Prvih šest borbenih aviona Rafale u Hrvatsku stiže 25. travnja.
Podijelite
Pri kraju su završne pripreme za povijesni prelet prvih šest aviona Rafalea u Hrvatsku, a stižu u četvrtak, najavio je tehnički ministar obrane Ivan Anušić.
"Povijesnim preletom od Bordeauxa do Zagreba u trajanju od sat i 40 minuta piloti pobjedničke Hrvatske vojske koji su prošli obuku u Francuskoj u četvrtak će u Hrvatsku dovesti moćne lovce i nove zaštitnike našeg zračnog prostora. Modernizacija borbene letačke flote najveće je ulaganje Vlade RH i MORH-a u Hrvatsku vojsku i sigurnost naše Domovine", poručio je Anušić u objavi na X-u.
Sve je spremno za dolazak prvih šest Rafala u 🇭🇷! Povijesnim preletom od Bordeauxa do Zagreba, u trajanju od 1:40 h, piloti pobjedničke Hrvatske vojske koji su prošli obuku u 🇫🇷, u četvrtak će u Hrvatsku dovesti moćne lovce i nove zaštitnike našeg zračnog prostora. Modernizacija… pic.twitter.com/wr1tbtqe8E
Hrvatska je zadnja članica NATO-a koja još uvijek koristi MiG-ove. Prijelaz s MiG-a 21 na Rafale skok je od nekoliko generacija borbenih aviona.
Grčka i Hrvatska prve su europske države koje su kupile francuske Rafale. Uključujući Francusku, ovaj borbeni avion koristi osam država, a napreduju i pregovori s Finskom. Najviše su ih kupili Ujedinjeni Arapski Emirati - njih 80.
Koje sve države posjeduju borbene avione RafaleFoto:
Marko Picek/Pixsell
Hrvatska je 2021. godine potpisala ugovor o nabavi Rafalea iz zaliha francuskog ratnog zrakoplovstva kako bi zamijenili Mikoyan MiG-21 iz sovjetske ere. Dobit će 10 primjeraka modela C s jednim sjedalom i dva modela B.
Stižu novi moćni čuvari hrvatskog neba
"Prvih šest od ukupno 12 višenamjenskih borbenih aviona Rafale u Hrvatsku dolazi ovoga proljeća. Ostalih šest doletjet će u Hrvatsku do početka sljedeće godine kad završi obuka ostalih hrvatskih pilota", najavio je ranije MORH.
U hangaru središta za obuku u okviru tvrtke Dassault Aviation (DA) u Bordeauxu borbeni piloti i tehničari Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) pri kraju su posljednje pripreme prije preleta prvih šest aviona iz Francuske u Hrvatsku.
Na obuku u Francusku poslano je oko 90 djelatnika. Obuka tehničkog osoblja započela je krajem 2022., a letačkog osoblja u prvom tromjesečju prošle godine.
Zrakoplovi su stari oko 14 godina, ali imaju preostali radni vijek od otprilike 3800 sati leta svaki.
Uz 12 aviona dolazi i simulator letenja koji će omogućiti cjelovit spektar obuke i validaciju taktike, zemaljska i ispitna oprema, pričuvni dijelovi i sveobuhvatna potpora ovlaštenih predstavnika tvrtki proizvođača u Francuskoj i Hrvatskoj.
Cjelokupna potpora ugovorena je do zadnjeg kvartala 2026., kao i jamstvo u trajanju od 12 mjeseci po isporučenom avionu, motoru, opremi i pričuvnim dijelovima.
Prema stručnim projekcijama korištenja u Hrvatskome ratnom zrakoplovstvu, nabava tih, u potpunosti NATO kompatibilnih aviona, dostatna je za idućih 30 i više godina, a operativna uporaba aviona Rafale u Francuskom ratnom zrakoplovstvu planirana je do 2060. godine.
Uvođenjem u operativnu uporabu višenamjenskog borbenog aviona Rafale, ističu iz MORH-a, Hrvatska zadržava suverenost u nacionalnom zračnom prostoru, postaje mogući regionalni jamac sigurnosti zračnih prostora zemalja u regiji i postavlja nove standarde u opremanju.
Također, napominju, očuvat će se i znatno povećati trenutačne sposobnosti i potencijali borbene komponente HRZ-a, znatno će se povećati ukupna borbena moć Hrvatske vojske, ali i očuvati dugogodišnja tradicija borbenog zrakoplovstva u Hrvatskoj
#News: Croats, rejoice! The first #Croatian (ex-French) Rafale B spotted over Saint-Dizier AB, #France. In 2021, Zagreb signed a contract to acquire 12 Rafales (10 single-seat Cs & two B-models) to replace its Soviet-era MiGs. Delivery is expected this year.#avgeeks#aviationpic.twitter.com/RZ2IDJZBYb
Rafalei se proizvode za potrebe Ratnog zrakoplovstva Republike Francuske u dvije verzije, od kojih je jedna i mornarička. S obzirom na to da je riječ o višenamjenskom ratnom zrakoplovu, on je dizajniran tako da u jednom letu može obavljati više različitih borbenih zadataka.
Rafale posebnim čini njegov revolucionarni integrirani sustav SPECTRA. Riječ je o sustavu koji pilotu pruža iznimno veliku situacijsku svijest, upozorava ga o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, korištenju protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija.
Važan dio SPECTRA-e je i takozvani virtualni stealth. Iako detalji rada tog sustava nisu poznati, prema informacijama o tom sustavu koje jesu dostupne, on radi tako da koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza zrakoplova izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara i/ili odašiljanjem lažnih podataka.
U pilotskoj kabini nalazi se katapultirajuće sjedalo Martin-Baker Mark16F 0-0, pomoću kojeg pilot može na siguran način iskočiti iz zrakoplova dok je on na pisti te čak i u stanju mirovanja. Navedeno sjedalo nagnuto je 29 stupnjeva unazad, odnosno stupanj manje nego u primjerice američkom ratnom zrakoplovu F-16.
Pilot Rafalea koristi širokokutni HUD (Heads Up Display), odnosno prikazivač podataka na čeonom staklu. Taj HUD ima i dva višenamjenska LCD monitora za prikaz pilotu bitnih informacija.
Pilot leti Rafaleom prema konfiguraciji HOTAS (Hands On Throttle And Stick), odnosno ne treba micati ruke s palice i gasa za siguran let, a planira se i uvođenje sustava glasovnih naredbi.
Od osnovnih tehničkih karakteristika valja izdvojiti dužinu zrakoplova od 15,27 metara, raspon krila od 10,8 metara i površinu krila od 45,7 kvadratnih metara.
Visina zrakoplova je 5,34 metra, a masa varira ovisno o njegovoj inačici, odnosno od 9500 kg u standardnoj verziji jednosjeda do 10.196 kilograma u mornaričkoj verziji.
Maksimalna masa uzlijetanja također varira te tako za varijantu C i B iznosi 24.500 kilograma, dok za mornaričku verziju iznosi 22.200 kilograma.
Rafale ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare na zemlju danju i noću te koristi DAMOCLES elektrooptički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama.
Letne karakteristike zrakoplova su impresivne, a najveća brzina kretanja zrakoplova je 2223 km/h (1,814 brže od zvuka na velikim visinama), dok mu je najveća brzina superkrstarenja 1715 km/h (1,4 puta brže od zvuka).
Maksimalan dolet zrakoplova bez borbene opreme iznosi 3700 kilometara, a s borbenim opterećenjem 1852 kilometra.
Brzina penjanja iznosi 304,8 metara u sekundi, a plafon leta zrakoplova je 16.800 metara.
Rafale ima i pozitivan omjer potiska/težine od 1,13, a pogone ga dva motora Snecma M88-2.