budućnosti.
I Facebook i Google i Twitter oglasili su se o ovom problemu zbog sve veće zabrinutosti korisnika interneta i smartphone korisnika oko privatnosti njihovih podataka.
Članovi američkog Kongresa su naveli najmanje pet točaka po pitanju privatnosti koje se odnose na račune u ovoj godini, uključujući i tri koja imaju za cilj stvoriti mehanizam koji će onemogućiti praćenje korisnika.
Kolekcija korisnikovih web aktivnosti - nenamjerna nuspojava??
Neki odvjetnici koji se bave pitanjem privatnošću izrazili su zabrinutost, navodeći kako su Facebook i Google obilježeni problemom pitanja privatnosti. 'Naše online čitateljske navike obuhvaćaju sve o čemu razmišljamo - od političkih i vjerskih pitanja do zdravlja i problema u odnosima', rekao je Peter Eckersley, viši tehnolog u Electronic Frontier Foundation i zagovaratelj privatnosti grupa.
Kreatori navedenog programa kažu kako je kolekcija korisnikovih web aktivnosti - nenamjerna nuspojava. Kako bi se korisniku prikazalo kojem se od njegovih prijatelja svidio određeni članak, mora postojati uvid u korisnikov identitet.
Kako bi se utvrdila nadmoćnost programa the Journal je angažirao Briana Kennisha, bivšeg inženjera Googlea, koji je prošle godine pokrenuo tvrtku Disconnect Inc. koja nudi softver za blokiranje prikupljenih podataka. Studija koju je napravio Kennish je ispitala više od 200.000 internet stranica, među kojima i 1.000 najposjećenijih.
Dostupnost informacija socijalnog karaktera putem dotičnih programa se prvi put pojavila prije pet godina kada su online usluge poput Digg Inc. dopustile korisnicima dijeljenje vijesti. U to vrijeme, program nije bio uzrok pregledavanja podataka putem kojeg se iščitava društveni položaj, već su instalirani od strane vlasnika web stranica kako bi im pomogli u većoj posjećenosti stranica. U skladu s time, prošle godine je Facebook uveo 'Like' ikonu.
Program je u 'suradnji s kolačićima' (cookies) koje Facebook smješta u web preglednik već kada korisnik otvara račun ili se prijavljuje na svom profilu. Zajedno, omogućavaju Facebooku prepoznavanje korisnika na bilo kojem mjestu.
Bret Tylor, Facebookov glavni tehnološki direktor, kaže da navedena tehnologija omogućava pružanje kvalitetnog uvida u ono što korisnikov online prijatelj voli. Navodi kako se spomenuto ne koristi za praćenje, niti je tomu namijenjeno. G. Tylor kaže kako 'kolačići' služe zaštiti stranice od ljudi koji pokušavaju probiti korisničke račune.