Zovem doktora, a ne mogu ga dobiti... Pritužbi na zauzete linije kod liječnika obiteljske medicine ima i nakon pada broja zaraženih i popuštanja mjera zbog epidemije koronavirusa.
Pročitajte i ovo
Imaš pravo, ostvari ga
Pokvario vam se uređaj: Što možete napraviti i na čemu inzistirati kod trgovca, ali jedna stvar je presudna
Imaš pravo, ostvari ga
Koja su vaša prava tijekom probnog rada i na što treba pripaziti?
Mail zovem.doktora@hzzo.hr uspostavljen je u krajem studenog prošle godine kada su se pacijenti masovno žalili na ovaj problem. Prošle zime Hrvatska je rušila rekorde u broju novozaraženih koronavirusom, kada je broj slučajeva potvrđenih i PCR-om i BAT testovima dosezao i gotovo 20.000.
Bilo je to vrijeme kada je harao omikron, a obiteljski liječnici su uz svoj redovan posao, morali cijepiti, ali i kućnim testovima testirati pacijente.
Mail za pritužbe i dalje je otvoren, a u HZZO-u objašnjavaju da će biti tako dok god za tim postoji potreba. Navode kako prigovora još uvijek ima, ali pritisak je znatno smanjen te ima dana da ne pristigne niti jedna pritužba.
Trend u opadanju
"Od uspostave maila (30.11.2020.) zaprimljen je ukupno 3331 e-mail (1364 ili 41 % pristiglih pritužbi, a koje su sadržavale OIB podnositelja te ime i prezime doktora, odaslane su na nadležno postupanje)", navode u HZZO-u i dodaju kako je trend pritužbi u opadanju. U siječnju je bilo 116 pritužbi, a u svibnju 22 pritužbe.
Pacijenti se najčešće žale na to da je i dalje otežana dostupnost i nemogućnost uspostavljanja pravovremenog kontakta s Ordinacijama primarne zdravstvene zaštite.
"Na temelju pritužbi, kontrole su provedene u 289 ordinacija i to u slučaju ponovljenih predstavki na pojedinog doktora te sumnje u težu povredu ugovornih obveza, dok su se ostale zaprimljene pritužbe rješavale u realnom vremenu stupanjem u kontakt djelatnika HZZO-a s Ordinacijom PZZ-a, a onda i uspostave kontakta između Ordinacije PZZ-a i podnositelja pritužbe", kažu.
U većini provedenih kontrola potvrđeni su navodi podnositelja predstavki te su sukladno težini povrede ugovornih obveza izricane ugovorom predviđene mjere i to: opomene (50), opomene i novčane kazne (4), opomene uz umanjenje pripadajućeg mjesečnog iznosa sredstava (6), i opomena pred raskid ugovora i novčana kazna (1).
Kako promijeniti liječnika?
No ako ni pritužbe ni kontrole ne urode plodom, i tome se može doskočiti. Barem jednom godišnje. Toliko puta, naime, imate pravo mijenjati liječnika primarne zdravstvene zaštite.
"Kao osigurana osoba HZZO-a imate pravo na slobodan izbor doktora medicine (ginekolog, pedijatar, opća/obiteljska medicina) i dentalne medicine. Osigurana osoba doktora primarne zdravstvene zaštite bira za razdoblje od najmanje godinu dana, u pravilu, prema mjestu svoga prebivališta odnosno boravišta u najbližoj ugovornoj zdravstvenoj ustanovi ili ordinaciji ugovornog zdravstvenog radnika privatne prakse.
Nakon proteka razdoblja od godine dana osigurana osoba ima pravo promijeniti prethodno izabranog doktora. Doktora pedijatra bira roditelj ili skrbnik djeteta mlađeg od 7 godina, a doktora ginekologa za žensko dijete od navršenih 12 godina", navode u HZZO-u.
Izbor se obavlja popunjavanjem tiskanice koju možete preuzeti u ordinaciji novog doktora ili sa stranice HZZO-a.
"Ovisno o vrsti doktora kojeg birate, u tiskanicu upisujete jednu od četiri djelatnosti: opća/obiteljska medicina, dentalna zdravstvena zaštita, zdravstvena zaštita žena ili zdravstvena zaštita predškolske djece. Točnost unesenih podataka potvrđujete svojim potpisom. Drugi dio tiskanice popunjava doktor za kojega ste se opredijelili i ovjerava svojim potpisom i pečatom ordinacije zdravstvene ustanove ili privatne prakse", objašnjavaju.
Zdravstvenu zaštitu kod novoizabranog doktora možete ostvariti najkasnije u roku od 10 dana od potpisivanja Izjave. Novoizabranom doktoru vaš će dosadašnji doktor odmah, a najkasnije u roku od 3 dana, predati svu vašu zdravstvenu dokumentaciju.
Kako liječnika promijeniti i prije roka?
Izabranog doktora možete redovitim putem promijeniti nakon isteka godine dana od zadnjeg postupka izbora.
No unutar tog roka pravo na promjenu liječnika imate samo iz sljedećih razloga:
- ako ste promijenili mjesto prebivališta odnosno boravišta
- ako namjeravate izbivati dulje od tri mjeseca iz mjesta prebivalištra ili boravišta
- ako je Vaš izabrani doktor prestao s radom, promijenio sjedište ordinacije ili prestao biti ugovorni doktor HZZO-a
- ako Vaš izabrani doktor u skrbi ima više osiguranih osoba od propisanog maksimuma
- ako je između Vas i doktora nastao poremećaj međusobnih odnosa koji onemogućuje daljnje liječenje
Razlog promjene trebate naznačiti u obrascu Izjava o izboru/promjeni izabranog doktora. Ako ste kao razlog naveli poremećaj međusobnih odnosa, valjanost vašeg zahtjeva za promjenu liječnika ispitat će posebno povjerenstvo.
Članove povjerenstva u tom slučaju imenuje voditelj mjerodavnog regionalnog ureda ili područne službe HZZO-a.
Ne znate koja su vaša prava? Kako ih ostvariti? Država se nije previše potrudila objasniti na što sve imamo pravo, ali mi smo tu da vam pomognemo. Jer ako imaš pravo - ostvari ga.
Svoju priču pošaljite na reporter@novatv.hr.