Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Score Alarm

Hrvatski poduzetnik kreće u osvajanje svjetskog tržišta!

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Ivan Klarić razvio je popularnu aplikaciju za praćenje sportskih rezultata Score Alarm s kojom, nakon uspjeha u Hrvatskoj, kreće na osvajanje globalnog tržišta

Brojni ljubitelja sporta diljem svijeta uskoro bi mogli sve sportske rezultate utakmica koje ih zanimaju pratiti na mobilnoj aplikaciji iza koje stoji 'hrvatska pamet'. Nakon uspjeha u Hrvatskoj s aplikacijom Score Alarm, mladi hrvatski poduzetnik Ivan Klarić sada kreće u osvajanje globalnog tržišta s novom verzijom aplikacije koja je dostupna u cijelom svijetu, a jedno od glavnih tržišta je SAD.

Pročitajte i ovo Laura Codruta Kovesi optužnica EPPO-a Hrvatski poduzetnik uzeo više od 200 tisuća eura bespovratnih poticaja Ilustracija Stručnjaci ih osudili Predatorska taktika? Kockarnica navodno plaća blogove kako bi navukla mlade majke na klađenje: "Ako kao mama ne možete..."

Ova smartphone aplikacija za praćenje sportskih rezultata namijenjena je korisnicima koji imaju potrebu pratiti rezultate uživo, pri čemu su najbrojnija skupina igrači sportskih kladionica koji više ne moraju konstantno gledati u teletekst ili stiskati refresh na svojim tipkovnicama računala jer će ih ova aplikacija obavijestiti o svim promjenama na utakmicama koje prate.

U razgovoru za Dnevnik.hr Klarić je opisao kako je došao na ideju za Score Alarm, kako je njegovu aplikaciju prepoznala Hrvatska Lutrija te je iznio niz savjeta koji bi mogli biti od velike važnosti svim budućim startupovima, poduzetnicima i programerima mobilnih aplikacija.

Na temelju svog iskustva Klarić kaže da je za uspjeh u poduzetništvu iznimno bitna ambicioznost i poduzetnički duh, sama ideja, odnosno proizvod i inovativnost, a bez spremnosti na ogromna odricanja, bez upornosti (kojom se nadomještaju promašaji) i entuzijazma ne treba niti pokušavati s ulaskom u poduzetničke vode. Jako su važni i ljudi s kojima surađujete te je posebno istaknuo svoje suradnike s kojima je radio na razvoju Score Alarma – Marina Huljeva i Petra Kujundžića, vlasnike developerske tvrtke Limun Studio te Antuna Debaka, suosnivača dizajnerske tvrtke UX Passion i današnjeg glavnog dizajnera Score Alarma.

Svim poduzetnicima i developerima koji razmišljaju o razvoju vlastitih aplikacija savjetuje kako je na početku najbitnije fokusirati se na proizvod: 'Neka prva verzija već radi tehnički dobro. Slušajte korisnike i kroz inovativne opcije tražite komparativne prednosti'. Također, od samog početka bitno je razmišljati kako bi mogli ostvariti prve prihode i o načinima na koji bi svoj proizvod mogli prodati.

Hrvat osmislio jednu od trenutno najpopularnijih aplikacija za mobitele

Klarić smatra da je lokalno tržište odlično za testiranje beta verzija aplikacija koje se onda, na temelju iskustava korisnika, mogu dodatno unaprjeđivati i usavršavati i takav proizvod plasirati na globalno tržište. Ono što je naročito bitno jest i inovacija, dakle neki novitet na tržištu, a Score Alarm kladioničarima je omogućio jednostavan način praćenja rezultata na mobilnim telefonima unošenjem (skeniranje ili upisom koda) podataka s listića u mobilnu aplikaciju, a aplikacija bi ih automatski obavještavala o promjenama rezultata, strijelcima, kartonima i drugim informacijama utakmica koje prate.

Na temelju te ideje stvorio je poslovni model i prodao prava na Score Alarm Hrvatskoj Lutriji te napominje da će ovo rješenje, koje je dakle nastalo u Hrvatskoj, za nekoliko godina imati sve ozbiljne svjetske kladionice.

Startupovi i investitori

Kada se priča o startup kompanijama, jedna od najčešćih riječi koje se spominje su investitori. Klarić vjeruje da danas u Hrvatskoj, u svijetu mladih ljudi, tvrtki i entuzijasta, popularnih startupa, postoji problem percepcije investitora jer dobar dio kompanija razmišlja samo o investiciji i o investitorima dok im je proizvod u potpuno drugom planu, zbog čega na se na kraju na tržištu pojavi 'poluproizvod'.

Naravno, investitori i banke su u biznisu svakako dobra stvar, ali oni služe da kompanije u nekim trenucima ubrzaju razvoj, prijeđu neki put znatno brže nego bi ga prošli bez tog kapitala – iako komunicira s investitorima, s nikim još nije postigao dogovor, no ubrzo namjerava povećati ulagački kapital. Napominje kako veliki kapital na početku nekad čak može biti više štetan nego koristan te smatra da ne bi bilo bolje da je u početku imao veći kapital.

iOS ili Android

Još jedno od čestih pitanja o kojima razmišljaju developeri mobilnih aplikacija jest – iPhone ili Android, odnosno hoće li razvijati aplikaciju za obje platforme ili će favorizirati jednu od njih. Iako Klarić kaže kako ne treba raditi razliku između ove dvije platforme, napominje kako su se oni odlučili za iPhone jer smatra da je na njemu lakše monetizirati kvalitetan softver.

Dosadašnji rezultati koje je Score Alarm ostvario na hrvatskom tržištu su odlični, a ovaj mladi poduzetnik sada kreće u osvajanje globalnog tržišta te mu je cilj do nogometnog SP-a u Brazilu premašiti brojku od 500 tisuća downloada. Nova verzija predstavlja realizaciju početne ideje o 'stvaranju najbolje mobilne aplikacije za praćenje rezultata globalno' te Klarić vjeruje da je Score Alarm kvalitetnija aplikacija koja bolje rješava problem određene skupine korisnika od aplikacija globalnih i puno bogatijih korporacija koje imaju isti cilj.

Pročitajte cijeli intervju s Ivanom Klarićem

Kako ste došli na ideju za Score Alarm – jeste li ljubitelj klađenja i sporta ili ste jednostavno na ovom tržištu vidjeli potencijal za uspjeh i zaradu?

Radom uz fax zaljubio sam se u IT i poduzetništvo i već sam s negdje 21-22 godine postao siguran da bi htio napraviti nešto svoje. Mobilne aplikacije bile su mi posebno drage, a svatko tko živi u Hrvatskoj vjerojatno je mogao primijetiti kako ljudi prate rezultate na teletekstu i web stranicama, što je bio jasan znak da na mobilnim platformama nema dobro izvedenog rješenja. Iako ja nisam ljubitelj klađenja, znam kako kladionica funkcionira, poznajem materiju te sam dobro istražio što bi igračima bilo potrebno kod praćenja rezultata.

Kako je krenula priča o Score Alarmu i koliko je trajao cjelokupan proces od ideje do lansiranja?

Prvi korak bio je kad me Saša Fišter, osnivač tehnološkog bloga ZIMO upoznao s mojim današnjim partnerima Marinom Huljevom i Petrom Kujundžićem, vlasnicima developerske tvrtke Limun Studio. Marin i Petar tada su radili u velikoj firmi, ali odlučili su mi izraditi beta verziju Score Alarma za nešto novca kojeg mi je osigurala obitelj. Pustili smo tu aplikaciju na tržište početkom 2012. godine te, iako nije bila konkurentna za veće stvari, tehnički je dobro odradila svoj posao i pronašla je svoju publiku od 10-15 tisuća korisnika. Donijela je ogromno znanje i jedna je od ključnih stvari u stvaranju današnjeg Score Alarma.

Jeste li prvo dobro proučili tržište i konkurenciju ili ste to radili paralelno s razvojem aplikacije?

Iskreno, ponekad brzo donosim odluke na temelju instinkta i to je zapravo tada bila dobra stvar. Jer da sam znao kroz što ću sve morati proći, možda bi se uplašio.

S kakvim ste se sve izazovima i poteškoćama susretali dok ste razvijali aplikaciju i kako ste se izborili za svoje mjesto na tržištu?

Kad je beta verzija ispunila svoju svrhu i prestala donositi bilo kakav prihod, došao sam pred zid. Kapitala nisam imao, doslovno ništa, sve sam već uložio. Jedino što je postojalo bio je poduzetnički duh i vjera da to mora ići dalje, da u toj niši mobilnih aplikacija postoji ogroman prostor, da potrebe korisnika nisu zadovoljene, da je tržište ogromno itd. Tada sam dobio ideju da bi se listić za kladionicu mogao instantno unijeti skeniranjem ili unosom koda u neki lijep i funkcionalan softver za praćenje rezultata na mobitelu. Otvorio sam novi poslovni model, business to business, kao polugu za financiranje razvoja core businessa te sam prodao prava na Score Alarm Hrvatskoj Lutriji. Nakon toga je timu pristupila i poznata zagrebačka dizajnerska tvrtka UX Passion, čiji je suosnivač Antun Debak danas glavni dizajner Score Alarma. Razvili smo na globalnoj razini inovativno customer engagement rješenje za lutrije, koje tehnički radi odlično, ostvaruje sjajan rezultat za klijenta. U svega nekoliko mjeseci preuzelo je 25.000 ljudi, koji su aplikaciju otvorili preko 2.500.000 puta i primili gotovo 3.000.000 push notifikacija. Ovo što je svojim igračima prva ponudila Hrvatska Lutrija, s nama ili bez nas za nekoliko godina imat će sve ozbiljne svjetske kladionice. To je inovativno i za praćenje rezultata iz aspekata igrača kladionica, revolucionarno!

Što je najvažnije u ovakvim projektima – sama ideja, razvoj i znanje programera, investitori…?

Ideja je važna, ali ona sama ne vrijedi ništa. Za kvalitetnu realizaciju potrebni su najbolji ljudi. Morate pridobiti najbolje da rade s vama, uvjeriti ih da ste i vi najbolji ili imate potencijal to postati. Vi kao osnivač projekta morate imati viziju najboljeg proizvoda u niši u kojoj pokušavate. Trebate razviti poslovne modele, znati kako će projekt zarađivat, stvarati kontakte. Bez ogromnih odricanja, velike upornosti (kojom nadomjestite promašaje) i entuzijazma ne treba ni pokušavati. Snalažljivost. Pa i malo sreće. Sve je potrebno. Što se investitora tiče, s njima uvijek treba biti u kontaktu i pratiti njihove poglede na vaš projekt – danas, za dva mjeseca, za pet. S njima komuniciram i većini njih je moj projekt u ovom trenutku zanimljiv, ali s nikim još nisam postigao dogovor. Mislim da danas kod nas, u svijetu mladih ljudi, tvrtki i entuzijasta, popularnih startupa, postoji problem percepcije investitora. Dobar dio startupa razmišlja samo o investiciji i o investitorima koji 'siju' dolare po svijetu. Proizvod je često u drugom planu pa zato uglavnom kada se nađe na tržištu dobije dodatak 'polu'. Investitori, ali i banke u biznisu su dobra stvar, ali oni služe da u nekim trenutcima ubrzaš razvoj, pređeš neki put znatno brže nego bi ga prošao bez tog kapitala. Kad procijeniš da vrijeme igra ključnu ulogu. Barem tako ja razmišljam.

Koji savjet možete dati mladim programerima koji imaju slične ideje – krenuti s aplikacijom samo za lokalno, tj. hrvatsko tržište pa se postupno širiti dalje ili odmah lansirati aplikaciju koja će biti dostupna u globalno.

Lokalno tržište je odlično za testiranje prototipa, bete, neke prve verzije. Mislim da treba ići svjesno u izradu jeftinije beta verzije. Mislim da veliki kapital na samome startu može, kod onih koji tek prvi puta pokušavaju, biti više štetan nego koristan. Osobno mislim da u mom slučaju ne bi bilo bolje da sam u početku imao veći kapital.

Kakva su vaša iskustva s iOS-om, a kakva s Androidom, koja platforma je zabilježila veći broj downloada?

Što prvo raditi? Mi smo se odlučili za iPhone jer držim da je na iPhoneu lakše monetizirati kvalitetan softver. Inače, ja sam veliki fan Applea, no jasno je koliko je Android veliki i jak te da ne treba raditi razliku između ovih platformi. U Hrvatskoj Score Alarm ima više Android korisnika i razlika postaje sve veća u korist Androida.

Kada ste shvatili da ste napravili nešto veliko, odnosno kada ste shvatili da Score Alarm neće biti tek 'jedna od aplikacija' u online trgovinama, već da su je korisnici prepoznali kao jedno od najkvalitetnijih programa za praćenje sportskih rezultata?

Kad sam shvatio da ga većina onih koji ga preuzmu, zaista koriste – stoti dan jednako intenzivno kao i prvi.

Kakvi su vam planovi za budućnost?

Svi planovi su definitivno vezani uz inozemstvo, uz izvoz. Plan je razvijati dalje core business, Score Alarm kao aplikaciju za direktnu distribuciju krajnjim korisnicima, što se odnosi na razvoj Android verzije i povećanje opsega samih informacija u aplikaciji, prvenstveno za najjača američka natjecanja. Uz to, plan je intenzivirati prodaju customer engagement solutiona za lutrije, odnosno realizirati poslove o kojima razgovaramo s lutrijama iz inozemstva.

Imate li još koji savjet za mlade programere i startupove koji razmišljaju o pokretanju globalnih projekata?

Fokusirajte se na proizvod. Neka prva verzija već radi tehnički dobro. Slušajte korisnike i kroz inovativne feature tražite komparativne prednosti. Od samog početka razmišljajte kako ostvariti prve prihode, kako prodavati. Ako ne ide glavnom cestom, pokušajte nekom zaobilaznicom! 

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene