Lažna poruka barem je jednom stigla na mobitel većini građana. A poruke nisu jedine.
"Mislim da je bilo nešto kao dobili ste paket, šifre neke i tako. Samo sam ih ignorirala", rekla je Ljiljana iz Zagreba.
"Dobivam ih često preko razno raznih mreža, ali ne nasjedam na to", kaže Zvonimir.
"Prijateljica mi je dobila jedne subote poziv i rekla molim i onda joj se javio muški glas, i rekao je baka, trebam veliki iznos, ne smijem reći roditeljima, i onda je sva uzbuđena otišla kćeri da vidi gdje je unuk, unuk u krevetu, poslužio se njegovim imenom", ispričal je Janja.
Mama, telefon mi je pokvaren, pošalji mi poruku na ovaj broj - tako sve počinje.
"Možda jedna od najgorih situacija koja se može dogoditi ako ne prepoznamo malicioznu poruku je da uđemo u komunikaciju s napadačima, prevarantima i kroz tu komunikaciju oni steknu naše povjerenje, što može dovesti do brojnih zahtjeva kao što su uplate novca, traženje podataka bankovnih kartica", upozorio je Jakov Kiš iz CARNET-ova Odjela za kibernetičku sigurnost.
Pročitajte i ovo
Opasne ludorije
Kamere zabilježile sulude poteze vozača na hrvatskim cestama: Vožnja u suprotnom smjeru, pretjecanje preko pune linije…
Zato treba znati reagirati.
"Izbrisat ću je, a sad da ću nekom to prijaviti, to mi ne bi bilo praktično, ali izbrisati sigurno hoću", kaže Vitomir.
"Ja ih osobno ignoriram, pa sad što Bog da", misli Rafael.
Sumnjive poruke treba izbrisati, nikako na njih ne odgovarati, a poveznice ne otvarati.
"Možemo ih prepoznati jer su to neočekivane poruke koje dolaze s nepoznatih brojeva gdje se netko predstavlja kao nama poznata ili legitimna institucija ili osoba i u tim porukama su često sumnjivi zahtjevi", objašnjava Kiš.
U posljednje vrijeme najčešći su pokušaji prevare lažnog predstavljanja Hrvatske pošte.
"Često nam se javljaju korisnici koji dobiju poruku kako zbog nepotpunih podataka ili netočne adrese su dobili od pošte SMS koji ih traži dodatno plaćanje za ažuriranje podataka. Ono što je možda najvažnije reći, Hrvatska pošta vas nikada neće tražiti plaćanje online", objasnio je Krešimir Domjančić, glasnogovornik Hrvatske pošte
Te se poruke najčešće može prepoznati po gramatičkim i pravopisnim pogreškama ili čudnim izrazima. No, najveći problem nastaje kad lažnu poruku dobije netko tko paket zaista i očekuje.
Meta lažnog predstavljanja bio je i HZZO, srećom samo na jedan dan. Netko se koristio njihovom domenom i slao mailove sa sumnjivim privicima.
Pročitajte i ovo
A što sutra?
Trajekt Oliver uz pjesmu uplovio u Velu Luku, plutao je satima
"Mi bismo htjeli samo obavijestiti ljude da HZZO mailove ne šalje na taj način na vaše privatne adrese već da bilo kakve obavijesti te vrste šaljemo u sustavu e-Građani, u vaše pretince u e-Građani", rekao je glasnogovornik HZZO-a Nenad Korkut.
Zato kad vam stigne sumnjiva poruka ili mail uvijek provjerite o čemu se radi.
Dnevnik Nove TV pratite svaki dan od 19 sati, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr.