Nekoliko eura za skidanje glazbe, nekoliko za gledanje filmova pa još malo za news programe – jedna od posjetiteljica konferencije RoNewMedia u Bukureštu svjetske je stručnjake iz područja medija, interneta i marketinga pitala neće li ljudima biti previše plaćati za sadržaje koje žele gledati, koliko god kvalitetni bili.
Pročitajte i ovo
''Na pravom putu''
Grabar-Kitarović: "Tri mora brišu granicu 'stare i nove Europe'"
Na summitu Inicijative tri mora
Analiza Ivane Petrović: ''Vrlo je zanimljivo da se inicijativi priključuje i Njemačka, inače velika protivnica''
Priznajmo, ljudima je i dalje teško platiti za sadržaj na internetu jer smo navikli da ondje uvijek dobijemo sve poželimo – besplatno. Sve što čitamo ili gledamo na internetu nekako nam nije ‘opipljivo’ poput primjerice različitih dnevnih novina, magazina I političkih tjednika. Upravo s tim je povukao paralelu i BBC-jev Stuart McLennan, direktor tržišta Centralne i Istočne Europe. ‘Ljudi godinama kupuju primjerice i po nekoliko vrsta novina pa mislim da će tako biti i u online svijetu. Važno je prilagoditi se publici i onome kako oni žele preuzimati sadržaj.
Problem interneta je ta percepcija da je ondje sve besplatnoi i ljudi se sada teško privikavaju da nešto moraju platiti. Ne zaboravite da je vrlo skupo napraviti i ponuditi dobar I kvalitetan sadržaj, ali vjerujem da će krajnji korisnici prepoznati i biti uz kvalitetan sadržaj.’ McLennan je podsjetio na američki Spotify na kojem za 10-tak dolara mjesečno možete uživati u glazbi.
>> Ekskluzivno: Što vodeći svjetski stručnjaci kažu o budućnosti medija!
No ovaj BBC-jev stručnjak smatra da će za koju godinu i najveća društvena mreža početi naplaćivati svoje usluge. ‘Ne bi me iznenadilo da za 5 do 10 godina Facebook počne naplaćivati svoje usluge. Plaćam par eura za skidanje glazbe, plaćam 2 dolara za kavu i vjerujem da ću u budućnosti 2 do 3 dolara plaćati i za Facebook jer on je zapravo dobar sadržaj’, kaže McLennan.
Osim kvalitetnog sadržaja generalni menadžer rumunjskog Trilulilua Sergiu Biris kaže da je još nešto potrebno da bi ljudi dali svoj novac. ‘Važno je da se kvaliteta sadržaja kombinira s uvjerljivošću, da bude lakše doći do željenog sadržaja nego što je to kada je u pitanju piratstvo, da to koriste i vaši prijatelji te da je cijena prihvatljiva’, kaže Biris. Tada će kaže, ljudi biti spremni platiti sadržaj.
A sve više Rumunja spremno je platiti za VOYO, video on demand CME grupe koja je vlasnik i Nove TV u Hrvatskoj gdje imamo inačicu OYO. Ondje , prema posljednjim podacima iz ožujka, ljudi mjesečno provedu 13 sati I 8 minuta gledajući nešto na VOYO-u. I ta brojka sve više raste! ‘Mi želimo biti Netflix Središnje i Istočne Europe’, ambiciozan je kada govori o VOYO-u Robert Berza, čelna osoba Odjela interneta CME grupe koja je vlasnik vodećih TV kanala u 6 europskih zemalja među kojima je i Nova TV, odnosno naš portal Dnevnik.hr. Netflix, kaže, u SAD-u gleda 20% kućanstava i Europa je veliko potencijalno tržište.
‘Mi zarađujemo na ‘online televiziji’ jer već imamo svu potrebnu infrastrukturu koja nam u tome pomaže’, kaže Berza koji je dao i nekoliko savjeta kako se može zaraditi od ‘Video On Demand’. ‘Kupite ili platite licencu za video sadržaje od različitih studija, velikih ili malih. Važno je da kreirate i producirate jedinstven video sadržaj te postepeno stvorite ogromnu ponudu sadržaja za gledatelje’, kaže Berza.