"Potezi vlasti pokazuju da ih uopće nije briga za kompaniju koja je temelj povezanosti Hrvatske i svijeta te motor razvoja turizma i ostalih grana gospodarstva", poručio je HSPP premijeru Andreju Plenkoviću.
Pročitajte i ovo
Prvi let
Investicija domaćeg avioprijevoznika vrijedna pola milijarde dolara: Nova tehnologija oduševila putnike
Otkazano 27 letova
Stjuardese i piloti nastavljaju štrajk: Podršku im dali i kontrolori leta
U otvorenom pismu kaže se da je posljednjih godina iz Croatia Aotišla trećina pilota i mehaničara, a ubrzo će otići i deseci drugih zaposlenika koji se već javljaju na natječaje. Zbog toga uskoro više neće imati tko letjeti niti održavati avione, a sve je to produkt nebrige svih vlasti za nacionalnu zrakoplovnu kompaniju, upozorava Sindikat.
"Mi ne želimo biti dio onih koji su bili prisiljeni uzeti kartu u jednom smjeru i svoje znanja pokazivati negdje drugdje. HSPP poziva premijera da se sastane sa pilotima Croatia Airlinesa i poduzme radnje koje će zaštititi strateški bitnu kompaniju za Republiku Hrvatsku", kaže se otvorenom pismu.
Otvorena mogućnost uhljebljivanja nestručnih kandidata
Upozoravaju i da vlast već četvrti put postavlja privremenog direktora kompanije, a iz natječaja koji je objavljen u prosincu 2017. izbačeni su svi uvjeti vezani za radno iskustvo u zrakoplovstvu, čime je otvorena mogućnost "uhljebljivanja" nestručnih kandidata.
"Neki od kandidata zadovoljili su sve uvjete prvog natječaja pa je upitna svrha novog natječaja. Zašto se toliko dugo odgađa presudno važna odluka", pitaju se u HSPP-u, dodajući da privremeni direktor ne može ozbiljno pregovarati sa stranim partnerima ni rješavati ozbiljne probleme, jer mu privremenost ne daje kredibilitet.
"Ovakvim ponašanjem hrvatska Vlada samo pogoduje glavnim konkurentima Croatie, a vrlo slabu kompaniju ostavlja bez ikakve šanse. Istovremeno, slovenska je Adria ozbiljno povećala broj linija i frekvencija iz Ljubljane za čak 20 posto u 2018. Adrija rapidno preuzima zajedničko tržište, na ljeto otvara čak 7 novih linija, dvije i u Hrvatskoj", kaže se u pismu.
Prestigla ih i kompanija Air Serbia
Sindikat upozorava i da je Air Serbia, donedavno potpuno inferiorna kompanija, 2014. godine prestigla CA po broju putnika, robe, linija, letova i flote. Štoviše, postala je lider u regiji, a od Beograda napravila čvorište koje ima dvostruko više linija za presjedanje od Croatije. Ovog će ljeta srpska aviokompanija imati više od 30 tjednih letova na četiri linije u Hrvatskoj. Srpskoj aviokompaniji ove godine počinje stizati 10 potpuno novih Airbusova, a najavljeno je otvaranje linije za Toronto uz postojeću liniju za New York.
Kažu i da će ogroman udarac hrvatskom zrakoplovstvu zadati i najava da će beogradski aerodrom preuzeti francuski gigant Vinci.
"Ryanair, easyJet, Eurowings i druge kompanije ove godine otvaraju stotine novih letova iz Hrvatske. LOT otvara interkontinentalne linije iz Budimpešte, TAROM iz Bukurešta, Turkish otvara kompaniju u Tirani, a najavljuje otvaranje kompanije u Sarajevu i Skopju. Zagreb, kao baza Croatie, u samo tri godine dobio je 13 novih kompanija i 20 novih linija.
Od 2012. do 2016. broj zrakoplovnih putnika u Hrvatskoj porastao je 40 posto (2,3 milijuna novih putnika), no Croatia je 2016. imala manje putnika nego 2012. Rapidno i konstantno gubimo udio u avioprometu Hrvatske, a tijekom ljeta manji je od 20 posto. Nakon restrukturiranja Croatia je bila u bitno lošijem stanju nego prije, po svim pokazateljima.
Ubrzana prodaja imovine
Istovremeno Croatia ubrzano prodaje imovinu da bi se zatvorila financijska bilanca. Prodani su motori, avion, udio u Pleso prijevozu d.o.o., strateški prevažni slotovi na London Heathrowu. Jednak put kakav je prošla i Adria da bi, nakon što se ogolila od svog vlasništva, bila poklonjena kompaniji 4K, pri čemu je slovenska Vlada još i platila 3 milijuna eura", poručuje HSPP, dodajući da Croatia Airlines za otvaranje novih linija iznajmljuje skupe španjolske avione i posade, umjesto da zapošljava hrvatske djelatnike.
U kompaniji se 20 godina na čelno mjesto stavljaju ljudi iz rukovodstva Croatije. Nema promjena, a kompanija tone, zaostaje za konkurencijom i kopni na sve načine. Odavno je pređen rub održivosti, a rukovodeća se garnitura 20 godina ne mijenja. Vlada se mora početi voditi poslovnim, a ne političkim načelima kad bude birala novu upravu Croatie.
Treba prihvatiti da ovaj kadar ne zna voditi kompaniju i da je nužno dovesti dokazane zrakoplovne stručnjake koji nisu zaposlenici kompanije", poručuje Sindikat, dodajući da već 13 mjeseci nema kolektivnog ugovora, zbog čega su 8. kolovoza prošle godine najavili štrajk.
Odustali od štrajka, ali ništa od kolektivnog ugovora
Iako je tada resorni ministar tražio da ne ulaze u štrajk zbog interesa hrvatskog turizma, a zauzvrat će se zauzeti da do kraja godine dođe do kolektivnog ugovora. "Kraj godine je prošao, a kolektivni ugovor se niti ne nazire. Od ogromnih obećanja nije se desilo baš ništa", kaže se u pismu.
"Desetine kompanija poput Ryanaira, Norwegiana i Wizz Aira nude izvrsne uvjete zbog ogromne nestašice pilota i mehaničara (u 2017. Ryanair je bio prisiljen otkazati 15 posto svojih letova zbog nedostatka pilota), zrakoplovni mehaničari i piloti Croatije masovno odlaze, avione neće imati tko voziti i održavati, a naša Vlada ne ispunjava dana obećanja, prolongira ekstremno bitne odluke dok kompanija ubrzano prodaje svoju imovinu i rapidno gubi tržišni udio", poručuju sindikalci premijeru.
Zatražili smo komentar Vlade i Croatia Airlinesa na pismo Sindikata, no njihove odgovore još uvijek nismo dobili.