Nerijetko, baš onda kad nam treba najviše - npr. kada 'pljušti kao iz kabla' ili kad subotom navečer alkoholizirani znamo da ne smijemo voziti - zovemo taksi, a ni jedan nije raspoloživ. Slično se događalo Travisu Kalanicku, a onda mu je jednog dana 2008. dok je pokušavao dobiti taksi ne bi li stigao na konferenciju LeWeb u Parizu, na um pala jedna fenomenalna ideja: aplikacija za poziv taksi službi koja će uvijek imati u blizini raspoloživ taksi.
Pročitajte i ovo
tužba taksista
Slovački sud zabranio Uber
Podnijeli zahtjeve
Radio Taksi Zagreb zbog Ubera traži nadoknadu štete
U svega šest godina, aplikacija je postala toliki hit, da je u funkciji u 56 država, odnosno u oko 200 gradova, zapošljava, širi se i zarađuje, malo je reći - sasvim pristojan novac. Procjenjuje se da će samo u ovoj godini 'okrenuti' 10 milijardi dolara prihoda, dok se u vrijednost kompanije procjenjuje na 41 milijardu dolara.
Pripazite tko vas vozi! Na ulicama ilegalni taksisti s višim cijenama
Evo kako funkcionira Uber: 'Sastoji od dva dijela. Prvi je taj da ga koristite kao taksi službu, odnosno koristite aplikaciju kako biste pozvali Uber vozača i drugi je da zarađujete kao vozač za Uber. Princip je vrlo jednostavan u oba slučaja. U prvom funkcionalnosti su iste kao i kod svake druge modernije taxi službe gdje pozovete vozilo i odredite mu gdje želite ići, a u drugom možete koristiti vlastito vozilo, kad god želite i zarađivati proviziju koju vam daje Uber', objašnjava Saša Fišter, urednik Zima, online magazina specijaliziranog za internet.
'Važno je spomenuti da se ovdje ne koriste kartice za plaćanje, već istu jednom unesete nakon čega se Uber brine za daljnju naplatu s vaše kartice', kaže Saša Fišter
Dodaje kako korisnici pomoću aplikacije pozivaju vozila i onaj koji 'prihvati' vaš zahtjev doći će po vas i odvesti vas na željenu lokaciju, te pritom zaraditi nešto.
Isto bi se tako Uber primjenjivao i u Hrvatskoj. Znači, korisnici taksija uvijek bi na raspolaganju imali taksi, a oni s vozačkom dozvolom, mogli bi i zaraditi radeći za Uber.
Usluga Ubera tek je najavljena za ulazak na hrvatsko tržište, a hoće li zaista doći i kad bi to moglo biti, još nije poznato. Zna se da se Uber širi, da je veoma 'gladan' i veoma poželjan, jer korisnici taksija traže što je jeftinije i pristupačnije usluge.
'Svaka razvijenija zemlja ima Uber, recimo Beč u Austriji. Osobno sam imao prilike isprobati Uber u Dublinu u Irskoj i mogu reći da je jeftinije i bolje za putnike, no ne i za taksiste. Osobno smatram da ako Uber krene u Hrvatsku, taksi službe će imati velikih problema, to je činjenica, i vjerojatno će morati potražiti nova tržišta', rekao je Fišter za Dnevnik.hr.
Europski taksisti protiv nelicenciranih taksi prijevoznika
Za mišljenje smo upitali i taxi službu Cammeo koji jasno ističu da se radi o 'radu na crno'. 'Iza tog poslovnog modela ne stoji taksi kompanija već pojedinci, koji bez kontrole državnih službi obavljaju djelatnost pružanja taksi usluga', navodi Biljana Karanović, razvojna menadžerica u Cammeu.
Treba se istaknuti da je Uber najveća taksi služba na svijetu bez ijednog vozila i s jednom aplikacijom.
Ipak, u Agenciji za tržišno natjecanje, za Dnevnik.hr kažu da je preuranjeno govoriti o radu na crno tvrtke koja još nije ni počela raditi u Hrvatskoj te da oni pozdravljaju svaku konkurenciju koja posluje sukladno pozitivnim propisima naše države. Kako Uber još ne posluje u Hrvatskoj, nije moguće ni ustvrditi da krše neki zakon niti da rade na crno.
Nedostaci Ubera
'Prema dostupnim online istraživanjima, kao i izjavama putnika, ovakav model donosi mnogo financijske i osobne nesigurnosti. Postoje jasni pokazatelji o tome koliko je Uber zainteresirao investitore, ali sam sigurna da Uberovo poslovanje nije dorečeno, te je potpuno suprotno interesima krajnjeg korisnika i države. Zbog toga ga ne možemo smatrati lojalnom konkurencijom, ni mi kao ni ostale kolege taksisti koji rade po zakonu. Doista, dolazak Uber-a postavlja nove smjernice. No, ne želimo vjerovati da ćemo se za opstanak na tržištu morati boriti tako da nećemo izdavati račune, plaćati porez i dodatke na osiguranje vozila i putnika ili školovati vozače, što je zapravo i temeljna odrednica Uber-ovog načina rada', objasnila je Karanović.
U Dubrovnik iz Beča stigao taksijem pa pobjegao ne plativši 1000 eura!
Taksi službe se nadaju da će nadležne državne i gradske službe reagirati u skladu sa svojim zakonskim mogućnostima te utvrditi ispravnost takvog načina poslovanja. Ista pravila moraju vrijediti kako za Taxi Cammeo, tako i za druge taksi kompanije, pa i za sam UBER.
'Sustav poput UBER-a je 10, 15 ili čak 20 % jeftiniji samo zbog toga što ne plaća poreze i druge namete koje smo mi obvezni plaćati državi', naglašavaju u Cammeu.
Prema neslužbenim informacijama koje je dobio Dnevnik.hr, Uber se još nije javio Gradu Zagrebu za registriranje svoje djelatnosti u hrvatskoj metropoli, pa tako nema niti detalja oko regulacije njihove djelatnosti u najvećem hrvatskom gradu.
'Najavljeni dolazak Ubera na naše tržište smatramo ozbiljno te ćemo inzistirati da se prilagode i poštuju sve zakone koji reguliraju putnički prijevoz, a što nije do sada uvijek bio slučaj u zapadnoeuropskim gradovima gdje Uber posluje.
Dok je za obavljanje autotaksi usluge u većini gradova potrebno zadovoljiti mnogo kompliciranih i skupih uvjeta koji su preduvjet za dobivanje dozvole za autotaksi prijevoz, vozači koji se prijavljuju u Uber ne trebaju imati apsolutno ništa osim vlastitog vozila te samim time krše zakone za obavljanje prijevoza putnika koje propisuje država. To za sobom povlači mnogo kontroverzi te smatramo da takva usluga zapravo najviše dovodi u pitanje sigurnost putnika', rekla je za Dnevnik.hr Ivana Šimundić iz marketinga Eko Taxija.
'Iako je Uber često meta napada taksi služba, činjenica je da se vrlo teško boriti protiv kompanije vrijedne 41 milijardu dolara', Saša Fišter.
U borbi protiv Ubera nisu uspjeli ni europski taksisti. Iako su se organizirali na međunacionalnoj razini i prosvjedovali u više država Europske unije, Uber ide dalje. Od Londona do Rima preko Berlina i Pariza, taksisti su prošlo ljeto prosvjedovali protiv konkurencije nelicenciranih taksi prijevoznika, a posebice konkurencije iz američke tvrtke Uber koja putem mobilnih aplikacija spaja putnike s najbližim slobodnim vozačima. Međutim, to je Uber učinilo samo još jačim i popularnijim kod krajnjih korisnika.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook