Može li se promijeniti banka i koja je procedura, zanimalo je čitateljicu. Sa šalterima i bankama bolje je ne imati posla, uvriježeno je mišljenje, no procedura promjene banke iznenađujuće je jednostavna.
Pročitajte i ovo
Imaš pravo, ostvari ga
Mnogi umirovljenici koji rade ne znaju da imaju pravo na ove dvije stvari
IMAŠ PRAVO, OSTVARI GA!
Bolest ih je dovela do ruba, a novac koji trebaju nikako ne stiže: "Ne daj bože da umrem, a ostavio sam ženu i dijete ovako"
Barem tako tvrdi HNB. Navode kako je dovoljno ispuniti obrazac, odnosno punomoć u banci u koju želite prijeći, a oni će odraditi ostalo. Sa starom se ne morate čak ni pozdraviti, osim ako ne iskrsnu neočekivani problemi, poput neriješenih dugova. Prelazak ne smije trajati dulje od 12 dana.
U HNB-u navode kako prelazak iz jedne banke u drugu prije svega podrazumijeva prebacivanje računa za plaćanje (tzv. tekućeg računa), a taj se postupak za hrvatske potrošače znatno pojednostavio.
Evo kako detaljno objašnjavaju proceduru:
"Potrošač se za uslugu prebacivanja računa treba obratiti banci koju je izabrao kao svoju 'novu' banku i ispuniti punomoć sa svim detaljima zatvaranja starog i otvaranja novog računa, a ona potom preuzima sve administrativne zadatke u postupku prebacivanja. Tako je potrošaču omogućen jasan, brz i siguran postupak prebacivanja računa za plaćanje, bez administrativnog i financijskog opterećenja i bez odlaska u 'staru' banku."
Potrošač u punomoći može zatražiti i prebacivanje računa, a da pritom ne želi zatvoriti račun u staroj banci. Odnosno, potrošač će u novoj banci na novootvorenom računu obavljati svoje poslovanje i sve svoje transakcije, ali će račun u staroj banci ostati otvoren.
"Ako je pak potrošač u punomoći naveo da želi zatvoriti račun, stara banka u skladu s punomoći zatvara račun, pod uvjetom da potrošač nema nepodmirenih obveza po tom računu prema staroj banci. Ako na računu za plaćanje ima nepodmirenih obveza koje sprječavaju zatvaranje tog računa preko punomoći dane novoj banci, stara banka dužna je o tome odmah obavijestiti potrošača, kako bi potrošač u izravnoj komunikaciji s bankom dogovorio uvjete i način zatvaranja računa", navode.
Sve gotovo u 12 dana
Nakon što primi punomoć, nova banka se baca na posao. Na temelju te punomoći potrošač može zatražiti i neke usluge.
"Npr. zadržavanje stare ili ugovaranje nove usluge izravnog terećenja i/ili trajnog naloga, prijenos pozitivnog stanja iz 'stare' banke u 'novu' banku, obavještavanje poslodavca o računu otvorenom kod 'nove' banke i sl.", napominje HNB.
Samo prebacivanje je besplatno, ali ugovaranje drugih usluga nije. Tako će, na primjer, koštati prebacivanje salda.
"Dok za samo prebacivanje računa banka ne smije naplatiti naknadu, za pojedinačne usluge banka može naplatiti naknadu u skladu s važećim naknadama banke (npr. naknadu za ugovaranje trajnog naloga i izravnog terećenja u 'novoj' banci, naknadu za transakciju prebacivanja salda sa 'stare' na 'novu' banku i slično)."
Rok za prebacivanje računa za plaćanje najviše je 12 radnih dana, a Zakonom o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu propisano je da "stara" i "nova" banka za korištenje usluge prebacivanja ne naplaćuju dodatnu naknadu.
Što u slučaju odustajanja?
Premda za uslugu prebacivanja računa za plaćanje banke prema tom Zakonu ne smiju naplatiti naknadu, one to mogu učiniti ako potrošač zatraži uslugu prebacivanja, a u međuvremenu odustane od takvog zahtjeva.
"Od 1. studenoga 2018. potrošači se o aktualnim naknadama za najčešće korištene usluge u bankama mogu informirati i putem internetske stranice HNB-a na kojoj je objavljena usporedba naknada za najčešće tražene usluge povezane s računom za plaćanje u bankama u Republici Hrvatskoj.
Uvidom u listu naknada – koja je dostupna i na besplatnoj aplikaciji mHNB – potrošači mogu lakše odabrati najpovoljniju banku s obzirom na svoje potrebe te zatražiti uslugu prebacivanja koja svojom jednostavnošću i brzinom olakšava proceduru koja je do sada bila spora i komplicirana", zaključuju u HNB-u.
Ne znate koja su vaša prava? Kako ih ostvariti? Država se nije previše potrudila objasniti na što sve imamo pravo, ali mi smo tu da vam pomognemo. Jer ako imaš pravo - ostvari ga.
Svoju priču pošaljite na reporter@novatv.hr.