Prema zakonu, dopušteno im je maksimalno 13 sati rada u jednom danu. Ne smiju voziti više od 4,5 sata u komadu. Na ove brojke međutim mnogi se samo gorko nasmiju. 'Jednostavno sam umoran, eto, osjećam se umorno, pospano i nikako. Psihološki i fizički sam na dnu. Žena i djeca već spavaju, neću ih ni buditi već ću samo ući u kadu i krevet, neprimjetan, tako da napravim što manje problema kući', rekao je Marko Blažić, vozač kamiona. Uvijek umorni, neispavani, primorani su kršiti zakon i svjesni su toga. Upravo zato više se ne boje, dopustili su nam da snimamo njihove iscrpljujuće svakodnevne rute. Marko je vozač već sedam godina. Suprugu i dva sina, dvogodišnjeg Leona i trogodišnjeg Patrika nije vidio posljednjih pet dana. Živi u Šibeniku. Kada obavi posao, moći će napokon doma. 'Vozač se tretira kao roba, kao da mu stavite baterije pa će on sve stići, dan i noć voziti. Split, Zagreb, mi nismo na baterije, mi smo isto ljudi, nisam ja robot, niti mogu sve stići', požalio se Marko.
Pročitajte i ovo
DONOSI PROVJERENO
"Mama, molim te, pomozi mi!" Izmanipulirali je i uzeli joj 10.000 eura: Čime se sve služe prevaranti?
DONOSI PROVJERENO
"Srce mi je počelo beskrajno lupati, ostala sam bez zraka": Postala je meta ljudi opasnih namjera, a iza svega je jeziva priča
meteorolog Ivan Čačić
Stiže promjena vremena: Evo na kojim se područjima očekuju tuča i olujni vjetar
UHIĆENE MALOLJETNICE
Raspetljava se misteriozna smrt mladića: Tijelo su mu našli u potoku, navodno je bičevan
Thompsonov koncert
Policija pronašla ljude koji su pjevali ustaške pjesme
Njegov dan počeo je u 6 i 30 ujutro u Ljubljani. Tri sata proveo je carineći robu koju je dan ranije iskrcao, potom je krenuo. U Zagreb je stigao do podne. Ovdje je na dvije lokacije 4,5 sata ukrcavao novi teret. Nije imao ni sekunde predaha. Nema prostora za muljanje, kada policija zaustavi vozača prema provjeri tahografskog listića odmah sazna točno koliko je netko dugo vozio, a koliko odmarao. A poslodavci iako tjeraju vozače da krše zakon, ogromne kazne nerijetko se oduzimaju od plaća vozača. 'Nije policija glupa, zna se kad piše tuđe ime na listiću da si to ti vozio, ma sve se zna. Pitanje je od policajca do policajca hoće li ti progledati kroz prste i pustiti te ili će ti opaliti takvu kaznu da nećeš tri mjeseca dobivati plaću jer ćeš morati sve dati za kaznu', kaže Marko. Nakon što je obavio utovar u Zagrebu, Marko je krenuo za Šibenik, naravno državnom cestom u želji da se uštedi. Malo koji poslodavac dopušta svojim vozačima vožnju autoputom. Nakon 12 sati rada umoran je, no pomisao da će napokon moći provesti jedan cijeli dan s obitelj drži ga budim. Svaki vozač ima svoj način kako zavarati umor. 'Jedan originalni recept je bio taj gdje vozač priča da je prije nego što kreneš na turu, uzmeš litru coca cole, skuhaš kavu od litre coca cole i deset deka kave, pola litre popiješ odma, a pola u termosicu i piješ putem', rekao je Miljenko Goćin, predsjednik sindikata.
Marko je naučio na vlastitoj grešci, pretjerano forsiranje za njega umalo je završilo kobno. 'Vozili smo staro željezo u Splitu i jednostavno tamo sam doživio najveći presing. To je bilo puno vožnje, puno se moralo napraviti i jednostavno sam na autoputu zaspao. Uspio sam se probuditi, a kad sam pogledao išao sam prema rizolu i kako sam ja udario u rizol, tako se kamion podignuo i na stijenu i..to je bio kraj priče', kazao je Marko. Ozljede iz te nesreće bit će mu vječni podsjetnik na opasnost koja prijeti od umora. Sada je ipak odmorio na polovici puta do svoga odredišta.
Nikoga ne zanima, a najmanje naručitelja voća koliko je vozač sati proveo budan, najvažnije da sve stigne svježe i na vrijeme. 'Vozači su ti koji su prisiljeni balansirati između poslodavca i zakona', dodaje Miljenko. Drugim riječima kada bi vozač odlučio odspavati punih 11 sati koliko mu je, zakonom propisano, postoji mogućnost da bi njegovog poslodavca, naručitelji doživjeli kao nepouzdanog i jednostavno mu otkazali slijedeće narudžbe. Ako nema posla za poslodavca nema ni za vozače. Propisi se poštuju samo u zemljama Europske unije, čim pređu Šengen, vozači kamiona se opuste. 'Očito su kazne na području europske unije učinile svoje. Prema nekim preporukama Europske unije i direktivama mi moramo u skladu s našim zakonom koji je usklađen u potpunosti s europskim direktivama pripremiti naše tvrtke i vozače do ulaska u Europsku uniju', kazao je Ivan Mikulčić, viši inspektor za cestovni promet. Direktive prihvaćene, zakoni usklađeni, ali gotovo nitko od autoprijevoznika još ih ne poštuje.
Inspekcija je prošle godine prekontrolirala 7.180 vozača i ukupno izrekla kazni u iznosu od 323 tisuće kuna. Po prvi puta zavirilo se u prekontroliralo se poslovanje 117 poslodavaca, no nismo dobili podatak koliko ih je kažnjeno. Ipak, sve je još u fazi usklađivanja i edukacije. 'Mi smo otvoreni ja pozivam da takve slučajeve prijave i nama što ćemo mi samom kontrolom napraviti inspekcijski pregled', kaže Ivica Perović, državni tajnik za prometnu inspekciju MMPI. Gotovo paradoksalno zvuči, ali vozači iz priloga Provjerenog zadovoljni su svojim poslodavcem, možda kršimo zakon ali, kažu, barem plaća stiže na vrijeme. Ovo je život samo dvojice od 12 tisuća hrvatskih vozača kamiona. Većina ih je u konstantom stanju iscrpljenosti i straha. Ne znaju čemu se mogu nadati, hoće li sutra imati radno mjesto, hoće li ih uhvatiti inspekcija ili će zaspati za volanom i ugroziti svoj, ali i živote drugih.