Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Inženjerska čuda

DEVET VELIČANSTVENIH U njima se letjelo i leti najbrže na svijetu

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Povijest zrakoplovstva nije duga, ali u tek nešto više od 100 godina svoje povijesti, čovjek je postigao zapanjujuća ostvarenja u toj grani, od dizajnerskih, preko inženjerskih do letačkih.

Najbrži zrakoplovi s pilotom u kabini nerjetko su prava dizajnerska i inženjerska remek djela te su dolazili u svim formatima, neki poznatiji od drugih, ali svi s mjestom na top ljestvici najbržih.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna SLUŽBENI POSJET Ide u Ameriku razgovarati i o F-16: Krstičević otkrio ključne parametre za nabavku vojnih aviona Slika nije dostupna Ključne su tri stvari MORH nabavlja nove borbene zrakoplove - Zahtjeve će poslati u 5 država

Dizajn i rješenja korištena na tim, za svoje vrijeme, revolucionarnim zrakoplovima, koriste se i dan danas u proizvodnji i unaprijeđenju modernih zrakoplova 4. i 5. generacije. Naravno, riječ je isključivo o vojnim i eksperimentalnim letjelicama.

Evo pregleda 9 najbržih letjelica s ljedskom posadom koje prenosi Business Insider:

1. F-4 Phantom II

Veteran Vijetnamskog rata, koji je u službu američkog zrakoplovstva ušao 1960. godine. Bio je glavni borbeni zrakoplov spomenutog rata, a mogao je nositi oko 9 tona naoružanja na sebi. kasnije su ga zamijenili F-15 Eagle i F-18 Hornet i njihove modernizirane inačice.

Maksimalna brzina: 2369 kmh
Maksimalan dolet: 2584 km
Prvi let: 27. svibnja 1958.

2. Convair F-106 Delta Dart

U službe američkog ratnog zrakoplovstva ovaj je zrakoplov ušao 1959. godine, a F-106 bio je napravljen sa zadaćom da presreće i uništava sovjetske bombardere tijekom Hladnog rata. Imao je sofisticiran radar, rakete s infracrvenim navođenjem te rakete s nuklearnim punjenjem.

F-106 i dalje drži rekord najbržeg jednomotornog mlažnjaka na svijetu. Smatra ga se jednim od najteže upravljivih borbenih zrakoplova zbog nakrcane opreme u kokpitu.

Maksimalna brzina: 2454 kmh
Maksimalan dolet: 2880 km
Prvi let: 25. prosinca 1956.

3. Mig-31 Foxhound

Riječ je o još uvijek jednom od najbržih borbenih zrakoplova u službi ikad napravljenih. Njegova glavna zadaća je presretanje drugih zrakoplova, a da je riječ o uspješnom konceptu, govori i podatak da će ih Rusija nastaviti koristiti sve do 2030. godine.

Maksimalna brzina: 2993 kmh
Maksimalan dolet: 3280 km
Prvi let: 16. rujna 1975.

4. Mikoyan Ye-152

Ovaj zrakoplov u službu je ušao 1959. godine kao presretač u ruskom ratnom zrakoplovstvu. Utrao je put razvoju legendarnog MiG-ovog presretača Mig-25 Focbata.

Maksimalna brzina: 3030 kmh
Maksimalan dolet: 1460 km
Prvi let: 10. srpnja 1959.

5. XB-70 Valkyrie

Riječ je o prototipu nikad dovršenog američkog nuklearnog strateškog bombardera B-70. Bio je zamišljen kao bombarder koji može napadati mete pri brzini tri puta bržoj od brzine zvuka i s velike visine.

Razvoj sovjetske raketne obrane i interkontinentalnih balističkih projektila, doveo je do napuštanja programa razvoja B-70 supersoničnog bombardera. Dva prototipa koji su bili napravljeni, koristili su se za letove pri visokim brzinama.

Maksimalna brzina: 3309 kmh
Maksimalan dolet: 6861 km
Prvi let: 21. rujna 1964.

6. Bell X-2 Starbuster

Testni zrakoplov, kojim su Amerikanci testirali letačke karakteristike pri brzinama od 2 do 3 maha (brzine zvuka). Imao je kratku letačku karijeru, svega godinu dana od 1955. do 1956.

Bio je to prvi zrakoplov koji je prvi dosegao brzinu triput bržu od brzine zvuka, no prilikom tog testnog leta, pilot Milburn G. Apt je poginuo.

Maksimalna brzina: 3370 kmh
Prvi let: 18. rujna 1955.

7. MiG-25 Foxbat

Kad se pojavio, ovog zrakoplova su se Amerikanci jako pribojavali, vjerujući da mu velika krila daju iznimnu sposobnost manevriranja u zraku. Riječ je o supersoničnom presretaču i izvidničkom zrakoplovu koji je u službu ušao 1970. godine.

Pretpostavka Amerikanaca o krilima pokazala se krivom, jer su Mikoyanovi dizajneri stavili veća krila na zrakoplov zbog njegove velike težine.

MiG-25 imao je maksimalnu brzinu od nevjerojatnih 3,2 maha, ali ona se nije mogla postići bez rizika od oštećenja motora zrakoplova. Svejedno, brzina kojom se mogao normalno kretati bila je 2,83 maha, što je i dalje bilo ludo brzo za to vrijeme.

Maksimalna brzina: 3492 kmh
Maksimalan dolet: 2558 km
Prvi let: 6. ožujka 1954.

8. SR-71 Blackbird

Američka legendarna "Crna ptica" i dizajnerko i inženjersko čudo tvrtke Lockheed Martin. S plafonom leta od 24.384 metara i brzinom preko tri puta većom od brzine zvuka, taj je zrakoplov mogao nadjuriti čak i rakete ispaljene na njega.

Korišten je za nadziranje i letio je punih 30 godina. Svoj let za umirovljenje, SR-71 obavio je od istočne do zapadne obale SAD-a i to u svega 67 minuta.

Maksimalna brzina: 3541 kmh
Maksimalan dolet:
5891 km
Prvi let:
22. prosinca 1964.

9. X-15

To je to. Najbrži od najbržih. Bez konkurencije. Prvi put je poletio još davne 1959. godine, nakon što je pušten s drugog zrakoplova na visini od preko 13 kilometara.

13. listopada 1967. godine, X-15 je doslovce u prah pretvorio sve dotadašnje brzinske rekorde s postignutih 7274 kilometra na sat, odnosno 6,72 maha!

Ukupno su proizvedena tri X-15 eksperimentalna zrakoplova koja su obavila 199 letova ukupno, prije nego li je program vrijedan 300 milijuna dolara umirovljen.

Maksimalna brzina: 7274 kmh
Prvi let: 8. lipnja 1959.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene